• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växla pengar på Forex eller ut i Europa ??

F

F.d. 25605

Guest
Hej på er !!!

Blev lite förundrad härom dagen när min arbets kollega berättade om den stora marginal som Forex lägger på när man skall växla.

Det är ju trots allt så att ute i Europa så är det kontanter som gäller.

Är det några av er som har bra koll på hur man bäst gör med kontanter, skall man ta ut en regäl bunt här hemma eller skall man ta ut lite pö om pö i uttagsautomater.

Vad säger ni ??

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Växla pengar på Forex eller ut i Europa ??

Bankomater i Europa! Olika banker har olika avgifter och kurser. Själv använder jag ICA-kortet som har bra kurser och inga tilläggsavgifter. Fungerar utmärkt!

Kronan har försvagats mot euron ett tag nu, Undrar om det fortsätter!

ch.png

Jappe

Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag betalar hellre avgiften direkt hemma än att få en chock vilken växlingskurs banken i Sverige hade.. Jag är även en fegis så jag vill inte stå vid bankomater utomlands..

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Jag har skaffat ett konto hos GE moneyBank där får man ränta på pengarna och 12 fria uttag/år. Ingen växlingsavgift. Kortet är gratis. Bra att ha när man är utomlands. Bara att gå till en uttagnings automat.

JOE

S

Sören-6830

Guest

Jag gör som Jappe, använder bankomater utomlands, växelkurserna mycket bättre än att växla hemma i Sverige.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag har skaffat ett konto hos GE moneyBank där får man ränta på pengarna och 12 fria uttag/år. Ingen växlingsavgift. Kortet är gratis. Bra att ha när man är utomlands. Bara att gå till en uttagnings automat.

JOE
Samma här, utnyttjar också GE's sk sparkonto med Mastercard betalkort!
¤ Sätter då först in pengar (kr) på detta konto i Sverige (fn erh ½% rta) tills pengarna behöver tas ut, vilket kan ske i ex bankautomat eller bank i Tyskland, Frankr, etc.
¤ Vid kontantuttag av Euro erhålls vid tillfället gällande fixningskurs, utan övriga bankers valutapåslag på ca 1,5% på uttaget belopp och helt utan övriga "vanliga belastningspåhitt".
¤ Förutom att vi får billigare Euro, så känns det säkrare och bättre för oss med ett kodat kort, än att förvara kontanter i form av Euro i plånboken eller gömt i HB'n.

Vid vanliga kredit-kortköp använder vi för vår del ett varsitt GE Money Bank Master Card kreditkort = fungerar likvärdigt med övriga bankers kort men helt utan användaravgifter, betalning sker alltid i enlighet med dagens gällande "fixningskurs" utan valutapåslag som övriga banker tillämpar, ICA i vissa delar undantag.

S

Sören-6830

Guest

[QUOTE
¤ Vid kontantuttag av Euro erhålls vid tillfället gällande fixningskurs, utan övriga bankers valutapåslag på ca 1,5% på uttaget belopp och helt utan övriga "vanliga belastningspåhitt".
¤ Förutom att vi får billigare Euro, så känns det säkrare och bättre för oss med ett kodat kort, än att förvara kontanter i form av Euro i plånboken eller gömt i HB'n.
[/SIZE][/QUOTE]

Vid bankomatuttag utomlands i Euro för två veckor sedan belastades mitt konto med kursen 8,76, inga andra avgifter eller "belastningspåhitt". Betydligt billigare än t ex Forex som då låg på över 9:-.

F

F.d. 53358

Guest

Jag har bara ett ICA kort nu, övriga har jag klippt, då det kom en massa konstiga uttag på småbelopp ca 100:-. Jag ligger i fejd med Resurs bank som inte klarar den enkla uppgiften att döda ett konto som jag bet dom om. Idag kom ytterligare ett uttag på ca 450.- som jag inte vet något om. Numera använder jag bara kontanter, om jag blir bestulen blir det bara de kontanter jag har på mig, inte hela kontot.
Jag har alltid kontanter med mig, även när jag är utomlands. Jag har haft aldeles för mycket problem med korten för att fortsätta. Det får räcka med ett ICA kort.
Ha en trevlig sommar.

Toppen