• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värme i bilen under vintern

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Ska man ha underhållsvärme på eller inte?

Ni som har värme på i husbilen under vintern.
Vad har ni för värmekälla?
Vilken temperatur ställer ni in den på?
Kan tänka mig runt 5 grader.

Att använda bilens egna värmesystem är
uteslutet då den inte är anpassad för kontinuerlig drift.

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Värme i bilen under vintern

Jag har 2 små elelement och har 7-8 grader i bilen

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024

Hej Lassej ,

Ingen värme på då det är risk för kondens vid låg värme . ställ in ett par fuktslukare och ställ upp dynor och kyl o frys öppen . se till och städa ur ordentligt så att du inte har mat etc . kvar i bilen då det kan dra till sig dom små mössen . Har haft så sedan första husbilen och har aldrig haft några problem .

Varför ha värme i husbilen när den är avställd under vintern i många månader ? vad är fördelarna ?

/Noy Noy

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Då hoppar jag in litet i tråden också. Min erfarenhet sedan bara 30 år är att man i det klimat som råder nere i södra sverige med fördel kan ha basvärme i sitt fordon.
Husbilar och husvagnar är normalt mycket välventilerade så man får i princip den vattenmängd som luften har också på insidan. Den rellativa fuktigheten i luften kan dock variera och när den blir hög kondenserar fukten i form av vatten. Detta vill man inte skall ske inne i husbilen.
Sättet jag löser detta är att jag värmer upp den inkommande luften som då minskar i rellativ fuktighet och när den sedan stiger ventileras den ut vid taket.
Den tar då också upp fuktighet från det den passerar då den rellativt har låg fuktighet. Detta bygger på fysikaliska principer och förutsätter att man har en väl ventilerad husbil.
Orsaken till att jag använder en norsk kvlitetsfläkt och inte aldesystemet är att jag bara har en 12v pump av den gamla typen och att de har en beränsad livslängd vet jag av egen erfarenhet.
Om man förvarar sin bil i sträng kyla som i jämtland kanske det blir lika torrt genom enbart kallställning men här nere gäller att göra båda. Vi kallställer givetvis också bilen för där jag bor är eltillgången långt från säker.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej igen.Ett vintertäcke som täcker hytten bör du skaffa, det minskar gasol o elförbrukningen samt att du slipper igenfrusna rutor. Finns ofta begagnade här på köp o sälj.

Hälsningar Sanddammarna

F

F.d. 50064

Guest

Hej
Jag pratade med en telekille för 11 år sedan av en ren slump kom vi in på kondens.
Han berättade att de fick efter installera värmefläktar i de elcentraler där de hade dataprylar .
De gick alltid sönder av fukten som blev vid temperatur skiftningar. Efter den informationen ställde vi in en värme fläkt.
Försöker hålla temperaturen på + 5till + 8 grader har haft det så sedan 2005.
Kan bara säga att det har fungerat mkt. bra. För några år sedan köpte vi en väderstation som
visar fukt% och den brukar ligga på 45-55% det är ok. Bilen står alltid utomhus på vintern med pyjamas;)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag skulle inte ha kontirnuerlig värme på ifall jag inte ska använda husbilen.

Har man problem med fukt kan den ventileras bort,
eller med hjälp av en avfuktare.
En avfuktare gör mer nytta/kw än värme.

Jag har själv ställt in en sån här Wood's MRD9 - Luftavfuktare - tretti.se avfuktare i husbilen nu när det blir fuktigare ute på hösten, en sån kan fungera ner till 0°C

Jag kör den över en timer 3h morgon, 3h kväll.
Kopplat en siliconslang från avfuktaren till avloppet i duschen, öppen gråvattentank.

Kan även via mobilen koppla upp mej till en IP-cam för att kolla temp./Rh. på en mätare, se bild.

Mina värden just nu:

Bilagor

• Doris temp rh.JPG
    Doris temp rh.JPG
    63,4 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Toppen