• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmesköldar

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
På våran Adria årsmodell 17 med Ducato chassi sitter det två värmesköldar vid ljud dämparen båda tillverkade av aluminium som är lövtunn
dessa vibrerar och spricker av utmattning har någon en bra lösning för att slippa reparera skräpet mycket dålig detalj som
nog sitter på alla Ducato chassin.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På våran Adria årsmodell 17 med Ducato chassi sitter det två värmesköldar vid ljud dämparen båda tillverkade av aluminium som är lövtunn
dessa vibrerar och spricker av utmattning har någon en bra lösning för att slippa reparera skräpet mycket dålig detalj som
nog sitter på alla Ducato chassin.

Skaffa en bit aluminiumplåt och gör stora brickor typ 50mm och lägg på båda sidor om plåten vid fästpunkterna så håller det! :)
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Tyvärr uppstår sprickorna inte i fäst punkterna utan på dom frihängande bitarna har tänkt laga med lappar och pop nit men den övre kan inte demonteras utan att demontera alla fästen för ljud dämparen. Skulle vilja göra något bättre när man ändå ska reparera. Önskar att det finns färdiga i tjockare mer stabil plåt till rimligt pris men det är säkert bara önsketänkande. Vill inte vara utan dessa då det går ledningar strax bredvid som nog inte gillar hög värme.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Fiat hade en dålig batch värmesköldar runt 16-17. Både vi o kompisar har fått byta till nya original som är lite tjockare än den lövtunna som fanns tidigare. körde upp bilen på 4 klossar, sen gick det smidigt att släppa ljuddämparens fästen o hänga dit den nya plåten
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Tack för informationen har du koll på vad dom har för art nr och priset är också intressant
funderar på om man kan ta detta som en reklamation ursprungligt fel tycker jag.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Köpte bilen mars 19 när den var 2 år gammal och fick en ny sköld skickad till mig som goodwill förra sommaren av Forsbergs så vet inte artnr eller pris, men bör inte vara speciellt dyr. En Fiat verkstad bör kunna beställa hem den till dig.
 
Toppen