• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda trögväxlad när motorn är igång.

F

F.d. 13774

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 D
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 590
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej!
Min Fiat är något trögväxlad när motorn är igång, problemet är värst när man ska lägga i ettan och 2an, resten av växlarna funkar fint när man väl har fart. Det har hänt 2 gånger att det inte har gått att få i någon växel alls, men när man stänger av motorn fungerar det felfritt och är lätt få i alla växlar.
Jag har själv konstaterat att det är kopplingen som strular, funderar på om det kan vara splinesaxeln som är torr/rostig och gör att lammellen kärvar på den, har just köpt bilen och den har nog inte använts på ett par år. Det låter inte som att stödlagret skulle vara dåligt. (inget lagerljud som hörs)
Finns det någon plugg eller dyl i sprängkåpan där man skulle kunna få in slang och spruta på lite olja på splinesaxeln, kan det finnas andra orsaker till problemet. Bilen har förövr. gått 22000mil och växelådan verkar vara helrenoverad vid 16000, men har även senare fått nytt 5ans drev 2005.
Mvh Kim

F

F.d. 53012

Guest
Där växelföraren går ihop med splintsen från lådan är oftast problemet det är två bultar som går i ett hål som är lite ovalt och det skall vara exakt mitt i.
Ta loss och känn hur många mm som det går att ruckla åt varje håll och ställ det som sagt på mitten och drå åt bultarna med tror at det är 13 mm nyckel sen kommer det att gå betydligt bättre. Har haft en 89:a i 15 år och justerar den någon gång per år. Men ta bort reservhjulet så du se bra och luftslangen till luftfiltret. Tror att det skall hjälpa. Och byt olja till Redlines växelådasolja den är dyr men den smörjer fantastiskt. Om du bör töma ur all olja men titta bara så det inte är nivåpluggen den sitter lite över avtappningen.

Med vänlig hälsning

F

F.d. 25038

Guest
Hej kan även vara tryckplattan som håller på att "haverera"mao den lyfter inte tryckplattan tillräkligt högt för att lamellen ska rotera fritt vid "urkoppling eller nedtrampning"kan vara alltså ?!

F

F.d. 13774

Guest
Tack för svar. Ska prova att justera växelföraren och byta olja. Vill inte riva bort växellådan i första taget. Har justerat upp vajern till kopplingen och då upplevde jag att det fungerade bättre, hjälper lite om jag dubbeltrampar när växeln går trögt, Vill påpeka att det inte är trögt hela tiden, ibland går det underbart fint att växla. Ska fixa lite i helgen hör av mig med resultat.
Håller på med en fotogenkamin nu som ska installeras i bilen. Ska installera skorsten för rökgaserna m.m. glas runt brännaren kommer att ge en supermysig öppen eld känsla.

MVH Kim

F

F.d. 53012

Guest
Om det går bra ibland tror jag det räcker med det jag skrev men var noga det hänger på millimetern men med dom länkagen så blir det flera centimeter uppe i spaken vid ratten. Men svårt givetvis när man inte känner det själv. Men det är minde problem med det gamla än det nya. Men tyvärr så är Italienarna inte så noga rakt igenom med att sätta dit en starkare låda på dieseln mot bensinaren utan använder samma rakt igenom och som bekant är dieseln mer vridstark, därför havererar diesellådan oftare på dom gamla bilarna när det fanns både och. Dessa trick har jag lärt mig av Lasse på Bossings som är klart bäst på dessa reperationer.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en liten fundering bara. För att försäkra sig om man slåss mot dålig frikoppling beroende på kärvande lamell, tryckplatta / dåligt stödlager, eller kärvande växelförare / synkningar beroende på dålig justering eller dyligt, så brukar ett säkert sätt vara att i stället försöka lägga i backen när det håller mot på ettan, tvåan.
Om backen går i utan protest så står axlarna i växellådan stilla = frikopplad, något kärvar eller håller mot i lådan.
Om det smäller till eller skrapar som f.. när backdrevet skall in = dåligt frikopplad, koppling eller stödlager.

(Jag tror inte det finns någon genväg till splinesaxeln om det inte går genom hålet till frikopplingsarmen, kolla.)

Lycka till JANKRO.

Toppen