• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vår första dag med en/två husbilsmässor.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
06.45 Väcker hunden oss av att han vill gå ut på promenad.
09.45 Lämnar vi hunden hos vår hundvakt.
10.30 Anländer vi kistamässans parkering, betalar dyr parkeringsavgift.

Det jag nu skriver är ingen form av rätt eller fel utan endast våra reflektioner från mässan, vi har bara tittat på säten och planlösningar
Vi har önskemål om större kyl, helst utan att krypa på golvet, AC i förardelen men det utgår jag från att alla har idag. Enkelsängar eller iallafall utan att behöva klättra över den andre, queenssäng går helt bort. Större garage. Sätena är jätteviktiga, bodelssätena framförallt då jag utgår från att framsätena är bra.

Givetvis finns inte alla modeller av alla fabrikat på mässan, dåliga säten gör att vi inte ens bedömer bilen i övrigt!

LMC, Riktigt bra säten, liten kyl, små garage.
Kabe, Hyfsade säten, fel modell av vad vi ville se, detaljmissar.
Adria, Fick ingen bedömning då folkmassorna hindrade ett besök.

Fanns 1 plåtis som hade jättebra säten, vilket fabrikat noterade jag inte eftersom vi ändå bara var ute efter husbil.

I en av husbilarna vi kliver in i sitter herren och testar bodelssätena, jag säger att det är det första vi tittar på, det gjorde dom också! Dom åker alltid 3 i husbilen därför måste bodelssätet vara bra, det hade dom inte i sin första husbil.

Pratade med ett proffs på husbilar som kört och testat över 200 bilar, jag frågade om han skulle köpa en husbil idag vilken skulle det bli, han vänder sig om och pekar på en plåtis, säger att den skulle passa bäst för hans arbete. Men som semesterbil skulle han välja en Pilot som har bra lastvikter. Vi tycker Pilot är jättefina men alla modeller har ju dåliga bodelssäten. En eloge att Pilote tydligt skriver ut lastvikten. Vi diskuterade även Kabe som var min drömbil, han rekommenderar att då ska vi satsa på helintegrerad Kabe.

Med trötta ben lämnar vi mässan kl 13.00, skänker parkeringsbiljetten till en kvinna som precis ska köpa en egen, hon blev iallafall jätteglad.:)

Läste någonstans att Forsberg skulle ha mässa i Sollentuna, eftersom vi är i närheten bestämde vi oss för att åka dit. Egentligen ingen riktig mässa utan bara deras butik som är öppen.

Dom visade 3st Frankia 840 med olika planlösningar, fantastiska säten, den bästa bilen vi besökt NÅGONSIN. Vi pratar med ett par som säger att den husbilen bredvid är den optimala husbilen den har ALLT. Förväntansfulla kliver vi in, den tilltalade oss minst av dessa 3 modeller.
Egentligen är Frankia 840, 1 meter längre än vad vi vill men vilken bil.

Hobby: Bra säten.

Lämnar Forsberg 14.30
Hämtar hunden 15.00

Kommer hem 16.00, äter mat och tvärsomnar!

Nu blev man sugen på Elmia mässan.:)

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vår första dag med en/två husbilsmässor.

Hahaha... Vi måste gått om varandra hela dagen, kom in 11.15 på kistamässan o åkte därifrån runt ett tiden, körde lite vilse till Forsbergs men var nog där mellan 2 o 3 iaf...,Vilken go pizza dom hade...O håller med om att Frankia 840 var dagens höjdpunkt, men vill ha den med Fransk säng, vilken rymd de va i den bilen...Hemma 18.10 legat i soffan o läst broschyrer nu...

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Vi har också gått om varandra.
Kistamässan var för trång och svår att få någon överblick på. Vilken skillnad mot Båtmässan i Älvsjö som vi alltid åker till. Åkte redan efter 1,5 timmar med ett antal kataloger i näven. For då till Forsbergs.
Tycker att Frankia är väldigt trevliga och bra inredda (smart utdragskorg i garaget) men vi vill ha bakhjulsdrift och hittade ingen som vi gillade när vi dammsög svenska och tyska marknaden i januari.
Den mindre 740 gillade jag inte då man kom in direkt i köket i den. Soffdelen kändes så liten jämfört med 840.

Lite märkligt att jag inte alls uppfattade Niesmann flair 880 som trist trots att man kommer rakt in i köket på den också. Kollade den mest för att se hur stor bilen vi köpt egentligen är och insåg att det är ett monster! Men ett fint monster!

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Vi har också gått om varandra.
Kistamässan var för trång och svår att få någon överblick på. Vilken skillnad mot Båtmässan i Älvsjö som vi alltid åker till. Åkte redan efter 1,5 timmar med ett antal kataloger i näven. For då till Forsbergs.
Tycker att Frankia är väldigt trevliga och bra inredda (smart utdragskorg i garaget) men vi vill ha bakhjulsdrift och hittade ingen som vi gillade när vi dammsög svenska och tyska marknaden i januari.
Den mindre 740 gillade jag inte då man kom in direkt i köket i den. Soffdelen kändes så liten jämfört med 840.

Lite märkligt att jag inte alls uppfattade Niesmann flair 880 som trist trots att man kommer rakt in i köket på den också. Kollade den mest för att se hur stor bilen vi köpt egentligen är och insåg att det är ett monster! Men ett fint monster!

Ni har ju Frankia 8400GD t.ex med lyftbar boggie,bakhjulsdrift på Mercedes
enda lytftbara boggie på husbil vad jag vet

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

En reflektion;
Bodelssätena är mycket viktiga, jag håller med.

MEN, för ca 10-15 tusen kan man beställa nya säten, i "state of the art" stoppning/profil och valfri färg och material.
Detta är en struntsumma i sammanhanget, ny husbil.

Andra aspekter är ofta omöjliga att ändra inom rimlig kostnad.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

En reflektion;
Bodelssätena är mycket viktiga, jag håller med.

MEN, för ca 10-15 tusen kan man beställa nya säten, i "state of the art" stoppning/profil och valfri färg och material.
Detta är en struntsumma i sammanhanget, ny husbil.

Andra aspekter är ofta omöjliga att ändra inom rimlig kostnad.

Absolut, du har helt rätt!
Vi kommer lösa ryggdynan i år.
Just nu skulle egentligen en ännu mindre bil passa oss bättre än den 6.40 vi har idag. Men framtiden säger mig att det blir barnbarn och halvårsvis söderöver, då tilltalar en större husbil och med dom brister som finns i vår så börjar man förstå hur nästa husbil ska vara.

Toppen