• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår Ordförande talar ut i pressen.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser i Aftonbladet att Ordförande i Husbilsklubben, en av Sveriges största husbilsklubbar.... får mig att undra vilka är de andra stora klubbarna i Sverige som delar vårt intresse för husbilar? :)

Tyvärr är artikeln, ”Guide: Så väljer du rätt husbil”, låst: Guide: Så väljer du rätt husbil i vår

Men jag har tagit mig friheten och kopierat klubbens Ordförandes tips och råd;
—————-=—————————-===—————-

Håll koll på lastvikten
Leif Edström är ordförande i Husbilsklubben, en av Sveriges största husbilsklubbar med över 15 000 medlemmar. Han trycker på en annan sak man inte ska missa inför köpet.

– Jag brukar säga att det är tre saker att hålla koll på: lastvikten, lastvikten och lastvikten.

– Det är väldigt lätt att skaffa drömhusbilen, och sen för sent inse att man kör omkring olagligt efter att ha överlastat den. Planera först för vad ni ska ha med er på resan. Du ska med, din partner ska med, kylskåpet ska vara fullt, och så ungarna, och allt bagage, cyklar och så vidare. En mindre husbil har en totalvikt på 3,5 ton och då brukar det finnas plats för 300-400 kg last. Men det passeras snabbt. Så tänk på lastvikten, man måste ju kunna rymmas i den och få med sig familjen och packning.

———————————————————-=——

Viktigt råd, går bara till oss själva som först vid köpet av vår 3:e husbil hade vikten med på vår kravlista, en del fattar lite långsammare.....

TommyD
 
Toppen