• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmepanna / Alde panna

F

F.d. 4879

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Värme
Jag gjorde idag en storservice på vår husbil inför nyår, stället för att göra det i vår. Justerade ventiler, bytte olja och filter, rundsmörjde, kollade olja i bakaxeln och växellådan, la in snökedjorna för säkerhets skull mm.
Slutligen så kollade jag så att den som aldrig har strejkat fungerade, den trogna Alde pannan! Inte f-n gick den inte, skönt att man kollade det idag och inte på nyår...
Cirkulationspumpen gick inte, pannan fick ingen gnista. Det hela är ju ett vattenburet värmesystem med element och cirkulationspump, ungefär som det man oftast har hemma i huset fast lite mindre. Efter en halvtimmes sökande så hittade jag felet, en kallödning på pannans säkringshållare som sitter vid pannans reglercentral. Den elen styr både pumpen och tändfunktionen. Nu behöver det här inte vara något specifikt för Alde pannan då den byggs in i rätt många fordon och husvagnar, antagligen en taskig lödning från tillverkaren (SMC i det här fallet men har hållt sedan 1983..).
Ett tips är: Köp en power proobe vilket är ett elverktyg som man kopplar in på bilens batteri, har ca 10m kabel. Man har både + och - samt kan mäta sig fram till + och - med. Dessutom har den en lysdiod som gör att man ser var man mäter även när det är mörkt. Kostar ca 1000:- hos en bilverktygsgrossist och borde nästan vara standard att ha i verktygslådan på sin husbil.
Aldepannan har ett expansionkärl där pumpen sitter i men det är inget övertryckskärl som på en bilmotor så när vattnet är varmt så ångar det av (ej slutet system) så man måste fylla i lite vatten och glykol (50/50) då och då för annars kommer pumpen att snurra fritt i luften, det hör man när den gör.
 
F

F.d. 4879

Guest
Ställ bilen i olika lutningar sådär 15 min var, vänster, höger, fram, bakåt. Starta sedan pumpen och ha inte pannan påslagen så att det kokar. Låt cirkulationspumpen gå ett par minuter, gör det gärna i varje lutning. Stäng av pumpen och hör om det bubblar. Bubblar det så är det bara att fortsätta, du hör på pumpens gång när det inte är luft längre. När du till slut har fått ur all luft så slår du på pannan och kollar så du får varmt i alla element och rör. Har du alkovbil så finns det även luftnipplar på elementen i alkoven. Detta gäller självklart bara bilar med vattenburen centralvärme. Fyll och efter fyll systemet genom att lyfta upp pumpen i expansionskärlet. Fyll bara med vatten och glykol 50/50.
 
Toppen