Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja vi tycker ju alla olika, men vad jag vet finns det ingen annan lösning än robotlåda till framhjulsdrivna lätta lastbilar med tvärställda drivlinor om man vill ha automat.
Hej, du kanske ändå vill veta att det inte är en "riktig" automatlåda i i Fiatbilarna utan samma sexväxlade låda som i de manuella, men med en elektronisk och hydrauliskt styrd växlingsrobot som sköter om växling och koppling.
M.v.h. JANKRO.
Tack för alla positiva inlägg om automatlåda. Det känns bra att höra med er som har erfarenhet av dessa lådor. Nu känner vi oss lite lugnare i vårt val.![]()
------------------------------------------------------------Inte samma låda som manuell, manuell hade 2 akslad automater 3 akslad det på 2010 mudeller.
Hur det är idag har jag inte uppgifter om.
Leif
------------------------------------------------------------
Hejsan Leifw, förstår tyvärr inte vad du menar.
De sexväxlade lådorna är alla s.k. treaxlade, och samma låda både som manuell och robotautomat.
De äldre femväxlade manuella är tvåaxlade, en ingående och en utgående som ligger parallellt.
Troligen mest för att sexväxlade lådorna inte skulle bli för långa så monterade man en ingående axel i dem och två utgående, som använder samma ingående drev. Det sitter i.o.m. det två st. pinjongdrev mot kronhjulet och det är sexans drev på utgående axeln som man kan knäcka om man inte orkar växla ner de manuella i branta backar. Vilket robotlådan brukar hinna göra i god tid.
M.v.h. JANKRO.