• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värdefulla bilar?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Bugatti Type 38, 1926 års modell;

Såld och köpt för 790.000 Sek i befintligt (ref Aftonbladet 25/11 2010)

Vi HBK-are köper husbilar, andra samlar bilar för att bränna pengar och roa sig med!?
Människors särintressen att använda pengar och tid är mångfacetterade.

Blir månne någon eller några husbilar också lika värdefulla i framtiden?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Värdefulla bilar?

Jag undrar hur en modern husbil i miljonklassen kommer att skrotas en gång i tiden. Det blir väl förmodligen själva bilen som bygget är gjort på som först uppnår ett skick då den inte längre kan repareras lönsamt. Det är väl oftast rosten som är skrotorsaken på bilar. Husbilsinredningen däremot bör ju hålla mycket längre. Den kanske kan användas av husbilsbyggarna?

Värdeminskningen blir väl också underlig eftersom det är en kombination av bil som rasar snabbt i värde och ett hus som behåller värdet bra.

Varifrån får man alla funderingar?
:mcride:

F

F.d. 2577

Guest

Förkrigsmodellerna av Bugatti var hantverk av högsta klass. Såg några racemodeller i ett garage på -70 talet. De var inne för "översyn" och mer perfektion får man leta efter.
En av motorerna var en rak 8, tekniken att gjuta stora block var inte utvecklad så man hade löst det med att koppla ihop 2 fyror. Fick även se prins b´s blå racebil, den stod där.
Förstår att priserna har stigit, det är inte så många kvar och pengar tycks inte vara ett problem för de som samlar.
Har även sett en Merca 5,7 L rak åtta, den hade samma klass, men det är en helt annat sak.
Leffe

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025

Hej Relax, GRATTIS till din vackra Burstner! Du väcker en intressant fråga!

HBKare samlar oxå på vackra bilar ska du veta, vår andrabil 1955 års modell är absolut utan rost pga gott underhåll. Undrar om husbilen 'Ditec' behandlad hänger med lika många år, den som lever får väl se?

Bilagor

• LenaDodge.JPG
    LenaDodge.JPG
    228,6 KB · Visningar: 4

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tack det samma, jag tycker mig se det ljuva 60-talet på nytt - fin bil ni har, den modellen känner jag igen, min första bil var en Nash Statesman -59 direktinport (nu har jag bara plats för vardagligare ting).
/ Hälsn, Bengt

Bilagor

• 1959 Nash Statesman -54 (Badkaret).jpg
    1959 Nash Statesman -54 (Badkaret).jpg
    266,2 KB · Visningar: 2

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag undrar hur en modern husbil i miljonklassen kommer att skrotas en gång i tiden. Det blir väl förmodligen själva bilen som bygget är gjort på som först uppnår ett skick då den inte längre kan repareras lönsamt. Det är väl oftast rosten som är skrotorsaken på bilar. Husbilsinredningen däremot bör ju hålla mycket längre. Den kanske kan användas av husbilsbyggarna?

Värdeminskningen blir väl också underlig eftersom det är en kombination av bil som rasar snabbt i värde och ett hus som behåller värdet bra.

Varifrån får man alla funderingar?
:mcride:

Inte en miljonbil men väl en bil som kostade 600000:- för 19 årsedan och är nu nere i 8000:- så att skrota en miljonbil är ju inte så långt borta ...

Audi V8 | Örebro | Blocket

F

F.d. 50069

Guest

Jag tror säkert att vissa husbilar också komma att hålla sig i värde!
Kanske inte alla, men ta t.e.x gamla VW campingbussar som verkligen börjar kosta pengar!
Lite klubbverksamhet och vips........:p:

Fast jag är nog tveksam att en modern bamse kan komma att bli ett samlar/entusiastfordon......fast osvuret är nog bäst:wink:

Anders som sålde en Westfalia alldeles för billigt för ett antal år sedan:oops:

Ha det gott alla nostalginördar
som mig..:D

Toppen