• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtull Österrike

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ja vi körde genom Brennerpaset 5T husbil, år 2022 1200,- Om jag inte minns fel, tur och retur.
I år kostar det 630kr enkel väg ,10 mil,två axlad bil,vi tog inte den vägen i år!
Detta är samma pris som turistbussarna på 25ton betalar.

Atorp

HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
40468
Medlemskap
2024
Asfinag är en helt efterbliven organisation.
Jag har haft ett rättsfall med dem pga. Olycka och omdirigering av trafiken blev vi tvingade upp på motorvägen.
De skickade sedan brev med böter. Samtliga 7 brev (som de skickade, Jag mailade dom skickade brev) från Asfinag har tagit 14dagar eller mer vilket inneburit att betalningstiderna/svarstiderna
redan gått ut innan brevet kommit mig tillhanda. Betalning gjordes 3gånger men returnerades i samtliga fall pga. det är registrerad ägare som måste betala. Bilen står på frugan och jag betalade vilket inte var godkänt trotts att jag angav ocr nummer / ärendenummer.
Så allt slutade med att jag efter bevisat till rätten min oskyldighet fick halverat böterna som givetvis hade 3 dubblats.
Fick betala 2300:- totalt för 6km motorväg.
Som sagt Asfinag är helt efterblivna !

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Asfinag är en helt efterbliven organisation.
Jag har haft ett rättsfall med dem pga. Olycka och omdirigering av trafiken blev vi tvingade upp på motorvägen.
De skickade sedan brev med böter. Samtliga 7 brev (som de skickade, Jag mailade dom skickade brev) från Asfinag har tagit 14dagar eller mer vilket inneburit att betalningstiderna/svarstiderna
redan gått ut innan brevet kommit mig tillhanda. Betalning gjordes 3gånger men returnerades i samtliga fall pga. det är registrerad ägare som måste betala. Bilen står på frugan och jag betalade vilket inte var godkänt trotts att jag angav ocr nummer / ärendenummer.
Så allt slutade med att jag efter bevisat till rätten min oskyldighet fick halverat böterna som givetvis hade 3 dubblats.
Fick betala 2300:- totalt för 6km motorväg.
Som sagt Asfinag är helt efterblivna !
Håller med dig om att Asfignags service har brister, MEN du hade sluppit dessa problem om du hade stannat på en servicestation vid motorvägen inom 100km/5 timmar och betalat,detta står tydligt på deras hemsida,man kan aldrig vara säker på att undvika betalvägen helt, jag undviker betalvägar genom Österrike men jag har alltid en Gobox monterad just för risken att hamna på betalvägen.

Atorp

HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
40468
Medlemskap
2024
Känns orimligt att betala om man inte avser att köra på motorvägen. Sen är det även orimligt att de skickar tillbaka pengarna 3:ggr utan förklaring. Detta med att betalningen måste komma från registrerad ägare framkom i rätten. Fanns vid tillfället ingen igen info om detta och Asfinags personal visste heller inte om detta. Utan detta är gjort av deras IT avdelning som sköter betalningssystemet. Som valt ägare istället för OCR eller ärendenummer. Anledningen är att man har samma system för fortkörningsböter, där skall ägaren alltid betala då de har ett pricksystem kopplat. Så du har ex prickar sedan är du av med körkortet. I prickfallet måste du bestrida efter inbetalning och bevisa att du inte var föraren.
Helt galet system i synnerhet när turismen står för 58miljarder / 13% av BNP.

Toppen