• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda igen

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, jag har en Hymer 694 90a,den blir mer trögväxlad.Fiat 2,5td.
Jag har specialoljan som Jankro rekommenderar, men i lådan som han reparerade så såg det ut som den oljan liksom fastnar på kuggar o väggar.
Kan det vara så att det blir för trångt om ni förstår vad jag menar.
Kanske man borde prova med olja som Fiat rekommenderar.
Mvh Gusta

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Red Line Lightweight Oljan är mycket blaskigare och tunnare än gamla originaloljor men har bärighet som ca. en 140 olja på grund av innehållet i blandningen så den borde flytta på sig lättare även om den hänger kvar bättre än äldre varianter som bygger på tjockare originalolja, men jag såg nyligen att de verkar har gjort om blandning på sin olja, i alla fall färgen från gräsgrön till blåaktig, montro om det var något i den gamla blandningen som blev förbjudet.
Det har alltid mjukat upp den av konstruktionen många gånger tröga växlingarna mest när bilen står still och/eller är kall.
Du har motorfästen, mest den bakre på växellådan som är ok. samt hardyskivan.
Hör av dig om det blir bättre om du ev. byter olja, intressant att veta.

M.v.h. JANKRO.

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Motor kuddarna bytta förra året, vi får se hur jag gör,sugen att prova byta olja.
Men tack Jankro

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Varför inte kolla upp kopplingen, justeringen av densamma.
Jag gjorde en efterjustering för nån vecka sen, och skrev ett inlägg med tips hur man gör.
Kopplingskabeln töjer sig med tiden, och graden av "urkoppling" minskar, med behov av större kraft för att synka in en ny växel.
Ibland får man som vana att inte trycka ner kopplingspedalen helt, utan "slarvar".

Nu vet jag förstås inte om det är Bowdenkabel till kopplingen på en 1990 årsmodell.

Roysan

Toppen