• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdeminskning husbil, finns det?

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har nollkoll på hur det är med värdeminskningen på husbilar, skulle vilja höra lite av era erfarenheter..

Nu vet jag att det handlar om husbilens skick och antal mil, men vi utgår från normalt antal mil och normalt skick för den årsmodellen..

Sjunker husbilens värde, mycket?:swoon:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Svårt att säga beroende på vad man köper ifrån & när. Men säg om du köpte i år så liten värde minskning, köpt den tidigare mycket stor, som att sälja en nyare bil, ja kontra båt.
Ta smällen. Börja om på nytt.
// Skoogis

Själv räknar jag på ca: 500 000:- på 5 år. Men hade den sålts förra året
kanske 200 / 300 000:- på 5 år
Nya tider nu.
Lycka till.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Att bilar rasar i värde, men båtar har faktiskt ett ganska bestående värde..
Själv hade jag en segelbåt som såldes 1990 och nu 23år senare kostar den fortfarande det jag själv fick och betalade för den.. Sålde en aluminiumbåt 2013 och där fick jag också tillbaka pengarna trots att jag hade den i 10år och köpte den ny.


Men sjunker en 5-10år gammal husbil fortfarande i värde?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Tack!! 10000kr/månad.:(

Eller ska man räkna med att husbilar är en katastrofdåliga på att behålla värdet, även efter 5-10år..
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Hej
Husbilen er en investering i livsglæde og trivsel, om du har pengene og Husbilen er betalt, så tænk ikke på et kommende tab.

For nogle år siden mødte jeg en svensker på Tandådalen, han fortalt at han havde en stor vintervogn og så en mindre sommer vogn, han sluttede samtalen med Det for koste det det koster:twitcy:

Nyd din tid, du får den aldrig tilbage.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Första åren så sjunker den ju ganska snabbt för att sedan plana ut.

10.000:/mån (600.000/5år) skulle betyda att det skulle drälla av fem år gamla husbilar i prisspannet 0-200.000:-.....

Hur stort raset blir beror ju också på om du köpt i Sverige eller köpt i Tyskland. Om du betalt 200.000:- mindre i Tyskland så blir ju fallet lägre.

Peter :)
 

Kultis

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6287
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Jag tappade ca 100 000 från april 2008 tills nu i maj 2013 på en 2002 Chausson. 20 000 om året - 1666 i månaden.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Att bilar rasar i värde, men båtar har faktiskt ett ganska bestående värde..
Själv hade jag en segelbåt som såldes 1990 och nu 23år senare kostar den fortfarande det jag själv fick och betalade för den.. Sålde en aluminiumbåt 2013 och där fick jag också tillbaka pengarna trots att jag hade den i 10år och köpte den ny.


Men sjunker en 5-10år gammal husbil fortfarande i värde?
javisst får man igen pengarna men kronvärdet sjunker väl en del?????
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Så fort du skrivet på kontraktet på ny bil så sjunker priset med minst 10%,(gäller även personbilar)
förmodligen närmare 20% om du inte säljer till samma firma,och sen framledes beronde på efterfrågan o modell, populära modeller sjunker mindre ,gamla bensinare får man billigt nu tex, båtpriser går knappast att jämföra med, bränsleslukande motorer är inte stor efterfrågan på,,,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Här är nog ett ämne som många inte vill tänka på och gamla erfarenheter gäller helt klart inte som förr. Marknaden är på väg att bli kontinental och där skriver man av bilarna på dryga tio år. Många här har erfarenheten att husbilar är som båtar och att man kan förvänta sig mycket blygsam värdeminskning. Så var det under många år men den tiden är förbi. Titta på de priser som sidoimportörerna tar och jämför med svenska nypriser så förstår ni säkert vad som händer.
Man får nog tyvärr räkna med ganska snabb avskrivning i början. En ny svensk köpt bil straxt över miljonen tappar säkert halva sitt värde de första tre åren och mest första året. Kanske 30%.
De kommande fem åren tappar den sedan troligen så du ser en ny halvering. Efter detta blir det snarare skicket som blir helt avgörande och om man håller utseende och funktion på topp ligger värdet nästan stilla fram till den ses som renoveringsobjekt och säljs för några tiotusen kronor.
Det är kostsamt med husbil men allt är ju inte om pengar utan om livskvalitet. Pengarna och värdeminskningen bör man dock tänka på om man köper sin bil med lång finansiering och låg kontantinsats då risken helt klart finns att skulden efter några år överstiger bilens värde.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Om man kalkulerer med cirka:
20% verditap år 1.
15% verditap år 2 og 3.
8-10% resten av husbilens levetid tror jeg man er nær sannheten.

:)
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Hej Jag hade en Burstner 685 07 köpt 08 för 778 tusen sålde den för
605 tusen i byte i år. Jag tror du är den stora förloraren när du inte vill ha någon husbil längre.Så jag tycker det är större fall på personbilar.
Roddan
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Kollade på vår förra husbil, en Charisma II årsmodel 2006. Kostade ny 1704000, säljs idag för 1395000. En värdeminskning på 309000 på 7 år, 44143/år. Kan gemföras med ett annat märke som på samma tid tappat ca 650000 på 7 år.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Kostade ny 1704000, säljs idag för 1395000.

Den kommer inte att säljas för 1 395 000, detta är begärt pris med mycket luft.

Rätt pris för en sådan bil är ca 820 000.
(källa mobile.de)
I det ljuset är värdeminskingen ca en mille på 6 år.
(450 kr om dagen året runt)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Den Concorde som nämns ovan är nog ett bra exempel på vad som håller på att hända.
Förr klarade man sig med den förhållandevis låga värdeminskning som nämns. Nu har vi dock fått en continental prisbild och priset i tyskland blir vägledande. Om du idag försöker sälja bilen rent blir nog priset troligen runt 900 tkr. Att handlare som Forsbergs försöker hålla priserna uppe på löjeväckande nivåer kommer ju inte att fungera om de vill sälja.
Många handlare går idag in och tittar på mobile och sedan får du inbytespris på den nivån.
Det är bara att vänja sig. Byter man inte bil så blir inte bruksvärdet på den bil man har lägre av detta. Det bästa blir att köra pärlan till den är slut och sedan köpa nästa bil på nya prisnivån. :)
Det fina med den nya prisnivån är att flera får råd med bra husbilar och det är ju bara bra. Husbil åt folket:D
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Kan det vara så att vissa handlare EU-anpassat sina priser på vissa modeller och inte på andra?
Håller med i resonemanget att husbilspriserna i Sverige snarast bör anpassas enligt övriga Europa. Tog några år för bilhandlarna att inse detta, nu får nog husbilshandlarna också inse detta, om de vill behålla några volymer på sin försäljning.
Faktum är ändå att värdeminskningen bör jämföras med svenska priser och inte med tyska. Hade vi köpt h-bilen i Tyskland 2006 hade priset varit ca 250000 lägre.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Så här ser jag på saken;

Värdeminskning (egentligen är värdeförändring ett bättre ord) är av två slag, dels min uppskattning av husbilen dels förändring av det ekonomiska värdet av husbilen.

Tycker jag att det är lika kul med husbilen som vid köpet så har ingen värdeförändring skett i det avseendet. Har det blivit roligare så har en värdeökning skett och viceversa.

Vad gäller den ekonomiska värdeförändringen så får jag veta detta först då husbilen sålts. De parametrar som då blir aktuella vid mätning av värdeförändringen är inköpspriset, försäljningspriset och den penningvärdeförändring som skett mellan köp och försäljning. Fram till dess kan jag bara göra en bättre eller sämre gissning där tillgång och efterfrågan varierar över tiden beroende på modell.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Värdeminskning husbil, finns det?

Svenska handlare tycks inte ha landat ännu på en rimlig nivå jämförelsevis med den utländska. Vi har kikat på att byta ut vår Pössl 2win till en Pössl roadcruiser. I Sverige vill man ha 514000kr för den, i Tyskland hos den handlare där vi tidigare införskaffat en Pössl så är prislappen 42000euro......Skillnaden mellan 19 och 25 % i moms blir inte så stor....

Den nuvarande pössl vi har införskaffades för tre år sedan, det är en 2009, vi gav då 270000kr för den och mätaren stod på 3500 mil. Observera att kursen vid det tillfället var betydligt sämre än idag. Döm om vår förvåning så ser vi hos en av de större handlarna samma sommar en likvärdig bil som vår, men med en prislapp på 420000kr........

Värdetapp kommer det att bli, större än tidigare men varför räkna på det, allt i bilväg sjunker i värde oavsett fabrikat eller var det är inköpt. Men en husbil sjunker inte alls i samma takt som en personbil, och köper man beggad så blir värdeminskningen markant lägre. Så varför köpa nytt i Sverige när handlarna skinnar sina kunder.....?
 
Toppen