• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda i Fiat Ducato

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Hej,
Letar efter lämplig plåtis och sänglösning är ett öppet kapitel men även val av motor växellåda.
Jag tänker mig begagnad men hur viktigt är det med den 9-stegade automaten?
Läser att den äldre 6-stegade är en slags robot som är lite ryckigare/besvärligare och sedan finns ju även manuella.
Vad bör man satsa på? jag har inga problem med manuell låda men vill att bilen ska kunna hålla värdet bra och viktigt inte få en massa fel utan vara robust.

Finns det några tankar kring detta?
(9-stegs blir ju nyare och närmar sig gränsen för min budget)
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Input robotlåda.

Hade samma åsikter om robotlådan innan köp och körning, men den fungerar riktigt bra.
Den har precis som andra ett manuellt läge som växlar upp eller ned.
Kan ibland tycka att den växla upp lite väl tidigt, men det beror samtigt hur mycket man trycker ned gaspedalen, eller så trycker jag på knappen på panelen som gör att det varvar mer i acceleration och har en högre motorbroms.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Låter som att robot-lådan skulle fungera bra för mig - jag har inga större krav så länge det håller.
Hörde av en firma som "inte byter in manuell-växlade" bilar, en säljare sa så och tryckte hårt för 9-vx. Jag blev förvånad
Är det några kända kvalitetsproblem med någon av de tre olika lådorna?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Låter som att robot-lådan skulle fungera bra för mig - jag har inga större krav så länge det håller.
Hörde av en firma som "inte byter in manuell-växlade" bilar, en säljare sa så och tryckte hårt för 9-vx. Jag blev förvånad
Är det några kända kvalitetsproblem med någon av de tre olika lådorna?
Har inte undersökt hur det se ut, men enligt min säljare så är en ny 8-växlad låda (Fiat,Citroen/Peugeot) på gång istället för den 9-växlade. (MB).
Om det är pga kvalitet eller inköpspris, låt jag vara osagt. Det vet jag inget om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ducato's "nya" 9-växlade satt tidigare i många år i olika Chryslerfordon, med varierande problem, otroligt att Fiat valde den i Ducato då problemen var kända sen många år tillbaka.

Jag skulle definitivt välja manuell vx-låda i en Ducato.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Ducato's "nya" 9-växlade satt tidigare i många år i olika Chryslerfordon, med varierande problem, otroligt att Fiat valde den i Ducato då problemen var kända sen många år tillbaka.

Jag skulle definitivt välja manuell vx-låda i en Ducato.
Intressant kommentar.
Kan man då tro att robotlådan (som jag fattar bygger på den manuella) är hyffsat problemfri?
Men en manuell låda om man växlar bra kanske har bäst livslängd, och man växlar vi vilket varv man vill.
Är det någon som tror det blir svårt att sälja en manuell i framtiden?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har vår andra Ducato sedan 2007. Båda manuella. Vår husbil står mer still än den rullar. Sen är Ducaton så lättkörd och lättväxlad att jag inte anser att automatlådan tillför något för våra semesterresor, utan mer riskerar att bli ett problem. Jag har dock alltid kört automat i mina personbilar och har drygt 20 års erfarenhet som utryckningsförare med automat, men skulle aldrig välja automat i min husbil.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Har vår andra Ducato sedan 2007. Båda manuella. Vår husbil står mer still än den rullar. Sen är Ducaton så lättkörd och lättväxlad att jag inte anser att automatlådan tillför något för våra semesterresor, utan mer riskerar att bli ett problem. Jag har dock alltid kört automat i mina personbilar och har drygt 20 års erfarenhet som utryckningsförare med automat, men skulle aldrig välja automat i min husbil.
Tack för svaret, håller med om att automatlådan rimligen borde öka risken för problem gentmot både robot eller 9-stegs automaten.
Som sagt har jag alltid haft manuell i alla mina bilar och jag ser inte något problem med att växla alls, och som du kommer bilen mest att stå still eller köras på större väg. Parkera och backa och sånt blir ju inte bekvämare för att man har automat - men visst, ett moment mindre för vissa förare.

Jag kommer att "ignorera" växellåda när jag letar plåtis och inte ha en preferens om jag gillar bilen i övrigt.

Nästa fråga är väl då om någon speciell motovariant är att föredra eller om man ska beakta Fiat vs Citroen.
Finns det några synpunkter på denna fråga?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
760
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Varför 9-växlad automat i en husbil? Den kommer nog med då det inte finns några andra automatvxlalternativ till dagen EU6 2L motorer. Allt kommer från samma fabrik oberoende om det ska monteras i en Pb eller husbil. Jag känner mig väldigt nöjd med MB's 7vxl Geartronic till V6an i vår Nordic. Inte en chans att jag skulle vilja köra denna 5-tonnare med manuell vxllåda.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Körde automat 6-växlad i vår förra husbil som efter ett par justeringar och senaste programvaran fungerade nästan lika bra som den 9-växlade vi har i dag.
Ovärderlig i Frankrike med 30-40 rondeller per dag.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej,
Letar efter lämplig plåtis och sänglösning är ett öppet kapitel men även val av motor växellåda.
Jag tänker mig begagnad men hur viktigt är det med den 9-stegade automaten?
Läser att den äldre 6-stegade är en slags robot som är lite ryckigare/besvärligare och sedan finns ju även manuella.
Vad bör man satsa på? jag har inga problem med manuell låda men vill att bilen ska kunna hålla värdet bra och viktigt inte få en massa fel utan vara robust.

Finns det några tankar kring detta?
(9-stegs blir ju nyare och närmar sig gränsen för min budget)
Hej
kan verkligen rekommendera sen 9-växlade automatlådan. Vi har kört ca. 2500 mil nu på snart 1,5 år, både i Dolomiterna och i Norska fjällvägar samt motorvägar. Den går otroligt mjukt och fint i växlingarna. Bilen har en bränsleförbrukning på 0.72 mil i snitt sedan vi startade från Försäljaren.
Bilen har en totalvikt på 4250kg och vi ligger som max med elcyklar och packning på ca. 3800kg som mest. Vid 100km/h ligger motorn på drygt 1500 varv.
Nöjd? ja det är jag.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Bilen har en bränsleförbrukning på 0.72 mil i snitt sedan vi startade från Försäljaren.
Menar du då värde från färddatorn?
Jag har en 5,4 m plåtis som med 9-växlad låda som gått 6 700 mil på 3,5 år. Färddatorn visar på 0,78 l/mil över hela den tiden. Men verklig förbrukning räkning på mil och liter för varje tankning ger strax under 0,85 l/mil. I mitt fall är alltså färdatorn en glädjemätare med knappa 9%. Motsvarande glädjesiffror gäller för två personbilar jag har/har haft. För dessa har jag beräkningar och uppgifter för sammanlagt dryga 50 000 mil.

Angående ämnet kan jag nämna att jag också är nöjd med den 9-växlade lådan. Även om den inte är lika smidig som autmatlådan i min personbil.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Problemet med att färddatorn räknar fel kan bero på om man hämtar data från hastighetsmätaren. De flesta visar 5-10% för mycket. Då ser det ut som att bilen är snålare eftersom den verkar ha rullat en längre sträcka än vad den faktiskt gjort. Mycket vanligt fel. Man kan ju räkna efter GPS är vägen någorlunda rak får man ett bra värde på körd sträcka. Varför man kan klara att tillverka en avancerad bil med en massa elektronik som behöver ganska exakta värden men inte kan komma upp ens till en gammal bils precision på vägmätaren trots att det är en rent mekanisk historia är nog inte förmågan utan att man lurar mängder av folk så de blir nöjda. Min bil har högre toppfart än utlovat och min bil drar mindre bensin än vad det står. Sen inträffar servicetillfällen oftare. Och de kommer undan med det!
 

widde2

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Köping
HBK-Nr
28072
Medlemskap
2024
Ducato's "nya" 9-växlade satt tidigare i många år i olika Chryslerfordon, med varierande problem, otroligt att Fiat valde den i Ducato då problemen var kända sen många år tillbaka.

Jag skulle definitivt välja manuell vx-låda i en Ducato.
Nu har Fiat gått över till en 8 vx automat från 2025.. vet ej fabrikat.
 
Toppen