• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

värme utan vv-beredare

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Jag har en Alde-värmare från 1998, 3000-serien. Jag använder husbilen i minusgrader. Men hur gör jag för att kunna använda värmesystemet utan varmvattenberedaren, d.v.s slippa fylla på halva färskvattentanken för att inte vv-beredare/panna ska överhettas..
Samt.. ska jag ha cirkulationspumpen igång när jag använder motorns värme i husbilsdelen.. har en kran i motor-rummet, eller räcker det med bilmotorns vattenpump? (vilket alltså verkar klent..)
I min gamla Tabbert -93 kunde jag använda pannan utan både vatten och batt.
Kanske var det rent av "bättre förr.."
Tack så länge..
Libom

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: värme utan vv-beredare

Hej Libom,
jag tror inte att du behöver oroa dig över varmvattenberedaren och du behöver inte ha med något färskvatten i tanken på vintern. Jag kör Alde-pannan som i och för sig är en senare version (3010) utan att ha vatten i varmvattenberedaren.
Om du kollar in bilden på pannans konstruktion http://www.alde.se/produktblad/Infoblad_3010_se_fi.pdf så ser du att varmvattnet omsluter den vattenburna delen i pannans inre del för husbilens uppvärmning. Pannans termostat och överhettningsskydd sköter resten.
Då det gäller cerkulationspumpen och din kran i motorrummet. Förmodar att du har två åtskilda system med en värmeväxlare där det ena systemet kan värma det andra. Och för att få ut den värmen i t.ex. bodelen så bör det finnas en cirkulationspump som måste vara påslagen.
V-backen ;)

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Om du vill koma ifrån att värma vattnet måste du nog komplettera med en avstängningskran på inloppssidan och en backventil på utloppssidan.
Vad gäller min panna så går den alldeles utmärkt utan vatten, men fyller jag vattentanken då fylls även "vv-boilern" per automatik.
Så ovannämda åtgärd är nog den enda lösningen skulle jag tro.:(

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej Libom,
jag tror inte att du behöver oroa dig över varmvattenberedaren och du behöver inte ha med något färskvatten i tanken på vintern. Jag kör Alde-pannan som i och för sig är en senare version (3010) utan att ha vatten i varmvattenberedaren.
Om du kollar in bilden på pannans konstruktion http://www.alde.se/produktblad/Infoblad_3010_se_fi.pdf så ser du att varmvattnet omsluter den vattenburna delen i pannans inre del för husbilens uppvärmning. Pannans termostat och överhettningsskydd sköter resten.
Då det gäller cerkulationspumpen och din kran i motorrummet. Förmodar att du har två åtskilda system med en värmeväxlare där det ena systemet kan värma det andra. Och för att få ut den värmen i t.ex. bodelen så bör det finnas en cirkulationspump som måste vara påslagen.
V-backen ;)

Tack för funktionsbeskrivning, och råd. Skildnaden mellan 3000 och 3010 kan kanske vara den extra el-patronen på 1000 w, som jag dessvärre saknar. 2000w räcker dåligt i under 10 minus.
Libom

Toppen