• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme vid vinterförvaring eller inte

Cilja&håkan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Svedala
HBK-Nr
37806
Medlemskap
2025
Hej.
Vi funderar hur vi ska göra i år vid vinterförvaring. I fjor hade vi cirka 10 grader i husbilen då vi hade värmen inställd på det.
Har nu läst olika råd och tips och vi blir inte kloka. Jag vet att det finns säkert sjukt många trådar om det men blir inte klokare för det
Vi tänkte ha igång trumafläkten i husbilen och sätta in en radiator på 10 grader och inte ha igång värmen. Har då läst på flera ställe att värmen ska vara hög om man ska ha värme annars är det bättre att inte ha värme alls. Vad är rätt och vad är fel?
Vi bor i södra Skåne med fuktiga vintrar och inte så mycket snö och kyla, vi kommer ha ett väderskydd över taket. Vi har även mörkläggningsgardinerna i bildelen stängda.
Ge oss era bästa fakta för hur vi ska tänka då vi inte vill skada husbilen med fukt och mögel
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.879
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis din almindelige bil kan tåle at stå ude hele året uden varme, så kan din husbil også. Det kan min husbil nu på 13. år.

Du skal naturligvis klargøre husbilen til vinter, såsom tømning af vandtanke og slanger og alt hvad der ellers hører til. Masser af tråde på forum med huskelister for det.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.024
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Vi funderar hur vi ska göra i år vid vinterförvaring. I fjor hade vi cirka 10 grader i husbilen då vi hade värmen inställd på det.
Har nu läst olika råd och tips och vi blir inte kloka. Jag vet att det finns säkert sjukt många trådar om det men blir inte klokare för det
Vi tänkte ha igång trumafläkten i husbilen och sätta in en radiator på 10 grader och inte ha igång värmen. Har då läst på flera ställe att värmen ska vara hög om man ska ha värme annars är det bättre att inte ha värme alls. Vad är rätt och vad är fel?
Vi bor i södra Skåne med fuktiga vintrar och inte så mycket snö och kyla, vi kommer ha ett väderskydd över taket. Vi har även mörkläggningsgardinerna i bildelen stängda.
Ge oss era bästa fakta för hur vi ska tänka då vi inte vill skada husbilen med fukt och mögel
Trumafläkten ska du inte ha på. Den är dyr och har begränsad livslängd. När pannan är äldre än 10 år försvinner reservdelarna till den.

Jag låter våran husbil stå kall. Öppnar en och kollar musfällor 1 gång/vecka och låter dörrar stå lite öppet då så blir den vädrad. Har hygrometer i husbilen. Den verkar torr Och fin. Står ute under tak.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Hade värmen på en vinter, och då fick vi påhälsning av möss. Mössen går gärna in i värmen. Efter det aldrig värme på och således inga möss.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.024
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hade värmen på en vinter, och då fick vi påhälsning av möss. Mössen går gärna in i värmen. Efter det aldrig värme på och således inga möss.
Lycko du. Brukar få in 2-3 möss varje vinter trots kall urstädad husbil. Ingen aning var dom tar sig in. Sökt massor
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
373
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Bilen min står kald på gårdsplassen, kun tilkoblet 230V for vedlikeholdslading, men den er klar til bruk hele året om jeg skulle få lyst på en tur. Jeg hadde også mus på besøk selv om bilen var kald, sjekket fellene et par ganger i uka, men etter at jeg satte opp en elektronisk musejager har jeg aldri opplevd at fellene har tatt mus eller andre musrelaterte problemer.

Som andre også har nevnt; viktig at du tømmer vannsystemet skikkelig hvis bilen skal stå kaldt.
 

Cilja&håkan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Svedala
HBK-Nr
37806
Medlemskap
2025
Hvis din almindelige bil kan tåle at stå ude hele året uden varme, så kan din husbil også. Det kan min husbil nu på 13. år.

Du skal naturligvis klargøre husbilen til vinter, såsom tømning af vandtanke og slanger og alt hvad der ellers hører til. Masser af tråde på forum med huskelister for det

Vi kör vår bruksbil varje dag på vintern , så jag kan inte hålla med om att det är samma sak.
 

Cilja&håkan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Svedala
HBK-Nr
37806
Medlemskap
2025
Bilen min står kald på gårdsplassen, kun tilkoblet 230V for vedlikeholdslading, men den er klar til bruk hele året om jeg skulle få lyst på en tur. Jeg hadde også mus på besøk selv om bilen var kald, sjekket fellene et par ganger i uka, men etter at jeg satte opp en elektronisk musejager har jeg aldri opplevd at fellene har tatt mus eller andre musrelaterte problemer.

Som andre også har nevnt; viktig at du tømmer vannsystemet skikkelig hvis bilen skal stå kaldt.
Tack, vi kommmer köra på samma nu efter att läst svaren
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
B-stolparna brukar kunna vara öppna underifrån
Vilka är B-stolparna, dvs var sitter dom?
Jag kallställer , Plockar bort all mat, tömmer vattnet, tar hem Litiumbattererna, startbatteriet får vara kvar kopplar bara bort minuskabeln
Täcker över bil med ett formsytt kapell som andas
Låter en avfuktare gå några dygn sen tar jag bort den
Drar in 220v via en kabel genom dörren och sätter en 220v elektronisk musskrämmare.
Det har funkat ,har aldrig haft några problem.
 

Morgan2016

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
20588
Medlemskap
2024
Vi har en absorptionsavfuktare från Acetec som är igång hela året. Vi har placerat den i garderoben i våtutrymmet och öppnat upp så att vi får cirkulation i hela husbilen. Den är inställd på 60% fukt, lite lågt men det drar inte mycket el.
Under sommaren fungerar den även som handdukstork. Mycket effektiv.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.876
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Kall i lada med laddning. Påhälsning av möss 2 ggr sedan 1997. Strör numera vitpeppar runt bilen och i handfaten, duschen och lite vid pedalerna. Har inte haft påhälsning sedan dess, 11 vintrar. De hade bara gnagt på disksvampar och annat av skumgummi. Vi använder dock husbilen ca 3-5 ggr under vintern också. En vinter glömde jag en rullgardin stängd vilket gjorde att det blev kondens och lite mögel på rullgardinen eftersom fönstret då blev kallt med kondensvatten som följd. Luften behöver ju cirkulera runt fönstren. Aningen öppna takluckor så frisk luft kan komma in och fuktig luft ut. Det gäller ju att inneluften har så lika temp och fuktighet som uteluften. Vi har alltid haft alla dynor kvar och sängen bäddad. Inga varor kvar som kan frysa. Torrvaror kvar om de är i plast- eller blåtbyttor. Bränsletanken full.
 
Toppen