• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Intressant detta med växelspaken, ska kolla om ni skramlar nu när vi ska åka till midsommar.
Och midsommar kom allt för fort för mig, är det redan nu??
Så mycket kvar att göra och nu behöver vi bilen, detta med tidsplanering är svårt, jag skyller naturligvis på det eviga regnandet denna vår.
Det blir att lämna en del el-jobb samt stora motorservicen till helgen efter, inga problem.
Har nu instalerat batteriet bakom förarstolen med dess två Cetek-laddare samt all inkommande-utgående el.
Bodelan har nu en modern 230V som kan lämna upp mot 25A samt en Cetek D250S Dual för laddning under färd.
Jag har nu ett 70Ah batteri men ska komplettera med ett till så jag får 140Ah totalt

Det var intressant att se hur mitt "halvladdade" batteri med 12,35V vilospänning laddades upp via DC/DC-laddaren.
Ca 20 sekunder efter start börjar laddaren jobba och sakta klättrar spänningen till bodelens batteri, tiden den tar på sig beror på att mitt batteri i början tar mer än de 20A som laddaren kan leverera.
Efter 50-60 sekunder passerar laddaren 14V och vid 70 sekunder så har man mer än de 14,30V som generatorn maximalt kan leverera.
När motorn gått 1 minut och 53 sekunder är den korrekta reglerspänningen på 14,45V (vid denna temp) uppnådd och efter det är spänningen helt stabil tills motorn stannas.
Om jag hade haft en större batteribank och/eller mer urladdat bodelsbatteri hade man fått köra ett antal mer minuter innan korrekt spänning uppnåts.
Då är ett smart pass nog en bra lösning.
Jag är nu också ganska säker på att man inte laddar bilens batteri "bakvägen" med 230V laddaren med enbart en D250S Dual, det beöver man ett smart pass för eller så bygger man en egen lösning.
Jag har tänkt på en del lösningar på detta bara för att jag är intresserad, inte för att det behövs.
Hej Bäckmark
Har tänkt att kopiera din snygga batteriinstallation
Har du någon närmare bild på den utan locken på batterierna på ?
Affezell
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är toaletten tapetserad och återmontering av alla delar står på tur.
Vilket jobb att fixa till och tapetsera ett rum på bara 0,90x0,94x1,78m.
Men det "röda rummet" blev ganska.....intressant. Hur många har klaröd tapet i toaletten på sin husbil?
Undrar någon vad det var för väder när jag hade ett tapetbord vid sidan om husbilen och skar till våderna för att snabbt springa in i husbilen?
Givetvis regn......
Helgen när jag (äntligen) monterade takluckorna var underbar men ett undantag, vi kör tydligen med evigt regn numera.
Har någon retat upp en elak regngud?


Javet det var ett tag sen denna tråd var aktiv men måste fråga vilken typ av tapet du använde - våtrumstapet eller papperstapet? Vi ska tapetsera lite också men vill ha feeback på tapetvalet
 
F

F.d. 18733

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Före detta "Bäckmark" här igen, på kort besök.
Var tvungen att titta in här nu efter nyår, det var en stund sedan då jag numera "valt bort internet" av privata skäl.
När vi tapetserade toaletten använde jag en vanlig tapet men av ovanligt bra kvalité, mycket stark och tålig, minns tyvärr inte vad den hette.
Garagebygget går vidare men långsamt, husbilen får tillbringa större delen av vintern utomhus.
Vår gamla Pilote J5 är oss trogen och fungerar perfekt, vi kommer troligtvis att behålla den så länge vi har husbil.
Jag kan verkligen rekommendera dessa gamla fordon för den som funderar på en veteranhusbil, välbyggda fordon med extremt bra reservdelstillgång som är fina att jobba med samt att bo i och köra.
Den uppfyller alla våra krav så länge den inte körs vintertid.
Ha det alla, jag kanske kommer att börja att använda internet igen om en tid men det dröjer en stund till.
 

Bilagor

  • IMG_4128.JPG
    IMG_4128.JPG
    2,4 MB · Visningar: 24
  • IMG_4129.JPG
    IMG_4129.JPG
    1,9 MB · Visningar: 21
  • IMG_4130.JPG
    IMG_4130.JPG
    1,8 MB · Visningar: 16
F

F.d. 56002

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Har själv en citoen c25 D 90.
 
F

F.d. 58093

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

jag tar gärna del av allt :)

tack på förhand,
 

Lars-Erik

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.


:yes:
Uttaget heter Eljo Trend Solid, består av följande:

Uttagsinsats E-nummer 1838186
Ram E-nummer 1838188


//mats
Hej
Jag läser dina inlägg och all love du la ner på J5, Jag har en J5 1990 med en del problem.
Nu rak fråga åtar du att reparera andras J5? du har dina inläggg från -12 så du kanske inte har kvar klenoden.
Skall i augusti upp till Luleå på arbete och kommer köra med den upp.
Med vänlig hälsning Lars-Erik
 
Toppen