• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelrelä med skruvanslutningar, var?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag planerar en anslutning av CTEK D250S Dual mellan elcentralen och bodelsbatterierna, med ett växlande relä så som Rusken och andra har beskrivit i andra trådar här på forumet. I mitt fall innebär det att reläet skall in i befintlig 16 mm2 förbindelse till batteriet och naturligtvis vill man att det skall vara 'jämntjockt' hela vägen. Växlande relä som anges klara strömmen hittar jag hos Biltema, startmotor.se m.fl. Men de har flatstiftsanslutningar och jag kan inte hitta flatstiftskontakter för grövre ledning än 6 mm2. Är det något jag missat eller inte förstått? Det verkar konstigt om reläer för höga strömstyrkor bara passar kontakter för mycket lägre strömstyrka.

Är det någon som vet om/var det finns flatstiftskontakter för högre ström, alternativt växelrelä med skruvanslutning istället för flatstift?

Jag vet att Skyllermarks/Sutars har ett relä med rejäla anslutningar men det är slutande och inte växlande. Jag vet också att andra kopplat in D250S på andra sätt, men jag har fastnat för den här varianten.

Tacksam för tips
/Mats
 

Bilagor

  • Relä.JPG
    Relä.JPG
    9,7 KB · Visningar: 632
  • Hylsa.JPG
    Hylsa.JPG
    9,6 KB · Visningar: 630
F

F.d. 940

Guest
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Jag köpte mina kabelskor till biltemareläet på en bilelektrisk firma.
Var försiktig när du trycker på kabelskon på reläet flatstiftet vill släppa och kana in i reläet. (Dåligt biltema relä)
Hoppas du förstår vad jag menar.
Arne.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Hej Mats!
Jag hittar också bara sk batteri avskiljare och dom är inte växlande.
6mm2 kabel räcker ju upp till 70Amp. Tål dom där reläerna mer än så?
Skicka gärna länken till vart diskussionen är så att jag/vi kan läsa
den.
Mvh Tony
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

I de rekommendationer jag hittat står det att 6mm2 räcker till 25A. Och det skulle nog kunna räcka till, men det känns iallfall synd att 'operera in en onödig flakhals' i den befintliga 16 mm2 förbindelsen.
 
F

F.d. 30062

Guest
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Jeg kjøpte på ebay 70A rele med 9,5 mm flatstift for kontaktene og 6 mm for spolen. Releet ser likt ut som det Biltema har.
Kjøpte også 9,5 mm flatstiftkontakter og disse er en god del grøvre enn 6 mm.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Lite osäker men har för mig att det finns risk för ljusbågar vid höga strömstyrkor och likström?
Någon som kan?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Min elkraftslärare menade att likström är som sirap! Svår att bryta av jämfört från växelström som har sina nollgenomgångar.
//Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Det var väl oljebad som gällde för likströmsbrytare för höga strömstyrkor vill jag minnas.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

I specifikationer för växelreläer står det ofta att de klarar att bryta lägre ström än de klarar att sluta, åtminstone vid likström. Kan det innebära att det också är större risk för ljusbåge i den brytande funktionen?

Det som skall brytas i det här fallet är ju direktförbindelsen mellan elblocket och bodelsbatterierna så snart motorn startat (=spänning på D+) för att istället leda den genom DS250 laddaren. Detta kommer att ske samtidigt som det befintliga reläet i elblocket som vanligt sluter och förbinder generatorkretsen med bodelsbatterierna. Frågan är hur stor strömmen är i det ögonblicket.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Troligen ganska små strömmar det rör sig om. Rätt enkelt att göra en uppskattning genom att addera förbrukningen för alla komponenter som får sin strömförsörjning från batterierna. En grov gissning är att det knappast rör sig om mer än c:a 10 A. (För allt är val knappast igång, och en TV drar knappast mer än 4 A. Men en Inverter skall man nog akta sig för)
Nu vet ju inte jag hur mycket ström C-tec laddaren ger så det är kanske den som är största belastningen på systemet, men troligen bryter man inte laddningen under tiden som batterierna tar som mest laddning.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Växelrelä med skruvanslutningar, var?

Hejsan, letade runt lite och hittade det här..... Som tyvärr bara är brytande och inte användbart för dig.
Ville bara visa som ett exempel, men hittade tyvärr inte liknande med skiftande funktion, borde dock finnas kanske ??

kdjfpadjngjik.jpg

Det finns ju en version till, även om det kanske är lite ....... :oops: hmmm.

Man kan ju grena ut den grova kabeln till två eller t.o.m. tre sexkvadratare och köra dem genom tre biltema sjuttioAmp. reläer, och sedan koppla samman dem efter igen.

Först en sådan här förgrening för att dela upp kabeln i flera mindre.
84-567_s_1ijn.jpg

Sedan "några" Biltema 70Amp reläer.

Sedan ytterligare en förgrening för sammankoppling till en grov kabel igen.

Ja jag vet lite overkill kanske :p:, men kan se imponerande ut för den oinvigde :D, och borde ge jättebra kontaktytor.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen