golddigger
HBK Medlem
Avmaskning av hundar vid införsel slopas från 1.januari 2012. Kolla på jordbruksverket.se :Införsel av hund och katt.

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det får du motivera!Jag förstår att ni som åker med djur tycker att det kanske är bra iom att det blir enklare.
Men jag tycker att det är fullkomligt idiotiskt att ta bort det här kravet.
Visst, jag håller med dig i att vi skall vara försiktiga. Inte bara om våra medmänniskor utan också självklart våra hundar.Självklart maskar vi av dom även utan tvång! Vi är ju rädda om våra medmänniskor. Sedan masken bekräftats i Sverige avmaskar jag mina hundar var åttonde vecka. Vi är ute i skogen varje dag och vad dom stoppar i sig där vet man aldrig![]()
Kolla jordbruksverkets sida, eller svenska brukshundsklubbens. Det har gått ut information från jordbruksverket till alla brukshundsklubbar vad som skall informeras om vid tävlingar.
Avmaskning hund och katt
Vad du kan göra för att din hund inte ska smittas
Om du håller din hund så att den aldrig kan äta en sork eller mus kan den inte bli smittad
Om din hund har fått springa lös i skogen eller vistats obevakad där den kan ha ätit en sork eller mus kan den ha blivit smittad. Du kan göra följande för att minska smittrisken: hantera träcken som att den är smittsam och lägg den i kärl för brännbart avfall före avmaskning och tre dagar efter avmaskning, och tvätta händerna. Hunden kan schamponeras en gång för att äggen som kan finnas i pälsen ska försvinna. Därmed bedöms hunden ha blivit vara smittfri. Avmaskningen bidrar också till att smittan inte kan spridas vidare i landet om du reser ut med hunden ur det smittade området.
En hund som regelbundet får vistas lös i markerna kan ständigt smittas. För att hindra att den blir smittförande kan den avmaskas kontinuerligt var fjärde vecka. Det medför att det aldrig hinner bildas ägg även om hunden blir återinfekterad. Vidare kan träcken hanteras som ovan och hunden kan tvättas för att eventuella ägg i pälsen ska försvinna.
Avmaskningsmedel med praziquantel (kan också stavas prasikvantel) kan du köpa receptfritt på apotek. Också epsiprantel, som finns att köpa utomlands är verksamt, men andra preparat fungerar inte. Använd ett avmaskningsmedel som bara verkar mot dvärgbandmask istället för kombipreparat som också är verksamt mot andra maskar. Det är extra viktigt vid upprepad avmaskning. Mer information om avmaskningskravet hittar du till höger.
Vad du kan göra för att din katt inte ska smittas
Katter är dåliga på att producera smittsamma ägg och bedöms utgöra en mycket låg smittrisk. Du som har en katt som jagar gnagare och har nära kontakt med den kan följa de råd som beskrivs för hundägare ovan om du vill vara extra säker.
När det gäller dvärgbandmasken är avmaskningen för människornas skydd.
Min veterinär avmaskar sina med bredspektra var sjätte vecka sedan flera år tillbaka ( dom seglar o besöker Koster ibland, hjärtmask) och menar att vi har så många avmaskningsmedel i Sverige att risken för att masken blir resistent är minimal.
Långt men korrekt.
Det jag menar är att dvärgbandmasken var vi i Sverige förskonade ifrån tills dom släppte på gränserna, nu har den kommit tillbaka och då ska vi skippa avmaskningen med??? Det förstår jag inte.