• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vår första husbil

F

F.d. 18251

Guest
Hej
Nu har vi blivit med husbil min fru Yvonne och jag, Ronny. Vi har beställt en Frankia Ff2 med en hel del utrustning och vi är väldigt nöjda med detta.
Vi har haft husvagnar och båtar tidigare och den senaste vagnen, som vi bytte in, var en Polar 590 lb 2007 års modell.
Nu öppnar sig ett nytt användande för oss och vill därför höra med er "gamla husbilsrävar" vad man skall tänka på rent praktiskt och vad man gör/inte gör.
Vi är pensionärer och motionerar regelbundet, äter sunt, röker (eller kröker) inte och gillar att göra resor med sol och bad.

Vore kul att få lite råd och synpunkter.

Yvonne och Ronny

J

Jimbo

Guest
Sv: Vår första husbil

Ser ut att vara en jättemysig bil. Va härligt med en runt-om-grupp där bak!

Hoppas ni blir jättenöjda!

Tror ni är ganska vana eftersom ni haft husvagn. Det är samma sak med husbil.

I början kan det vara jättebra med en checklista på vad man skall göra vid uppställning/avresa så man inte gör bort sig med stödben, tackluckor etc.

Har för mig att Bengt-Åke gjort en bra sådan som ni kan hitta lite inspiration av här på forumet!

Det man skall vara vaksam på är vikten på ekipaget. Lufttryck i däcken. Åk in och väg bilen när ni har lastat lagom så ni vet hur ni ligger till på respektive axel samt totalt.

MVH/
J

F

F.d. 18251

Guest

Kul att få lite tips från er andra vana. Jag har en fråga och det är: det är Trumatic-värme i bilen och den är luftburen. Finns det något ljud från utblåsen i bilen d.v.s. från dom ställen där varmluften kommer? Jag tänker på ljudet i en bil då man sätter på och höjer fläkten?
Frugan vaknade i natt av bl.a. denna undran om det ljudet.
I vagnen som vi hade var det ju vattenburen värme och tyst och skönt.

:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det blir som med tinnitus - noen klarer suset og legger ikke merke til det - andre plages hele tiden.

Toppen