Sv: Våran nya Husbil
Hej!
I dag var jag och pratade sommar- och vintertäcken med Matti Huhtalo i hans fabrik i Torneå.
Matti är körsnär (pälsskräddare) och är mycket ute på mässor och marknader både i Finland och i Sverige.
Han sydde sitt första vintertäcke då han satt och frös i sin alkovbil på Jokkmokks marknad. Detta täcke utvecklade han även till sin halvintegrerade Dethleff.
Husbilsförsäljare upptäckte hans täcken i samband med Worl Cup i utförsåkning i finska Levi och undrade var han köpt dessa fantastiska täcken.
Där startade hans täckesproduktion med stor framgång.
Han syr och utvecklar sina täcken själv.
Just nu håller han på att utveckla täcken till helintegrerade husbilar.
Är Du intresserad kan Du redan nu beställa täcke till husbil, oavsett fabrikat och modell.
Till helintegrerade modeller behöver han få vissa mått på Din bil för att få perfekt passform.
Matti har prov på konkurrerande täcken på marknaden. Enligt mitt tycke och förstånd verkar hans täcken vara helt överlägsna, dels i passform och praktiskt, genomtänkt utförande men även i tyg och isolering.
Han säger att svenskarna helst vill ha vintertäcket med silverfärg, både på in- som utsida.
-Känn på skillnaden i tygens glatthet!, säger Matti.
Det silverfärgade tyget är betydligt strävare än det havsblå, marinblå eller röda tyget.
Matti tycker att de färgade tygerna snabbt släpper ifrån sig både regn, frost och snö och är definitivt att rekommendera. -Men, det är klart, säger han. - Det är ju kunden som väljer.
Slitstyrkan i både tyg och isolering är väldigt bra. Jag kan inte riva isär isoleringen hur än jag tar i.
Ja, det är som någon skrev här ovan att även sommartäcket har ett tunnare isoleringsskikt. Den modellen har av någon även beställts med vinterisolering.
Matti är tacksam för synpunkter och idéer på förbättringar, trots att jag tycker att han definitivt tänkt på allt.
I samband med ELMIA hade han lovat husbilsklubbens medlemmar en rabatt om 500 kr detta år ut. Vintertäcket kostar således 2000 kr + frakt om 200 kr för Husbilsklubbens medlemmar.
Har Ni frågor och funderingar förmedlar jag dem gärna direkt till Matti Huhtalo.
Hoppas jag kunnat bidra med någon ytterligare information om dessa täcken!
Hälsningar Kjell M.