• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

V-däckskrav, reg.press.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Lägger en länk till regeringens pressmedd. gällande v-däck tunga fordon.
Undrar hur sjutton alla med tunga fordon skall hinna ordna med att skaffa nödvändiga däck till 1/1 2013? Dispenser?
Vinterdäckskrav på tunga fordon
Lägger en annan länk gällande godkända vinterdäck som kan vara bra att ha för dom som är osäkra om deras allrounddäck är godkända.
Mina allrounddäck var det inte. www.stro.se/winter/vinter121001_new.pdf
Åke

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: V-däckskrav, reg.press.

Det mest intressanta är vad som menas med "likvärdig utrustning" vem skall avgöra det? Annars bra med en lag som omfattar även tunga fordon. Men den borde börjat gälla om 1 år.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Det mest intressanta är vad som menas med "likvärdig utrustning" vem skall avgöra det?

Klart med vinterdäckskrav på tunga fordon - Transportstyrelsen
Med anledning av regeringens beslut kommer Transportstyrelsen inom kort att införa ett allmänt råd i däck- och fordonsföreskrifterna om att snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck betraktas som likvärdig utrustning till vinterdäck.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med tanke på att öststatsbilarna kör med undermåliga däck trots vinterväglag borde kravet ha trätt i kraft redan tidigare.
Det blir kaos i trafiken på E6 i norra Bohuslän vid minsta nederbörd i form av snö,

image.jpg
E6 5 december 2012.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det krävs nog stora P-platser vid gränserna om tullen/polisen skall stoppa alla utländska långtradare som saknar vinterdäck.
Åke

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag gissar att det kommer att funka så att nu när det finns en lag, så kan åkaren (den utlänska) bli skadeståndskyldig om man orsakar trafikkaos pga att man brutit mot vinterdäckslagen.

Detta kommer förhoppningsvis att leda till att de utländska åkerierna ser det lönsamma i att följa lagen om vinterdäck.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Lägger en länk till regeringens pressmedd. gällande v-däck tunga fordon.
Undrar hur sjutton alla med tunga fordon skall hinna ordna med att skaffa nödvändiga däck till 1/1 2013? Dispenser?
Vinterdäckskrav på tunga fordon
Lägger en annan länk gällande godkända vinterdäck som kan vara bra att ha för dom som är osäkra om deras allrounddäck är godkända.
Mina allrounddäck var det inte. www.stro.se/winter/vinter121001_new.pdf
Åke
Vad jag kan se är det 5st som tackat för mitt inlägg inte 6st enl.räknaren så antingen har jag en glädjeräknare eller så är det någon som tackat anonymt.
//Åke

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Dubbelklickade på dig knarrevik blev bara ett tack, kanske spökar?
Åke

Toppen