• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellåde strul

Peter Gutke

HBK Medlem
Kommun
Järna
HBK-Nr
40849
Medlemskap
2024
Köpt en Dethleff RT7014 husbil privat. Har Renault chassi med automatväxel (Robotlåda).
Efter ca 50 mil började växellådan krångla och jag fick varken i fram eller back växel. Sett att det läcker olja.
2 frågor:
1. Vet nån en bra verkstad runt Stockholm förutom Bilia/Hedin som kan felsöka och åtgärda detta problem.
2. Vad säger köplagen i detta fall. Kan jag få säljaren arr betala det hela. Borde ses som dolt fel.

/Peter

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Svar på fråga 2: Det tråkiga för dig är, att konsumentköplagen endast gäller för affär mellan privatperson och företag. I ditt fall saknar du således helt detta starka rättsliga skydd – dock har du ju alltid möjlighet att stämma säljaren vid tingsrätt.

Bäst är naturligtvis att försöka göra upp i godo.

Pålle

Senast ändrad:

axgren

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2025
Den firma som kan Robotlåda bäst är Dahlgrens Uppsala. Lite långt bort från Södertälje men dom kan sina saker. Du har väl en Försäkring på bilen som täcker reparationen ?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kihlströms Fiat och Iveco service,tel +468195626..Smistaalle. Dom fixade min robotlåda. Kostade ca 30000.

Den firma som kan Robotlåda bäst är Dahlgrens Uppsala. Lite långt bort från Södertälje men dom kan sina saker. Du har väl en Försäkring på bilen som täcker reparationen ?

Med tanke på informationen i det första inlägget, är det kanske bättre att vända sig till en Renault-verkstad?

Pålle

Senast ändrad:

Peter Gutke

HBK Medlem
Kommun
Järna
HBK-Nr
40849
Medlemskap
2024
Kihlströms Fiat och Iveco service,tel +468195626..Smistaalle. Dom fixade min robotlåda. Kostade ca 30000.
Tack för tipset. Ringe dom och i onsdag tog dom in den och den var klar på Torsdag, Snabba ryck! Var urtrampningslagren och dom bytte tryckplatta och lameller. Historia på 30 lakan. Hoppas att allt håller nu.

Toppen