• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägtull i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.

An-To

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11431
Medlemskap
2025
Sv: Vägtull i Tyskland

Tja ... jag tror inte att 4 t husbil gör större skada än den som väger 3,5 t. Däremot 3,5 t husbil med övervikt är mycket farligare i trafiken.:mad:

F

F.d. 25023

Guest

Det finns en tydlig skillnad.

3,5 ton är klassad överallt som personbil viktmässigt. 4 ton är inte personbil och skall inte behandlas som en och inte heller få samma förmåner, den är en tung fordon, en bil i en annan viktklass.

Trenden är på väg till bilar under 3,5 ton. Se på Tyskland och plåtisarnas framfart. det är Sverige som är undantag pga. sina regler.

Att här prata om överlastade 3,5 tons bilar hör inte hit.

Hälsning
Jyrki

F

F.d. 25023

Guest

Varför sprida sådana felaktigheter, har åkt flera år i Frankrike och aldrig sett någon debitering för tyngre bilar?
Däremot är vissa motorvägar, oftast i närheten av större städer avgiftsfria.

???

Inte debitering, men förbud att köra med fordon tyngre än 3,5 ton. Värre eller?

Kör in till Frankrike via Mulhouse. Nästan alla inte betalvägarna vidare mot Besancon är förbjudna att köra transit (genomfart) med tyngre bil än 3,5 ton.
Man måste ta betalvägen...

Jyrki

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

En liten undran. Om man stannar för att handla eller tanka är det genomfart då?
HaDe Hasse

S

Sören-6830

Guest

???

Inte debitering, men förbud att köra med fordon tyngre än 3,5 ton. Värre eller?

Kör in till Frankrike via Mulhouse. Nästan alla inte betalvägarna vidare mot Besancon är förbjudna att köra transit (genomfart) med tyngre bil än 3,5 ton.
Man måste ta betalvägen...

Jyrki

På alternativvägarna till motorvägarna finns inga sådana begränsningar.
Har kört sträckan du nämner utan problem. Det är måhända möjligt att leta upp mindre vägar där viktbegränsningar finns men jag har inte upplevt några problem med att ta mig fram i Frankrike på ett lagligt sätt med 4,5 ton.
Tvärtom tycker jag alternativvägarna fungerar utmärkt, dock är det på vissa sträckor kanske lite väl många rondeller.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Frankrike kan jag inte men Tyskland. Jag förstår att det kommer Maut och även om det också skulle det bli Maut på Bundesstrassen också.

Alla som kör i Tyskland vet hur mycket trafik det är där. Hela Europa kör kors och tvärs genom landet.
Skulle det vara fritt på Bundesstrassen så kör ju många där och hur bra är det?

När man kommer när till Södra Tyskland mellan Nürnberg och München så börjar Stau, fram till Salzburg eller Innsbruck. Och när det är så då blir det lika mycket trafik på dom andra vägar. Kan ni föreställa är hur det är när man knappt kommer över gatan?

Någon skrev att det måste finnas avgiftsfria vägar för husbilsturister. Varför?????

Ett av mina barn bor i gränstrakterna till Österrike och där är det många disskussioner. Österrikarna skriker högt men tar ju själva betalt

Att då i sammanhang prata om att den fria rörligheten måste finnas osv förstår jag inte. Det blir ju inte någon ändring på det, det bara kostar lite.

Men ingenting är ju klart än

framsidan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen