• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellåda Ducato 1993, vad ska sitta i detta hål?

Spyrros

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Laxå
HBK-Nr
30252
Medlemskap
2022
Hej alla!

Har en nyligen inköpt gammal Fiat Ducato av årsmodell 1993 med 1,9td motorn och Dethleffs bodel. Har hållit på och fixat en del och kom nu till att jag ska byta växellådsolja.
Som jag förstått det ska det på denna modell vara original 1,25 men sedan reviderat till 1,6 för att fixa smörjningen på 5:an, kan det stämma? Har köpt 2 flaskor Redline Lightweight som jag tänkte ha i!
Sedan har jag en liten fundering till! När jag kikar ner från motorrummet för att börja titta efter stickan (om det nu finns någon) och oljepluggar så ser jag det här hålet som syns på bifogade bilder. Det ser absolut ut som att det ska sitta något där, men vad? Precis där växellåda och motor sitter ihop kan man säga.

Tack på förhand :)

Ps. Om någon har en fungerande länk till bilder eller beskrivning över var pluggarna sitter så skulle det uppskatas, hittar ingen servicebok eller liknande tyvärr :-( Ds.

Foto1.jpgFoto2.jpg
 
Lösning
Hejsan, du har nog samma låda som i alla -82 till -95. Däremot har du en rätt udda bil med en tidig 1.9L TD som inte är så vanlig alls i Sverige.

Först hålet för någon givare. Ditt svep ser inte ut som många andra men det kan bero på att det är anpassat till 1.9L motorn.
Jag antar att svänghjulet sitter rakt nedanför hålet och det brukar finnas något uttag för att få signal när ettans kolv står i topp. troligen inget att bry sig om för det uttaget finns det flera varianter av och de brukar vara tomma, kanske används vid montering och timing av dieselpump eller tändning vid behov som redan föreslagits, säkert inget att bry sig om.

Oljepluggar finns två, en i själva växellådan och en i slutväxeln. Går inte att missa under lådan. Två...

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej.
Om du kikar under på växellådan.
Så ser man på min som är en bensin Två oljepluggar. En sitter på huset till 5e växeln och en lite mer centrerat. Om det är likadant på växellådan på diesel vet jag inte. När man fyller på igen, gör man det genom hålet för backljuskontakten. Olje stickan sitter i vart fall på min lite osynligt till.
Får treva sig fram, krypa under bussen och känna på baksidan av växellådan.
Alltså mot torped väggen.
Finns säkert många som kan ge bättre beskrivning.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Det kanske är lägesgivaren för att ställa tändningen om det skulle vara en bensinare som ska sitta där.
Har aldrig sett det instrumentet som man använder till den givaren, säkert bara något som Fiat använde förr i tiden.
Jag använder stroboskoplampa.
Åke
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
I hålet sitter en givare till modernare motorer än vad du har i din. Så du ska inte ha något alls där. Du har förmodligen en nyare låda Än den med problem med 5:ans Vxl. En bild på växelspaken vid instrument brädan ger en bättre bild av det iaf. Lurigt med årsmodeller på husbilar.
 

Spyrros

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Laxå
HBK-Nr
30252
Medlemskap
2022
Tack för svaren!
Jag har ej haft möjlighet att kolla mer under bilen då det började regna precis när jag skulle ut och kolla, så det fick bli att åka och handla istället :)
Antar att växellådan är bytt vid något tillfälle alltså? Lägger ut en bild på växelspaken om det är någon som kan avgöra om det är en nyare låda eller ej!
Finns det risk om det är en nyare låda att det inte stämmer med oljemängden som jag tänkt fylla i?
Foto 2020-08-02 21 08 49.jpg
 

Spyrros

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Laxå
HBK-Nr
30252
Medlemskap
2022
Bilen är årsmodell -93 enligt all dokumentation från tillverkaren som faktiskt fanns kvar! Men sedan kan ju som sagt någon tidigare ägare ha bytt låda eller liknande!
Nu hoppas jag det inte regnar imorgon så ska jag upp på rampen och kika om jag hittar några pluggar på lådan!
Tack för hjälpen!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, du har nog samma låda som i alla -82 till -95. Däremot har du en rätt udda bil med en tidig 1.9L TD som inte är så vanlig alls i Sverige.

Först hålet för någon givare. Ditt svep ser inte ut som många andra men det kan bero på att det är anpassat till 1.9L motorn.
Jag antar att svänghjulet sitter rakt nedanför hålet och det brukar finnas något uttag för att få signal när ettans kolv står i topp. troligen inget att bry sig om för det uttaget finns det flera varianter av och de brukar vara tomma, kanske används vid montering och timing av dieselpump eller tändning vid behov som redan föreslagits, säkert inget att bry sig om.

Oljepluggar finns två, en i själva växellådan och en i slutväxeln. Går inte att missa under lådan. Två likadana med en synlig kopparbricka under skallarna.
PICT0170 2.jpg
Fyller på gör du lämpligast om du skruvar bort givaren till backlampan uppe på lådan. Dra inte fast den för hårt när du är klar för det är rätt tunt gods i den som kan brista. Du fyller bara på ett ställe, för det är en halvhög vägg inne i lådan som oljan rinner över och fyller båda delarna.
Som du skriver så är det lämpligt med 1.6L och absolut max 1.8L i lådan. Men då bör man lita till fullo på packboxen vid ingående axel i växellådan.
Här har du en bild med mått på oljestickan. ? är nivån vid ca. 1.8L men "Ny markering" är den som finns med i Peugeot's rep. böcker och ca. 1.6L...... Och, ja du har högst troligen en oljesticka i lådan. Den sitter i slutväxeln längst bak vid hastighetsmätarvajern.
Oljesticka.JPG

Och så här har du en enklare repbok A5 storlek och s/v bilder men ändå skapligt ok. Annars finns det riktiga rep.böcket att ladda ner från de ställen som seriöst säljer på nätet.
Skrolla ner till bok elva tror jag, där du hittar den här boken för bilar från -82 där 1.9L motorn verkar finnas med.
RUSSEK2.JPG

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Lösning

Spyrros

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Laxå
HBK-Nr
30252
Medlemskap
2022
Stort Tack för alla svar och speciellt Tack JANKRO för ditt utförliga svar med instruktioner, bilder och allt! Uppskattas mycket!
Har även beställt rephanboken som kan vara bra och skoj att ha inför framtiden!
Så nu är det dags att meka lite i eftermiddag :)

Axel
 
Toppen