• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellådan Fiat Ducato fastande i backväxeln

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan jag antar att frågan gäller en bil/låda från -91som ditt "namn" anger. Det kan nog bli rätt besvärligt är jag rädd för. Det kan möjligen gå att fixa utifrån med mycket tur, men det skall ju egentligen inte kunna hända om man inte totalt ha våldfört sig på växelspaken, så något måste vara galet, böjt, slitet, glappt eller liknande så det kunde hända.
Det går nog tyvärr inte att förklara med ord men för ca. fem år sedan renoverade jag en sådan växellåda och det mesta finns dokumenterat med bilder så jag lägger en länk här till allt det.


Inlägg 14 visar lite hur armen ser ut inne i lådan.
Inlägg 39 visar lite om det mekaniska som rör på sig när man växlar.
Inlägg 41 visar lite delar.
Inlägg 45 längst ner visar hur växelaxeln som går ner i lådan och flyttar på axlarna ser ut.
Inlägg 73 visar hur delarna som rör på sig när man växlar ser ut.

Jag förstår om du inte blir så mycket klokare av både bilder och skrift. men det är nog kanske så mycket man kan visa utan att ha en sönderplockad låda på ett bord.
Svårt att analysera som sagt, men något måste ha hamnat galet så det har låst sig.
Inget som jag rekommenderar men det man ev. kan göra utifrån om inget lirkande hjälper, är att lossa hardyskivan (gummiskivan) och det andra på växelaxeln nere vid lådan så axeltappen blir "ren". Skruva bort stora hylsan runt axeln och dra bort den.
Man kan då få bort den vinklade armen på axeln därifrån den skall ligga mellan alla gafflar till de olika växlarna.
Sen vet jag tyvärr ingen medicin mer än lampa och hjälp av bilderna i mina inlägg.
Om det skulle funka så måste alla växlar ligga i friläge när man stoppar dit armen ingen, samt skruvar dit hylsan, som jag skriver om längst ner i det inlägget, men jag hade ju bättre sikt för hela huset var ju borta så man i förväg kunde se hur det verkligen såg ut.
Om det inte funkar så är det ju inte så viktigt att få dit armen på rätt ställe, men den kanske bör hamna vid backläget där den skall vara när backen ligger i.
Skall man in i lådan för att verkligen kunna analysera vad som gått galet så måste lådan bort från bilen, annars så är det troligen totalt hopplöst att plocka sönder allt under bilen..... Förresten det går inte.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ps. Jag kom på.....
Det skulle ev. kunna vara de förb...... kulorna som tittat ut för mycket enligt inlägg 76 för när man lägger i backen så rör den ingreppsringen sig uppåt och låskulorna syns på undersidan av ringen även om själva backdreven ligger på ett helt annat ställe i lådan. (Femmans växel åt ena hållet och backen åt det andra hållet på den ringen.)
På locket till lådan finns ju en stoppklack enl. bild för den rörelsen, som ev. kan ha blivit nernött och gett lite för mycket utrymme för kulorna. Eller jag tror jag har läst om en gaffel där skruven lossnat lite så gaffeln inte helt hänger med axeln den sitter på..... eventuellt :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Fiat Ducato -91

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lund
HBK-Nr
30716
Medlemskap
2023
Hej JANKRO!
Tack för ditt matnyttiga inlägg!
Jag brukar inte våldföra mig på bilars växellådor ;-) men fick helt enkelt inte ur backen när jag backat cirka 100 meter.
Jag har hört mig för lite varstans och det sägs att man kan ta bort gaveln på vx-lådan för att ev. kunna se vad som hänt.
Där finns tydligen femman och backens växel. Det sägs också på en verkstad för husbilar att en mutter kan ha lossnat. Känner du till det här?
Tänkte lägga in en bild jag fått på mail men vet ej hur man klistrar in i inlägget. Kan du tipsa?
Mvh
Fiat Ducato-91
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej JANKRO!
Tack för ditt matnyttiga inlägg!
Jag brukar inte våldföra mig på bilars växellådor ;-) men fick helt enkelt inte ur backen när jag backat cirka 100 meter.
Jag har hört mig för lite varstans och det sägs att man kan ta bort gaveln på vx-lådan för att ev. kunna se vad som hänt.
Där finns tydligen femman och backens växel. Det sägs också på en verkstad för husbilar att en mutter kan ha lossnat. Känner du till det här?
Tänkte lägga in en bild jag fått på mail men vet ej hur man klistrar in i inlägget. Kan du tipsa?
Mvh
Fiat Ducato-91
---------------------------------------
Hejsan igen, jag menade absolut inte att du hade våldfört dig på växelspaken utan bara att om det skall kunna hända om själva lådan är ok. så måste man troligen snubbla och ramla över spaken eller liknande, så när det bara händer så beror det på att något är galet inne i lådan.
Och ja, det kan ha lossnat en av muttrarna som håller samman drevpaketen i änden av axlarna.
Din låda sitter i äldsta varianten av Ducato från -82 till -skiftet -94/-95 då generation två av Ducato kom med en ny variant av låda som man kan ta av ett plåtlock i änden av lådan och lätt komma åt dreven på femmans växel.
I din låda är det inte lika lätt tyvärr, för det är mera en kupad aluminiumkåpa som syns på mina bilder och för att få loss den så måste man lossa motorfästet vid den gaveln, troligen motorfästet vid bakre änden av lådan också så att hela motor/låda paketet endast sitter i motorfästet vid vattenpumpen. Man måste också hålla koll på vajrar, sladdar och vattenslangar så de räcker till eller lossas när man sänker ner växellådsänden så mycket att kåpan kommer fri från ramen/innerskärmen.
Har du tur... Så kan felet finnas där för då kommer du åt både gaffeln som jag skrev om och muttrarna som håller samman dreven vid axlarna. Men backens växel finns inte där bara ingreppsringen som gaffeln till femmans växel sitter i och eftersom femman och backen ligger mitt för varandra i växelspaken så rör sig ringen och visar kulorna :D även när man lägger i backen, men gör ingen direkt nytta för själva drivningen av backen, utan det sker inne i lådan.
Något du behöver se upp med är de där kulorna som syns på bilderna. När kåpan är borta så är ju även stoppklacken inne i den som jag skrev om borta, och då kan ingreppsringen komma för långt när backen är i och då far de fjäderbelastade kulorna iväg all världens väg.
Det går säkert att lösa om man vet om det, men ett gammalt vitt lakan eller liknande kan vara idé att lägga under bilen innan kåpan lossas.

Om felet inte ligger där inne utan någon annan stans, där växelföraren flyttar växellägena eller i delarna bort till själva backdreven så måste ju själva huset bort från lådan och då måste lådan bort för att kunna analysera, meka och se det ev. felet på ett vettigt sätt som jag skrev.

Nedre bilden på inlägg 7 visar lådan stående på mekbordet. Den övre delen skall bort för att komma åt femmans delar och muttrarna, med lådan lossad och nersänkt men kvar i bilen. (Glöm inte att även känna på bulten som håller gaffeln vid axeln.) Nästa del är själva huset och då bör/måste lådan bort för att kunna hålla ordning på alla delar.

Det kan vara vettigt att tömma lådan på olja innan kåpan tas bort. Det sitter två likadana pluggar för att tömma lådan helt. När man fyller den så är det enklast genom att skruva bort backljuskontakten och fylla där. Det fyller hela lådan även fast man måste tömma den på två ställen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Fiat Ducato -91

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lund
HBK-Nr
30716
Medlemskap
2023
Det låter som om det bästa är att ta av lådan helt och pilla med detta i vinter. Vi ska kolla på det hela i dag. Får se hur det går.........
Tack snälla för ditt engagemang!
Kan du ge mig länken för medlemsavgiften?
Mvh
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När jag klickar på den länken händer inget.......Kan du ge mig länken till medlemsavgiften?
Tack på förhand!
Den informationen borde ju finnas här Husbilsklubben.se, en presentation , men icke.
Gör så här:
Klicka på ditt kontonamn i menyraden direkt under HBKs logga, sedan på "Din profil" i vänsterkanten. En bit ner hittar du
"Info om medlemsavgift
Här visas den information som behövs för att kunna betala medlemsavgiften."
Obs "Inträdesavgiften är 150 kr och årsavgiften 100 kr, totalt 250 kr första året. Efterföljande år betalas endast årsavgiften på 100 kr."
 

Fiat Ducato -91

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lund
HBK-Nr
30716
Medlemskap
2023
---------------------------------------
Hejsan igen, jag menade absolut inte att du hade våldfört dig på växelspaken utan bara att om det skall kunna hända om själva lådan är ok. så måste man troligen snubbla och ramla över spaken eller liknande, så när det bara händer så beror det på att något är galet inne i lådan.
Och ja, det kan ha lossnat en av muttrarna som håller samman drevpaketen i änden av axlarna.
Din låda sitter i äldsta varianten av Ducato från -82 till -skiftet -94/-95 då generation två av Ducato kom med en ny variant av låda som man kan ta av ett plåtlock i änden av lådan och lätt komma åt dreven på femmans växel.
I din låda är det inte lika lätt tyvärr, för det är mera en kupad aluminiumkåpa som syns på mina bilder och för att få loss den så måste man lossa motorfästet vid den gaveln, troligen motorfästet vid bakre änden av lådan också så att hela motor/låda paketet endast sitter i motorfästet vid vattenpumpen. Man måste också hålla koll på vajrar, sladdar och vattenslangar så de räcker till eller lossas när man sänker ner växellådsänden så mycket att kåpan kommer fri från ramen/innerskärmen.
Har du tur... Så kan felet finnas där för då kommer du åt både gaffeln som jag skrev om och muttrarna som håller samman dreven vid axlarna. Men backens växel finns inte där bara ingreppsringen som gaffeln till femmans växel sitter i och eftersom femman och backen ligger mitt för varandra i växelspaken så rör sig ringen och visar kulorna :D även när man lägger i backen, men gör ingen direkt nytta för själva drivningen av backen, utan det sker inne i lådan.
Något du behöver se upp med är de där kulorna som syns på bilderna. När kåpan är borta så är ju även stoppklacken inne i den som jag skrev om borta, och då kan ingreppsringen komma för långt när backen är i och då far de fjäderbelastade kulorna iväg all världens väg.
Det går säkert att lösa om man vet om det, men ett gammalt vitt lakan eller liknande kan vara idé att lägga under bilen innan kåpan lossas.

Om felet inte ligger där inne utan någon annan stans, där växelföraren flyttar växellägena eller i delarna bort till själva backdreven så måste ju själva huset bort från lådan och då måste lådan bort för att kunna analysera, meka och se det ev. felet på ett vettigt sätt som jag skrev.

Nedre bilden på inlägg 7 visar lådan stående på mekbordet. Den övre delen skall bort för att komma åt femmans delar och muttrarna, med lådan lossad och nersänkt men kvar i bilen. (Glöm inte att även känna på bulten som håller gaffeln vid axeln.) Nästa del är själva huset och då bör/måste lådan bort för att kunna hålla ordning på alla delar.

Det kan vara vettigt att tömma lådan på olja innan kåpan tas bort. Det sitter två likadana pluggar för att tömma lådan helt. När man fyller den så är det enklast genom att skruva bort backljuskontakten och fylla där. Det fyller hela lådan även fast man måste tömma den på två ställen.

M.v.h. JANKRO.
Hej igen och tack för dina rader! Värdefullt för mig! Vi ska ta bort lådan i helgen och med bl.a din berättelse så ska jag försiktigt ta mig an problemet.
Hoppas att jag kan få återkomma när jag är rådvill?
Trevlig helg!
Med vänlig hälsning
Anders alias Fiat Ducato-91
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det går bra att återkomma så får vi kanske se vad jag minns efter fem år :confused:.
Det kan ju kanske ge ett kopplingsbyte "på köpet" när ändå allt är bortplockat, så är ju det ev. framtida bekymret ur världen.

Det kan gå att förenkla lite för sig när man tar bort lådan om man är lite rådvill.
Du har väl ett stödlager på motorn till höger långa drivaxel antar jag och då sitter det ingen snäppring som håller fast splinsen i lådan, så man kan låta bli den sidan och "bara" dra bort lådan från motorn och den drivaxeln utan att plocka sönder framvagnen på högersidan.
På vänstersida kan man ev. gå genvägen med att lossa ok och skiva naturligtvis sedan lossa spindelbulten som lättast lossas genom att skruva bort de fyra skruvarna som håller den i stället för att lossa konan som kan sitta rejält och då sabba gummitätning på den. (Pänden till styrningen lossas också).
Då kan man utan att behöva lossa och ta bort drivaxeln från navet sedan med lämpligt verktyg eller gaffel bända till så snäppringen som håller fast splinsade axeln i lådan på den sidan släpper, och då kan dras ut och bara vikas åt sidan tillsammans med McPhersonbenet.
Om man har otur så kan tyvärr snäppringen jäv... därinne om det har kommit in lite vatten under åren så lite rost har bildats.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, ja det går bra att återkomma så får vi kanske se vad jag minns efter fem år :confused:.
Det kan ju kanske ge ett kopplingsbyte "på köpet" när ändå allt är bortplockat, så är ju det ev. framtida bekymret ur världen.

Det kan gå att förenkla lite för sig när man tar bort lådan om man är lite rådvill.
Du har väl ett stödlager på motorn till höger långa drivaxel antar jag och då sitter det ingen snäppring som håller fast splinsen i lådan, så man kan låta bli den sidan och "bara" dra bort lådan från motorn och den drivaxeln utan att plocka sönder framvagnen på högersidan.
På vänstersida kan man ev. gå genvägen med att lossa ok och skiva naturligtvis sedan lossa spindelbulten som lättast lossas genom att skruva bort de fyra skruvarna som håller den i stället för att lossa konan som kan sitta rejält och då sabba gummitätning på den. (Pänden till styrningen lossas också).
Då kan man utan att behöva lossa och ta bort drivaxeln från navet sedan med lämpligt verktyg eller gaffel bända till så snäppringen som håller fast splinsade axeln i lådan på den sidan släpper, och då kan dras ut och bara vikas åt sidan tillsammans med McPhersonbenet.
Om man har otur så kan tyvärr snäppringen jäv... därinne om det har kommit in lite vatten under åren så lite rost har bildats.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Det är viktigt att kolla stödlagret på höger drivaxel också, så slipper man riva det separat sedan. :)
 

Fiat Ducato -91

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lund
HBK-Nr
30716
Medlemskap
2023
Hejsan, ja det går bra att återkomma så får vi kanske se vad jag minns efter fem år :confused:.
Det kan ju kanske ge ett kopplingsbyte "på köpet" när ändå allt är bortplockat, så är ju det ev. framtida bekymret ur världen.

Det kan gå att förenkla lite för sig när man tar bort lådan om man är lite rådvill.
Du har väl ett stödlager på motorn till höger långa drivaxel antar jag och då sitter det ingen snäppring som håller fast splinsen i lådan, så man kan låta bli den sidan och "bara" dra bort lådan från motorn och den drivaxeln utan att plocka sönder framvagnen på högersidan.
På vänstersida kan man ev. gå genvägen med att lossa ok och skiva naturligtvis sedan lossa spindelbulten som lättast lossas genom att skruva bort de fyra skruvarna som håller den i stället för att lossa konan som kan sitta rejält och då sabba gummitätning på den. (Pänden till styrningen lossas också).
Då kan man utan att behöva lossa och ta bort drivaxeln från navet sedan med lämpligt verktyg eller gaffel bända till så snäppringen som håller fast splinsade axeln i lådan på den sidan släpper, och då kan dras ut och bara vikas åt sidan tillsammans med McPhersonbenet.
Om man har otur så kan tyvärr snäppringen jäv... därinne om det har kommit in lite vatten under åren så lite rost har bildats.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack återigen för givande info. Min kompis har tagit av lådan i dag och skickat en bild på "innehållet" men kan inte se några skador. Vi ska kolla mer i morgon.
Kolla gärna bilden.
Mvh
Anders
 

Bilagor

  • Resized_20201016_164228.jpg
    Resized_20201016_164228.jpg
    246,5 KB · Visningar: 165

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det är är bra med kompisar ibland, eller ofta :D.

Eftersom muttrarna/muttern som kan lossa och ställa till det är bortplockade med alla delar till femmans växel m.m. så antar jag att felet inte var att det hade lossat och orsakat låsningen.
Som läget är nu ser jag att backen fortfarande ligger i, för den på bilden stången till höger är ett steg uppåt vilket innebär att backen ligger i.
När lådan är i friläge så skall de tre urtagen på alla tre axlarna vara i samma höjd. Kulorna och fjädrarna till klicklägena sitter ju i huset.
Så om jag inte har fel så skall helt enkelt axeln till femman/backen nu gå att trycka ner så de tre uttagen på alla tre axlarna hamnar i samma nivå, och då skall backdrevet flytta sig till friläge.

(Kanske onödig att nämna, men ta det lugnt och försök att analysera var det fastnat utan våld, för släpper det och backen hoppar ur och sedan kanske fungerar så vet man inte vad som hänt.... bara att det troligen händer igen någon gång när allt är tillbaka på plats.)

Det finns ju flera delar på vägen bort till backdrevet.
De små klackarna där armen till växelföraren är instucken.
Den större delen som är uppträdd på axeln med lite frirörelse så femman kan funka.
Armen som tippar och gör att gaffeln till backdrevet flyttar sig, och den där kraftiga plåten med vinkelbocken för det fjäderbelastade stiftet som skall hålla delarna till backen på plats när backen inte ligger i.

(När allt är fixat ;) kolla upp plåten med bocken kontra det fjäderbelastade stiftet och ev. justera plåten lite, för bänder det lite när stiftet skall in i hålet så blir backen onödigt motsträvig att lägga i.... i stället för ur, och plåten måste ligga rätt nära hålet där stiftet sitter för stiftet är otäckt kort och kan "kalva".)

Om felet inte ligger där så har du spärrstiften kvar som säkrar upp att det bara går att lägga i en växel i taget för att undvika total katastrof i lådan. Kolla bilderna i inlägg 41. Men det verkar underligt om de tre stiften skulle kunna hindra en växel att släppa så där borde felet inte vara.

Lycka till igen. M.v.h. JANKRO.
 

Fiat Ducato -91

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lund
HBK-Nr
30716
Medlemskap
2023
Tack JANKRO!
Ska kolla vidare. Bilen är inställd över vintern och jag har lite tid på mig.
Lådan står i en verkstad för tillfället som jag inte har tillgång till utan att avtala tid för koll på den. Kan dröja lite innan jag kan kolla.
Mvh
Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det är ju bra när man har tid på sig och inte skall åka på semester om en vecka eller så, för då kan det bli både lite körigt och rörigt ;).
Försök att ta några kort med info sedan, för det är sådant här som kan underlätta massor för nästa som det låser upp sig för.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen