• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellåda diesel samma som bensin Fiat Ducato 1991 ?

Elfreddo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Götene
HBK-Nr
40570
Medlemskap
2024
Har en trasig växellåda på min Nordic med Fiat Ducato 290 2,5 TD 5vxl man.

Passar växellåda från en bensinare på min diesel?

Nu är det jättesvårt att få en renoverad utbyteslåda till dessa.
De etablerade firmorna erbjuder inga utbyteslådor då tillgången till reservdelar med bra kvalitet tydligen är obefintlig.

Återstår begagnad låda från bildemontering. Har tyvärr inte hittat någon låda till diesel, men finns till bensinarna.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
570
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Finns en del skrivet om detta men jag är ganska säker på att de inte passar. Finns en firma i jag tror Holland som säljer renoverade växellådor ducatoparts.com. men finns säkert fler. Man får skicka en fråga och se vad de har i lager.
Annars kanske söka på bilskrotar ute i europa. Men det kommer säkert fler svar senare här på forumet.
 

Elfreddo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Götene
HBK-Nr
40570
Medlemskap
2024
Det verkar som om den vanligaste bensinvarianten version 14 75 hkr har samma slutväxelförhållande 12/62 som version 18 Td.
Men sedan kan ju de olika växlarna skilja åt förstås. Tittar man på höljet verkar de lika varandra. Har noterat att version 18 Td har större lamell 228 mm mot version 14 215 mm.
 

Elfreddo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Götene
HBK-Nr
40570
Medlemskap
2024
Utan att ha tagit ned den gamla lådan, så var det detta jag kunde läsa av på gaveln närmast vänsterhjulet:
5vxl man i Ducato 1991 med 2,5 TD 95 hk.
 

Bilagor

  • 20240624_141837.jpg
    20240624_141837.jpg
    1,8 MB · Visningar: 44

Kapten cool

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Lund
Utan att ha tagit ned den gamla lådan, så var det detta jag kunde läsa av på gaveln närmast vänsterhjulet:
5vxl man i Ducato 1991 med 2,5 TD 95 hk.
Min låda heter 20km57 och har suttit på en ducato diesel kanske något senare än din köpt från en bil som blåst av vägen har gått under 2000mil jaden har legat på lager som reservdel till min gamla bil då dessa lådor var svåra att gå tag på mvh
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
718
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Har en trasig växellåda på min Nordic med Fiat Ducato 290 2,5 TD 5vxl man.

Passar växellåda från en bensinare på min diesel?

Nu är det jättesvårt att få en renoverad utbyteslåda till dessa.
De etablerade firmorna erbjuder inga utbyteslådor då tillgången till reservdelar med bra kvalitet tydligen är obefintlig.

Återstår begagnad låda från bildemontering. Har tyvärr inte hittat någon låda till diesel, men finns till bensinarna.
Har du kollat med Per på Nordic Service i Kristinehamn? Han torde ha ett nätverk som kanske kan bidra med hjälp...
 

Elfreddo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Götene
HBK-Nr
40570
Medlemskap
2024
Hört med Jonaspå Nordic nu, de jobbar enbart med bodelen på husbil, växellåda hänvisar dom till lokal Meca-verkstad.
Någon som har någon erfarenhet av att köpa växellåda från Holland eller Frankrike? Tips?
Om nu detta stämmer har jag växellådskod 8140.27
 
Toppen