• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda växellåda

j--o

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37857
Medlemskap
2025
Hej, jag har en Frankia husbil årsmodell 2016, problemet är att vid backning hoppar växeln ur, det kan ske flera gånger vid samma tillfälle. Då jag lägger i den igen så hoppar den ur igen efter någon meter, så kan det hälla på flera gånger. Någon som har något tips att göra. hälsningar j--o.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, bra att veta basfordon men ändå så är ju de här nyare tvärställda (om det inte är vissa modeller av Ford och Mercedes) framhjulsdrivna, och det är mycket vajrar och länkar mellan växelspaken och lådan. Det skulle ju kunna vara att de delarna behöver justeras/smörjas för att backen inte helt kommer i. Fiat har haft lite hög utväxling på sin back på de sexväxlade lådorna.
Men om det beror på att det finns slitage inne i lådan så backväxeln trycks ur så att säga är besvärligare, men du bör nog kolla upp det för om det "bara" är justering så får den ju lite stryk varje gång växeln hoppar ur.
Har du haft den länge och felet har kommit nyligen, eller har den haft tendensen sedan du nyligen köpt bilen??

M.v.h. JANKRO.

j--o

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37857
Medlemskap
2025
Hej och tack för svaret, det är Fiat och sexväxlad robotlåda, bilen köptes begagnad hos Forsbergs i hyssna juni 2023. Vi märkte ganska snart att back växeln hoppade ur vid användandet, så vi påtalade detta till försäljaren som förklarade att bilen skulle "vänjas" vid vårt körsätt och bli bättre efter ett tag, vilket inte har skett.
Mvh Janne

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej och tack för svaret, det är Fiat och sexväxlad robotlåda, bilen köptes begagnad hos Forsbergs i hyssna juni 2023. Vi märkte ganska snart att back växeln hoppade ur vid användandet, så vi påtalade detta till försäljaren som förklarade att bilen skulle "vänjas" vid vårt körsätt och bli bättre efter ett tag, vilket inte har skett.
Mvh Janne
Du har rätt att reklamera ett fel inom 3 år. Gäller även begagnat. Konsumentköplagen är tydlig med vad som betraktas som felaktig vara och näringsidkarens ansvar.

Läs gärna lagen:

Särskilt kap 4 som beskriver fel och kap 5 som beskriver påföljder och reklamation.

Sedan har Forsbergs en bra eftermarknadschef. Veronica Antonsson. Får du inte respons från säljaren, gå på servicechefen i Hyssna, Peter Larsson. Får du inte respons från honom heller så skriv till Veronica Antonsson. Du hittar hennes uppgifter på Forsbergs hemsida:

Du kan nämna att du är medlem i Husbilsklubben, Hon känner väl till oss.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha, en robotlåda som hoppar ur på backväxeln, det var en annan femma, och att den skulle lära sig att inte hoppa ur när den har lärt sig ditt körsätt måste vara rent b... s.... Det är nog dags att börja en strid med firman eftersom bilen t.o.m. var så direkt efter köpet. Det verkar nog som du skulle fått problemet fixat vid första påtalandet efter du köpte bilen.

En bråkande robotlåda behöver säkert en rejäl service och översyn som du borde kunna eller kunnat begära från början.
Det kommer ju in flera ev. felkällor när en robotlåda bråkar, även om den i grunden är en vanlig manuell låda.

M.v.h. JANKRO.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jaha, en robotlåda som hoppar ur på backväxeln, det var en annan femma, och att den skulle lära sig att inte hoppa ur när den har lärt sig ditt körsätt måste vara rent b... s.... Det är nog dags att börja en strid med firman eftersom bilen t.o.m. var så direkt efter köpet. Det verkar nog som du skulle fått problemet fixat vid första påtalandet efter du köpte bilen.

En bråkande robotlåda behöver säkert en rejäl service och översyn som du borde kunna eller kunnat begära från början.
Det kommer ju in flera ev. felkällor när en robotlåda bråkar, även om den i grunden är en vanlig manuell låda.

M.v.h. JANKRO
Jag kommer ihåg en gammal tråd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej och tack för alla kloka och hjälpsamma råd som jag fått av er, skall kontakta Forsbergs i hyssna på Tisdag.
Mvh Janne.
Hör av dig om hur det går, alltid bra att få reda på resultatet av sådana här problem som kan ligga lite i en "gråzon" med sin slutliga lösning.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kommer ihåg en gammal tråd

Ja, och just den där meningen med att...

".....och för kunna ha en någorlunda insatt dialog med en verkstad om en sådan skulle behöva anlitas någon gång....."

Eftersom undanflykter ofta kan användas p.g.av kundens okunskap i ämnet/problemet, och det då inte finns kunskap att motargumentera just rent b... s....;).

M.v.h. JANKRO.

j--o

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37857
Medlemskap
2025
Hej , vi har varit hos Forsbergs idag och vi hade turen att träffa före detta platschefen och diskuterade vårt problem med robotlådan. Han var väldigt förstående och kontrollerade om det var dokumenterat att vi framfört klagomål och kontroll gjorts av Forsbergs och det fanns noterat. Då dom inte har egen verkstad (ännu) för motor, drivlina, växellåda m.m kom vi överens att vi lämnar in bilen till en bilverkstad i Kungs backa för kontroll av robotlådan. Detta kan inte ske förrän till våren, då husbilen står inlåst för vinterfövaring, detta var vi helt överens om, han bad oss att redan nu ringa och boka tid till verkstaden, när vi vet utlämningstiden av husbilen. Detta verkar positivt.
Mvh Janne.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
.......... han bad oss att redan nu ringa och boka tid till verkstaden, när vi vet utlämningstiden av husbilen. Detta verkar positivt.
Mvh Janne.
Hej igen, ja det verkar helt ok.
Även om det dröjer ett tag så skriv gärna en rad i den här tråden så det hänger ihop...., eller en ny, om resultatet för det är alltid bra för andra att få reda på med ev. liknande fel.

Grattis. M.v.h. JANKRO.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
OM det är möjligt - se till att anmäla det under maskinskadeförsäkringen. För den händelse att Forsberg inte tar det - ja du har en självrisk - men självrisk och åldersavdrag är ändå båttre än att stå med kostnaden 100% själv.

Såg inte senaste - jag hade trots positivt svar från Forsbergs likt förbannat anmält det gentemot försäkringsbolaget.

Sen har jag jobbat några år i Tyskland - fick med mig en väldigt bra grundregel när det blir bråk. "Det som inte finns skriftligt - finns inte." För din egen nattsömns skull - få det skriftligt från Forsbergs - eller plocka ut bilen och kör den till Kungsbacka.

Har bråkat om växellåda nu i 2 år som kommer att bytas.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej , vi har varit hos Forsbergs idag och vi hade turen att träffa före detta platschefen och diskuterade vårt problem med robotlådan. Han var väldigt förstående och kontrollerade om det var dokumenterat att vi framfört klagomål och kontroll gjorts av Forsbergs och det fanns noterat. Då dom inte har egen verkstad (ännu) för motor, drivlina, växellåda m.m kom vi överens att vi lämnar in bilen till en bilverkstad i Kungs backa för kontroll av robotlådan. Detta kan inte ske förrän till våren, då husbilen står inlåst för vinterfövaring, detta var vi helt överens om, han bad oss att redan nu ringa och boka tid till verkstaden, när vi vet utlämningstiden av husbilen. Detta verkar positivt.
Mvh Janne.
Japp, låter som Forsbergs! Skriv ändå ner vad du kommit överens om och med vem. Ta kontakt och informera verkstaden och be dem få överenskommelsen vidimerad av Forsbergs. Men som sagt, det är så här jag känner Forsbergs.

ekarna56

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Ja, det är inte bara robotlådan som kan krångla.
Vår 9 växlade automat låda skall nu bytas för andra gången.
Står just nu på verkstad och väntar på ny låda.
Förra gången stod bilen i 6 månader och väntade på ny låda.
Bilen är uttagen februari 2023.
640 mil på mätaren körda till första lådbytet
Ca 1550 mil på mätaren körda till nästa byte.
Kan undras om man skall ta för vana att varje vinter skall man byta växelåda i FIAT Ducato.
Tur att vi fortfarande har garanti på bilen men den går så småningom ut om man nu inte kan få livstids garanti på lådan vilket man kan hoppas på.
Men jag tror inte på jultomten heller.....

Kenneth

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det är inte bara robotlådan som kan krångla.
Vår 9 växlade automat låda skall nu bytas för andra gången.

Men jag tror inte på jultomten heller.....

Kenneth

En gång till :msn_wall:. Gick bilen att köra till verkstad denna gång i alla fall, eller gick den in i självlåsning denna gång också.

De har väl ytterligare en nyare låda nu som är åttaväxlad om jag fattat rätt, och det är väl inte bara för utveckling de byter variant så ofta.

M.v.h. JANKRO.

ekarna56

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
En gång till :msn_wall:. Gick bilen att köra till verkstad denna gång i alla fall, eller gick den in i självlåsning denna gång också.

De har väl ytterligare en nyare låda nu som är åttaväxlad om jag fattat rätt, och det är väl inte bara för utveckling de byter variant så ofta.

M.v.h. JANKRO.
Hade gått att köra till verkstad men ville inte då vi stannade i Flen med lysande varningslampor och duktigt rus i motorn på växel. Bärgades till Tumbo i Eskilstuna

Toppen