• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme under vintern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hkarls75

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35271
Medlemskap
2025
Jag tänker sätta ett heltäckande överdrag av 4 lagers som andas.. funderar på om jag ska låta värmaren ( Truma luftburen) stå på under tiden? Födelse/nackdelar med detta?
Vi har husbilen på tomten. Strömförbrukningen anser jag vara försumlig mot att få en fuktig husbil..
tankar och idéer mottages tacksamt.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Ska du ha värme på bör det vara minst 15 grader inne i husbilen. Risk för påväxt annars. Jag har alltid min stå kall och aldrig upplevt problem. Men då har jag inget kapell/överdrag som kan försämra ventilationen.

Sök här på forumet. Finns en uppsjö av trådar som avhandlar detta ämne.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Beror på var du bor… Vi bor i ett hus vid skogens kant , varje år vid de första nätterna på senhösten när det blir minusgrader så flyttar mössen in på vinden. Trots att vi gjort vad vi kan för att täta brädfordringen med stålull.
 

Hkarls75

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35271
Medlemskap
2025
Förtydligande… klarar värmaren av att gå i ca 3 mån konstant? Eller bör jag sätta in ett element? Bor i Blekinge vid havet, så fuktigt klimat över vintern. Och om jag har ett helt överdrag över bilen, hur tre dig detta med värme på/ värme av, vad är att föredra?
Någon med erfarenhet av detta?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Förtydligande… klarar värmaren av att gå i ca 3 mån konstant? Eller bör jag sätta in ett element? Bor i Blekinge vid havet, så fuktigt klimat över vintern. Och om jag har ett helt överdrag över bilen, hur tre dig detta med värme på/ värme av, vad är att föredra?
Någon med erfarenhet av detta?
Jag skulle sätta in ett element och spara värmaren..
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag skulle sätta in ett element och spara värmaren..
Om du sätter in element så får du ingen värme i mellangolv och under, bakom, skåp m.m så kan du få kondensutfall där med skador som följd. Luften cirkulerar för dåligt. Stäng av och töm allt vatten eller kör värmaren hela vintern och använd bilen även på vintern det gör vi!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Eller gör som dom gör på husbilsfirmorna, även med husvagnar. Låt den frysa ned.
Tusentals HB och HV står ute hela vintern.
Min bil är från 1996 och helt fri från allt oönskat, ser som ny ut invändigt ingen lukt.
Ventilation och renlighet är viktigt.
Men vi tar in alla dynor. de kan ju, om inte annat blir gnagna på av må pälsdjur.
Möss kommer nog in vare sig värmen är TRUMAN elelr elfläkt, eller oavsett temperatur.

Som någon nämnde fläktmotorerna är inte gjord för kont drift.
Glidlager, kollektor och kol. dessutom kommer fläktvingarna att bli rätt dammiga, belagda, och det försämrar luftflödet, vilket sen innebär större elförbrukning från bodelsbatteriet och mer gas går åt när man vill köra värmen.

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du sätter in element så får du ingen värme i mellangolv och under, bakom, skåp m.m så kan du få kondensutfall där med skador som följd. Luften cirkulerar för dåligt. Stäng av och töm allt vatten eller kör värmaren hela vintern och använd bilen även på vintern det gör vi!
På min bil är ingen värme på under vintern.

Svarade mest på om köra Truma hela vintern eller element ( ev med fläkt) så är nog element att föredra. Truma är dyra att byta eller renovera
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Låt bilen stå utan värme, varm luft kan innehålla mer fukt än kall,bilen tar ingen skada av detta, med tanke på elpriset så kommer det att kosta en bra slant att värma.
När det gäller att packa in bilen i tjocka täcken, oavsett andas eller inte är jag mycket tveksam till detta, själv skulle jag aldrig välja detta ,men har aldrig provat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen