• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra reseberättelser och betraktelser i videoformat

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
En bild säger mer än tusen ord och en film säger mer än tusen bilder!
Jag hade också hoppats på Polen i våras men solpaneler på hustaket kom emellan.
Nästa vår kanske? Jag skall försöka att följa ditt exempel med lite mer videoupptag.
Tack Knarrevikarn! Jag skjuter bara spontant med Goproen och sen får det bli vad det blir när man kommer hem. Vi har ju trivts med semestrande vid Medelhavsländerna, kulturutbudet i Tyskland och Frankrike. Naturen i Norge. Men vi ville ge det nära öst en chans och det var den värd. Lärorikt och intressant. Del 2 rusar över fibrer nu ;). Hoppas bilderna inspirerar de som lurar på en trip runt södra Östersjön.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Del 2 på södra Östersjöturen. De Polska stränderna i norr och dessa turistorter varvat med genuina fiskebyar bjuder på avkoppling. Milslånga stränder längs väg 102 som var fin att följa. Campingar i varierande storlekar, samt ställplatser även om dessa inte är lika vanliga. Vi började bli varse om att ölbryggarkulturen är fullt utblommad , men mer kommer om det
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Del 3, vi tar os österut från slappandet vid Polens norra stränder. Först gör vi Gdansk, en stad som är väl värd ett besök. Vi undrade varför vi inte varit i denna hansastad tidigare då den är så lättillgänglig. Sedan gjorde vi ett besök vid slottet/borgen Malbork eller Marienburg, sätet för den Tyska Ordern (Teutonic Order). Intressant då den är så fint renoverad och fina utställningar. Bernstensmuseet och utställningarna med ”Maria-statyer/figurer” sticker ut, vilket lätt kan förstås då vi egentligen följer ”Bernstensvägen” samt att ordern var beskyddare av den heliga Maria. Längre österut blev det ett stopp på Varglyan / Wolfschanze, en intressant plats för WW2 intresserade. Här spenderade den tyska strategiska ledningen mycket av sin tid under kriget. Inklusive Adolf H. Han lämnade inte stället förrän 12 dagar innan Berlins fall.
Polen har mycket att erbjuda och är trevligt att resa i!
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Väldigt fin Husbil. Coolt att du får in hojen med :)
Tack! Jag jag gillar bilen skarpt, även om vi inte har tvättmaskin i den . Hojen får dras på släp om den skall med. Även om den går att klämma in så är det opraktiskt. Hur går det för Er? Hittat nytt favvoställe att bo in er på eller på till efter nytt?
 
Toppen