• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Hej! Har bytt husbil till en Carthago 2006. Har haft flera husbilar förut, men inte med vattenburen värme. Förstår mig på pannan men det finns oxå en värmeväxlare. Begriper mig inte på hur jag sätter,på denna så att det blir värme i bodelen. Kan ngn förklara för mig hur jag gör.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
På värmeväxlaren finns en ballofixkran som du ställer parallellt med växlaren. Sätt på värmaren som vanligt och sätt in den temp du vill ha. Du behöver inte använda gasen. Nu är det vara o köra. Jag upplever att det nu tar lite längre tid för kylarvattnet att bli varmt från motorn, men det har jag förståelse för.

Värmeväxlare.jpg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för ett snabbt svar! Det finns oxå en brytare ovanför kontrollpanelen med namnet Värmetaucher. Denna kan sättas av el på. Vilken funktion har denna?
Den skall du ha på när du använder växlaren det är en pump som driver cirkulationen av varmvatten igenom växlaren och ut i bilen.

Nja, kolla instruktionsboken.
För att värma bodelen med motorvärmen så behövs ingen extra pump. Det klarar motorns pump för kylvatten av. Vill du däremot använda Alde-värmaren som motorvärmare (när motorn är avstängd) så skall det finnas en pump som driver runt kylvattnet i motorn genom värmeväxlaren. På min Carthago står det uttryckligen att den pumpen måste vara avstängd när motorn är igång. Så kolla vad som står i instruktionsboken om detta eftersom det eventuellt kan variera med årsmodeller och annat.

MVH
Hans
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Så här skriver Alde om värmeväxlaren.
"Med en värmeväxlare i kombination med ett vattenburet centralvärmesystem, kan motorns kylsystem utnyttjas för uppvärmning av boutrymmet. Det enda som behöver göras är att ställa in önskad temperatur på rumstermostaten samt starta cirkulationspumpen i värmesystemet. Värmen kan även köras i omvänd ordning tillsammans med en cirkulationspump (2755) på motorsidan. Den fungerar då som en motorvärmare tack vare att centralvärmesystemet värmer upp motorns kylsystem. Tillverkad i rostfritt stål."
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Den knappen är bara till för att värma motorn med, alltså du använder den som motorvärmare.
Knappen skall vara avstängd som normalläge för att värma bodelen.
Detta svar är vidimerat av Alde.
Motorns kylvatten cirkulerar genom värmeväxlaren och bodelens cirkulationspump cirkulerar genom värmeväxlaren
och värmen Strålar ut via dina radiatorer i bodelen.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Den knappen är bara till för att värma motorn med, alltså du använder den som motorvärmare.
Knappen skall vara avstängd som normalläge för att värma bodelen.
Detta svar är vidimerat av Alde.
Motorns kylvatten cirkulerar genom värmeväxlaren och bodelens cirkulationspump cirkulerar genom värmeväxlaren
och värmen Strålar ut via dina radiatorer i bodelen.
Funderar ?
Startar bodelens cirkulationspump bara för att man har en temperatur inställd? Måste inte pannan gå på gasol eller att pumpen ställs in på "kontinuerlig" för att få cirkulation?? Jag hör inte att pumpen går om jag inte startar en energi källa!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Funderar ?
Startar bodelens cirkulationspump bara för att man har en temperatur inställd? Måste inte pannan gå på gasol eller att pumpen ställs in på "kontinuerlig" för att få cirkulation?? Jag hör inte att pumpen går om jag inte startar en energi källa!
På min Aldepanna så behöver jag inte ha varken gasol eller 220v aktivt för att pumpen skall gå. Den startar på termostat.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
På min Aldepanna så behöver jag inte ha varken gasol eller 220v aktivt för att pumpen skall gå. Den startar på termostat.
Ok förstår så gör nog min med fast jag inte ha hört det(dålig hörsel). Men innebär det att står termostaten på 21-22 gr och värmeväxlaren inte släpper ut vatten som är 21-22 gr så startar aldrig pumpen, eller har jag missförstått något??
 

egonh

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Norge
HBK-Nr
23409
Medlemskap
2024
Hei
for å få varme fra motoren stiller jeg inn termostaten på den graden jeg vil, for å få sirkulasjonpumpen igang må jeg slå på 230 volt.

Mvh. egonh
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hei
for å få varme fra motoren stiller jeg inn termostaten på den graden jeg vil, for å få sirkulasjonpumpen igang må jeg slå på 230 volt.

Mvh. egonh
På Alde ställer du in temperaturen du vill ha i bilen som vanligt,pumpen startar automatiskt vid lägre temp än inställd ,den går följaktligen då på 12V.
Som skrivits tidigare se till att kranen på värmeväxlaren är öppen(om sådan finns),den separata pumpen används endast för att värma motorn innan start,glöm inte att stänga kranen på värmeväxlaren till sommaren, annars får du viss värme från motorn till radiatorerna.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kanske finns olika system med Alde. Jag har bara en pump i min Hymer 2012. Om jag skall få värme från motorn i den så måste jag öppna en ventil som sköts med en knapp till vänster om ratten. Knappen har en symbol som ser ut som en fläkt och när jag trycker på den knappen hörs det ett klickande någonstans på högersidan under motorn; det kanske inte hörs om motorn är igång. Detta gäller en halvintegrerad bil.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Kanske finns olika system med Alde. Jag har bara en pump i min Hymer 2012. Om jag skall få värme från motorn i den så måste jag öppna en ventil som sköts med en knapp till vänster om ratten. Knappen har en symbol som ser ut som en fläkt och när jag trycker på den knappen hörs det ett klickande någonstans på högersidan under motorn; det kanske inte hörs om motorn är igång. Detta gäller en halvintegrerad bil.
Det är en magnetventil som du öppnar så motorns kylvatten kommer till värmeväxlaren
 
Toppen