I år kostar det 630kr enkel väg ,10 mil,två axlad bil,vi tog inte den vägen i år!Ja vi körde genom Brennerpaset 5T husbil, år 2022 1200,- Om jag inte minns fel, tur och retur.
Detta är samma pris som turistbussarna på 25ton betalar.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
I år kostar det 630kr enkel väg ,10 mil,två axlad bil,vi tog inte den vägen i år!Ja vi körde genom Brennerpaset 5T husbil, år 2022 1200,- Om jag inte minns fel, tur och retur.
Håller med dig om att Asfignags service har brister, MEN du hade sluppit dessa problem om du hade stannat på en servicestation vid motorvägen inom 100km/5 timmar och betalat,detta står tydligt på deras hemsida,man kan aldrig vara säker på att undvika betalvägen helt, jag undviker betalvägar genom Österrike men jag har alltid en Gobox monterad just för risken att hamna på betalvägen.Asfinag är en helt efterbliven organisation.
Jag har haft ett rättsfall med dem pga. Olycka och omdirigering av trafiken blev vi tvingade upp på motorvägen.
De skickade sedan brev med böter. Samtliga 7 brev (som de skickade, Jag mailade dom skickade brev) från Asfinag har tagit 14dagar eller mer vilket inneburit att betalningstiderna/svarstiderna
redan gått ut innan brevet kommit mig tillhanda. Betalning gjordes 3gånger men returnerades i samtliga fall pga. det är registrerad ägare som måste betala. Bilen står på frugan och jag betalade vilket inte var godkänt trotts att jag angav ocr nummer / ärendenummer.
Så allt slutade med att jag efter bevisat till rätten min oskyldighet fick halverat böterna som givetvis hade 3 dubblats.
Fick betala 2300:- totalt för 6km motorväg.
Som sagt Asfinag är helt efterblivna !
Till er som planerar åka igenom Österrike och använder någon extern bizz i stället för deras Go BOX.Österrike införde nya bestämmelser angående vägtull under 2023, "teknisk tillåten totalvikt" har införts,vilket innebär att många 3.5tons bilar måste ha GO-box,men i texten nedan kan man se att det inte börjat fullt ut än.
Det går numer att köpa endags vinjett för lätta husbilar, detta digitalt.
Ändringarna i detalj
Med några få undantag är österrikiska motorvägar avgiftsbelagda. Fordon upp till 3,5 ton kräver en vinjett, fordon över 3,5 ton debiteras vägavgiften baserat på körsträcka med hjälp av en GO-Box. Sedan den 1 december 2023 har denna viktgräns nu ändrats. Den avgörande faktorn är inte längre den högsta tillåtna totalvikten (GVW), utan den tekniskt tillåtna totalvikten (tzGm). Fordon över 3,5 ton tzGm behöver en GO-Box, fordon under 3,5 ton tzGm behöver en vinjett och måste betala sektionsavgift. Potentiellt krävs därför fler fordon för att använda GO-Box, eftersom den tekniskt tillåtna totalvikten ofta är över 3,5 ton. Det finns en övergångsperiod på 5 år fram till slutet av januari 2029 för fordon som registrerats för första gången före december 2023. Specifikt: Husbilar med mer än 3,5 ton tzGm, men mindre än 3,5 ton totalvikt med första registrering före december 2023, behöver för närvarande ingen GO-Box.
Priserna för vägtullar och vinjettsystemet har också justerats på grund av EU:s direktiv om infrastrukturkostnader. Följaktligen finns det nu en 1-dagsvinjett, som endast kommer att vara tillgänglig digitalt (via ASFINAG:s avgiftsbutik eller ASFINAG-appen). Kostnaden här är 8,60 €. Vinjetterna på 1 dag och 10 dagar är nu giltiga för onlineköp. Tidigare fanns det en period på 18 dagar på grund av konsumentskydd (fortfarande för 2-månaders- eller årsvinjetter).
Aktuella vägtullspriser:
Vinjett per år: 96,40 €
2-månaders vinjett 28,90 €
10-dagars vinjett 11,50 €
Vinjett för 1 dag 8,60 €
Källor: ADAC.de och ASFINAG.at
Helt fel, det gäller inte för de fordon som behöver box i Österrike det är tunga även i Schwiez och betalar skatt på annat sätt.Åk genom schweiz och gotthardtunneln, vinjett kostar 400kr för ett år
Öresund pay , är enklast fungerar bra.Till er som planerar åka igenom Österrike och använder någon extern bizz i stället för deras Go BOX.
Se till att bolaget som ni använder har giltigt fungerande avtal. Annars kan man få problem......
Körde ni samma väg med sådan skillnad i pris? Eller missförstår jag!hej
Körde på motorvägen vid Arnoldstein strax innan gränsen till Italien hade tur hade Öresunds Pay kostade 21 kr . Hem kostade 950kr
Körde icke betalväg åt båda hållen i våras,inga problem, det blir dyra minuter man spar på motorvägen,vintertid skulle jag dock välja motorvägen om det är snö.Hej
Körde genom Österrike i somras på väg till Italien. Motorväg hela sträckan tur och retur mellan kufstein och Brenner 114 km enkel 228km totalt inklusive avgift över Brennerpass ca 2500kr. Helt sjukt pris om ni frågar mig. Körde samma väg 2021, har för mig att det låg då på dryga 1000 lappen. 4500kg tvåaxlad euro 5.
Fungerade ypperligt med Öresundpay.
Kanske blir det icke betalväg i fortsättningen.
Mvh Per