• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Hej! Har bytt husbil till en Carthago 2006. Har haft flera husbilar förut, men inte med vattenburen värme. Förstår mig på pannan men det finns oxå en värmeväxlare. Begriper mig inte på hur jag sätter,på denna så att det blir värme i bodelen. Kan ngn förklara för mig hur jag gör.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kanske finns olika system med Alde. Jag har bara en pump i min Hymer 2012. Om jag skall få värme från motorn i den så måste jag öppna en ventil som sköts med en knapp till vänster om ratten. Knappen har en symbol som ser ut som en fläkt och när jag trycker på den knappen hörs det ett klickande någonstans på högersidan under motorn; det kanske inte hörs om motorn är igång. Detta gäller en halvintegrerad bil.
Detta system har även Kabe,anledningen är att det sitter ett stort fläktpaket under förarstolen och man vill inte ha värme dit om det inte behövs,därför denna magnetventil som styrs från förarsidan.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Detta system har även Kabe,anledningen är att det sitter ett stort fläktpaket under förarstolen och man vill inte ha värme dit om det inte behövs,därför denna magnetventil som styrs från förarsidan.
Jaha, jag fick intrycket att den ventilen behövde öppnas för att få värme i bodelen; var någon som påstod det.
Det sitter mycket riktigt en värmefläkt under förarstolen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jaha, jag fick intrycket att den ventilen behövde öppnas för att få värme i bodelen; var någon som påstod det.
Det sitter mycket riktigt en värmefläkt under förarstolen.
Värmefläkten och magnetventilen är standard i transportbilutförande, jag antar att du måste öppna denna ventil för att få motorvärme till värmeväxlaren, så var det kopplat på min förra bil,på min nuvarande är värmeväxlaren alltid inkopplad dock möjlig att stänga manuellt.
Alla påbyggare har olika lösningar så man får ta fram instruktionsboken.
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Lånar den här tråden då det är närliggande info...
Jag undrar kort om glykolen i motor och bodel blandas när man öppnar ventilen och använder värmeväxlaren eller om motorns glykol går i egen slinga genom värmeväxlaren och aldrig blandas? Uppvärmingen av det ena systemet till det andra skulle då alltså ske genom glykolens passering genom värmeväxlaren och det räcker?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Lånar den här tråden då det är närliggande info...
Jag undrar kort om glykolen i motor och bodel blandas när man öppnar ventilen och använder värmeväxlaren eller om motorns glykol går i egen slinga genom värmeväxlaren och aldrig blandas? Uppvärmingen av det ena systemet till det andra skulle då alltså ske genom glykolens passering genom värmeväxlaren och det räcker?
Ingen blandning.
Det är just det som är vitsen med värmeväxlaren, att hålla de båda glykolkretsarna åtskilda. Det enda som går över är värme.

MVH
Hans
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Ingen blandning.
Det är just det som är vitsen med värmeväxlaren, att hålla de båda glykolkretsarna åtskilda. Det enda som går över är värme.

MVH
Hans

Ah, tack för så snabbt svar, vore ju galet annars med risken att blanda glykol osv, fick bara en rysning då ska använda den för första gången som motorvärmare. Imponerad dock att värme kan transporteras så effektivt av enbart genomflödet.

Mvh

Henrik
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du har helt klart för dig. Kan du beskriva hur värmen går över men inte glykolen.
Om man har värmeöverföring från Alde-kretsen till motorn. Dvs. man använder värmeväxlaren som motorvärmare.
Den varma glykolen i Alde-kretsen värmer upp plattorna i värmeväxlaren. Plattorna blir varma och värmer upp motorns kallare glykol som med hjälp av en cirkulationspump snurrar runt i motorblocket. Voilá, värmeöverföring.

Värmeväxlaren är en s.k. plattvärmeväxlare. Ett antal metallplattor där den ena glykolkretsen går mellan varannan platta och den andra glykolkretsen mellan de andra, varannan platta. Titta i weblänken där syns det tydligt.
Alfa Laval - Typer

Plattvärmeväxlare är bland de vanligaste typerna. Används för pasteurisering av mjölk, där fjärrvärme skall in i en byggnad, för kylning av kärnkraftverk och mycket, mycket annat.

MVH
Hans
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Om man har värmeöverföring från Alde-kretsen till motorn. Dvs. man använder värmeväxlaren som motorvärmare.
Den varma glykolen i Alde-kretsen värmer upp plattorna i värmeväxlaren. Plattorna blir varma och värmer upp motorns kallare glykol som med hjälp av en cirkulationspump snurrar runt i motorblocket. Voilá, värmeöverföring.

Värmeväxlaren är en s.k. plattvärmeväxlare. Ett antal metallplattor där den ena glykolkretsen går mellan varannan platta och den andra glykolkretsen mellan de andra, varannan platta. Titta i weblänken där syns det tydligt.
Alfa Laval - Typer

Plattvärmeväxlare är bland de vanligaste typerna. Används för pasteurisering av mjölk, där fjärrvärme skall in i en byggnad, för kylning av kärnkraftverk och mycket, mycket annat.

MVH
Hans

Då fick man lära sig något nytt idag också:) Tack för bonusinformationen, intressant och lärorikt.
 

A_Olson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
39189
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Bürstner Ixeo med Alde där slingan med motorns värmekrets till värmeväxlaren öppnas med en ventil som styrs med knappen för extravärme på instrumentpanelen. Det här funkar bra så länge som man kör och vill att motorvärmen ska värma bodelen.

När värmeväxlaren ska användas som motorvärmare blir det problem. Jag startar pumpen som cirkulerar vattnet på motorsidan, men ventilen är fortfarande stängd. För att kunna öppna ventilen (med knappen för extravärme) måste jag slå på tändningen, då knappen strömförsörjs över tändningen. Det är ingen bra lösning att ha tändningen på under en dryg timme när motorn värms. När man startar pumpen för motorcirkulation borde samtidigt ventilen öppnas. Är det någon som gjort någon sådan omkoppling eller hittat någon annan lösning?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Bürstner Ixeo med Alde där slingan med motorns värmekrets till värmeväxlaren öppnas med en ventil som styrs med knappen för extravärme på instrumentpanelen. Det här funkar bra så länge som man kör och vill att motorvärmen ska värma bodelen.

När värmeväxlaren ska användas som motorvärmare blir det problem. Jag startar pumpen som cirkulerar vattnet på motorsidan, men ventilen är fortfarande stängd. För att kunna öppna ventilen (med knappen för extravärme) måste jag slå på tändningen, då knappen strömförsörjs över tändningen. Det är ingen bra lösning att ha tändningen på under en dryg timme när motorn värms. När man startar pumpen för motorcirkulation borde samtidigt ventilen öppnas. Är det någon som gjort någon sådan omkoppling eller hittat någon annan lösning?
Du behöver inte bry dig om den knappen när du ska värma motorn med Alde . När du startar cirkulationspumpen för motorsidan så öppnas sannolikt ventilen med automatik. Finns olika system för detta, på min bil så är ventilen alltid öppen när motorn är avstängd. När jag startar motorn så stänger ventilen om knappen för extra värme inte är aktiverad.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du behöver inte bry dig om den knappen när du ska värma motorn med Alde . När du startar cirkulationspumpen för motorsidan så öppnas sannolikt ventilen med automatik. Finns olika system för detta, på min bil så är ventilen alltid öppen när motorn är avstängd. När jag startar motorn så stänger ventilen om knappen för extra värme inte är aktiverad.
Sitter FIATorginal ventil styrd med knapp vid sidan av ratten öppnas inte ventilen,jag har haft Kabe som har samma system fungerar endast med motorn igång,men den hade Webasto för motorvärme.
 
Toppen