• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall hävas

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

(Du har sedan nekat till en uppvägning och jag har då erbjudit mig att köpa tillbaka bilen och ersätta dig hela det belopp som du betalt samt ge dig din gamla bil tillbaka. Detta har du nekat till å det bestämdaste.)

Har läst stora delar av ditt material men vad jag inte förstår är vad du vill ska ske?
Verkar av urklippet ovan att pj är med på ett återköp och du får din gamla bil tillbaka.
Då är du i ett läge som är bättre än idag och läs gärna trådar här i forumet angående lastvikt det finns massor, en bil av den storleken på 3500 är en dröm som blir till en mardröm.
Så åter igen det som jag ser som det viktigaste vid köp är att kontrollera att tjänstevikten stämmer med det angivna i regbeviset.
Förstår att det känns tungt men kan du få till ett återköp enligt ovan från PJ så är det väl en ok lösning, eller är det något jag förbiser?

Hade Lars
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Håller med Lars. Inte nog med det utan PJ erbjuder sig att stå för kostnaden att väga upp bilen. Så länge du inte har skriftligt på att PJ har sagt att du kan vara 4 personer och full packning i husbilen kommer du inte komma någonstans.
 
F

F.d. 2908

Guest
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Håller med de tidigare inläggen, vad vill du?

Jag tycker du ska släppa hörnflaggan, du får ju lämna tillbaka bilen samt att du får tillbaka din gamla bil. I övrigt tycker jag dina anspråk med några hundringar här o där för att du ringt/skrivit till div personer är fånigt.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Läser man skriften i sin helhet så undrar man om det verkligen är någon mening att uppväga ett sådant fordon. Efter uppvägning till 3850 kg skulle det nog inte vara så hemskt många kilo kvar även där. :confused:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Läser man skriften i sin helhet så undrar man om det verkligen är någon mening att uppväga ett sådant fordon. Efter uppvägning till 3850 kg skulle det nog inte vara så hemskt många kilo kvar även där. :confused:
Aldeles riktigt, så det blir nog inte möjlighet att ta med sig tre passagerar utan bara en Barbara:).
Att det är något fuffens med tjänstevikt och last är välkänt även för myndigheterna framkom redan då jag utredde frågan inför mina motioner om vikter till årsmötet. EU godtar till och med att husvagnar har samma tjänstevikt som totalvikt:confused:.
Men i det här fallet verkar det minst sagt vara "en hund begraven i mossen" eftersom voulf56 inte tydligt deklarera vad han verkligen är ute efter. Eller har jag missat något?
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Hej!
Med anledning av att jag lämnat två motioner till årsmötet som avser beräkningsunderlag för överlastbot och leveransviktsdeklaration så har jag grubblat över denna tråd.

Vad jag förstår så är bilen i praktiken helt oanvändbar som husbil annat än för en "anorektiskt nudist" (med vare sig mat eller kläder) om uttrycket tillåts. De tre passagerare som bilen är gjord för är inte att tänka på, och vad det stora lastutrymmet skall användas till står i stjärnorna.
Precis som MC-Louis skriver så blir det inte bättre med en uppvägning, möjligtvis mindre dåligt. Så då återstår att låta köpet gå tillbaka som också säljaren och generalagenten föreslagit. Men det finns ett krux.

OM vi jämför med en annan högst tvivelaktig handling, så duger det väl inte bara att man backar då man blivit tagen med "byxorna nere". Att bara återlämna stöldgods då man blivit ertappad räcker normalt inte, om ni förstår liknelsen. Och kofoten får man väl inte behålla för att göra om samma sak.

Om köpet bara går tillbaka rakt av, så antar jag dels att bilen säljs till någon annan, och tycker att leverantörerna kommer oförtjänt billigt undan. Medan voulf56 står där med sin gamla bil.
Vad tycker ni andra?
//Conny
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Detta är ju ett problem som ju knappt går att lösa. Som körkorts och viktregler ligger idag är det mycket tveksamt med några bilar över sex meter som 3,5 tonnare. Allt annat blir fel på ena eller andra viset. För låg lastvikt eller skräpbygge med underdimentioner och dålig kvalitet är vad vi ser.
Minst 100 kg i verklig lastvikt per meter bil som kollas vid besiktning vid första registrering då allt skall vara monterat. Ytterligare tbh montering som införs i en handling utlöser ny besiktning och vägning.
Minimi krav på hållfasthet och krocksäkerhet bör stävja "lättviktsbyggen". Körkort för husbil införs med lätt kör och teoriprov anpassat för detta fordon och inte för lastbilar med färdskrivare arbetsmiljöregler mm som inte berör oss. Allt givetvis samordnat på EU nivå så att vi får bra och säkra bilar där vi kan utnyttja friheten inom eu att fritt transportera oss och de varor vi vill ha i bilen.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Det går ju faktiskt att bygga 3,5t bilar med vettig lastvikt, t.o.m. helintegrerade, flera fabrikat har visat sådana på senare tid, körfärdig bil en bit under 3000 kilo. Sedan kanske man får tänka till vad man hänger på och stoppar i bilen, men 600 kilo skall man ju klara en 4-personers bil på.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Om jag fattat det rätt så har det sålts en husbil med totalvikt 3,5t som den nästan väger vid köp och sen när man lastar och tankat blir det övervikt. Har jag fattat rätt så är det ett moraliskt problem och inte ett juridiskt.

Har jag fattat allt fel ber jag om ursäkt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Hej!
I traditionell HBK-anda så börjar tråden, om inte spåra ur, att luta betänkligt :D. Det går inte att som leverantör anföra tekniska problem om man har sålt en bil som inte går att använda som den är ämnad för.

Vad jag förstår så bygger juridik väl i grunden på moral. Om leverantören som i det här fallet inte tycker att det är omoraliskt att sälja en obrukbar vara, så finns det troligen juridiska betänkligheter.

Så kärnfrågan återstår: Skall leverantören komma så lindrigt undan som jag beskrev i mitt förra inlägg. Och är inte risken i så fall stor att "han" försöker göra om samma sak en gång till? Med samma bil!!

//Conny
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Uansett og stor eller liten, dyr eller billig bobilen er det muligheter for liten lasteevne. FINN.no - Mulighetenes marked Her er det også liten lasteevne.

Vi som kjøpere bobiler, er vel heller ikke helt uten ansvar?

Slik som jeg forstår svensk, synes jeg at her har selger tilbudt og gjøre det beste ut av det for kunden etter handelen. Hva som ble gjort før handelen vet jeg ikke.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Tack för ett mycket intressant exempel Tor H: Egenvekt 7 225 kg Totalvekt 7 490 kg Nyttelast 265 kg.
OM det är enlig registreringsbeviset så troligen (?)inte markisen på bilden avdragen från nyttolasten, och egenvikten är i de allra flesta fall för lågt angiven vilket reducerar nyttolasten.
Att ha tre passagerare samt packning och mat för alla fyra inom i bästa fall 265 kg är väl snudd på omöjligt, eller?

Jo, självfallet hade har köparen ett eget ansvar, men i detta fall var väl dokumentationen helt missvisande
//Conny
PS
Hur beräknar man böter för överlast i Norge?
DS
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Hei Conny

Nå er det nok heldigvis feil ang. Concorden som de har snytt for 1000kg nyttelast p.g.a. trykkfeil. Her er nettovekten oppgitt 1000kg lettere http://www.southdownsmotorcaravans.co.uk/pdf/sdmc_2012_concorde_charisma_three_pricelist.pdf

Men dessverre er det enkelte ganger så galt, når kunden vil ha bobilen på en lavere vekt fordi de har førerkort (C1 eller C) eller av andre grunner, eller forhandler har registrert den allerede. Nye bobiler blir jo ikke registrert før kunden har sagt hvilken totalvekt de vil ha. Slik er nok tilfelle i denne tråden siden bobilen kan registreres på både 3,5t eller 3,85t somregel er det jo bare at produsenten sender riktig/ønsket CoC papir/dokumentasjon.

Med hensyn til overvekt i Norge er det heldigvis slik at en regner ut fra totalvekten. På bobiler under 3,5t skrives det ikke ut bøter, men en får ikke reise videre før bobilen er på riktig vekt.

Over 3.5t skrives det ikke ut bøter før overvekten er over 200kg, en må også på de bobilene komme ned til riktig vekt før en får kjøre vidre.

Ellers er det jo slik at det utøves skjønn også her, så det kan bli en grei opplevelse eller en dårlig opplevelse.
 
F

F.d. 24393

Guest
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Kan meddela alla att ärendet nu är polisanmält, de lade som vanligt direkt ner anmälan. Då utifrån att det var en anmälan över telefon initialt men nu ligger ärendet hos åklagaren på dennes bord, skriftlig anmälan via överprövning av grundanmälan då med bilagor och mer fakta.

Ett citat på vägen till er alla att betänka

Bedrägeri är en avsiktlig handling av bedrägeri som är avsedd för personlig vinning eller för att orsaka en förlust för en annan part.

Tror någon i sin vildaste fantasi på detta forum att en återförsäljare tar lärdomen att informera och upplysa konsumenterna på annat sätt än tidigare?

Vilken återförsäljare informerar, som i detta specifika fall, att lastvikten blir endast ca 80 kg, tänk på det innan du köper denna husbil!

Tror någon att husbilen då blir såld utifrån som i detta fall husbilen också är reg. för 3 passagerare och för 3500 kg totalvikt i reg. besiktningen via generalagenten.

Eller är syftet med i detta fall reg. vikt 3500 kg att komma åt den stora B-körkorts marknaden?

mvh

Ulf Bittner
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Värt att veta om husbil och hur ärende hanteras vid begäran om att köp skall häva

Hei Conny

Nå er det nok heldigvis feil ang. Concorden som de har snytt for 1000kg nyttelast p.g.a. trykkfeil. Her er nettovekten oppgitt 1000kg lettere http://www.southdownsmotorcaravans.co.uk/pdf/sdmc_2012_concorde_charisma_three_pricelist.pdf
Hej Tor H!
Jag har kollat med firman och den lastar 850 kg utan exempelvis markis och stödben (200 kg).
650 kg - tre passagerare, en förare över 75 kg och packning gör runt 350 kg kvar till cyklar med ställ och övriga tillval enligt list.
//Conny
 

Bilagor

  • Concord.JPG
    Concord.JPG
    80,8 KB · Visningar: 22
Toppen