• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värde i silver m m

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025
En fråga som inte är husbilsrelaterad men jag ställer den ändå. Är det någon som vet om det är något värde i gamla silverbestick? Min mamma kommer inom några månader att flytta till äldreboende och har en hel del gamla saker som t ex glas, serviser, möbler m m

Marie:yes:

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Värde i silver m m

Allt beror på skicket.
Men när det gäller silver är det bara fråga om "affektionsvärdet" om det är s.k. nysilver.
Riktigt silver är stämplat med "kattfoten" om det är äkta, och då finns det även ett ekonomiskt värde.

Det enklaste, om man är osäker, är att visa upp sakerna på en auktionsfirma och fråga efter ett troligt värde.

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej Marie

Är det nysilver är det inget värde.
Äkta silver kan man få 50:- - 100:- styck på en auktion beroende på modell, och om det är någon som vill kompletera sina bestick.
Att en guldsmedsbutik köper dom är inte troligt.

Snarken

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag håller inte med när det gäller nysilver. Det går att sälja t.o.m. på Göteborgs Auktionsverk.

Vad som inte efterfrågas idag är koppar, kristall, böcker och gamla tunga, gedigna möbler. 50- och 60-tals hushållsporslin är inne just nu.

Pampiga gamla serviser ex.vis Rörstrand med med många delar och kanske en terrin till, går att sälja på auktion. Jag fick över 6000 spänn i Göteborg för en gammal krackelerad servis från 20-talet.

Det som inte Göteborgs Auktionsverk vill ha skickar jag till Horla Auktionshall: Auktionshallen Horla - Stig & Marika Svensson, men det finns säkert många andra auktionshallar i riket som kan hjälpa till med att omvandla gammal "bråte" till pengar.

Marie o Rolf! Ni bor ju i Halmstad. Tag med grejerna eller foton och beskrivning på större objekt till Göteborgs Auktionsverk: Göteborgs Auktionsverk och låt dom värdera era prylar. Dom är mycket kunniga och trevliga där! Det dom inte vill sälja kan ni ta till en lokal auktionshall, men räkna inte med några större pengar där. Ibland kan affektionsvärdet vara högre än de kronor man kan få på sådana ställen. Dock, ibland blir man överraskad över hur andra värderar olika saker. Ganska spännande alltså!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest

det går bra att sälja det mesta på tradera. Många besökare och presumtiva kunder.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53000

Guest

Vad är det för modell,nysilver eller silver är silver är jag kanske intresserad, Hälsningar Yngve

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Tack för alla svar. Jag tar med mig kameran nästa gång jag ska dit och fotograferar vad som finns.

Till Yngve - jag skickar lite bilder till dig så får du se om det är något du är inresserad av.

F

F.d. 52943

Guest

....

Marie o Rolf! Ni bor ju i Halmstad. Tag med grejerna eller foton och beskrivning på större objekt till Göteborgs Auktionsverk: Göteborgs Auktionsverk och låt dom värdera era prylar. Dom är mycket kunniga och trevliga där! Det dom inte vill sälja kan ni ta till en lokal auktionshall, men räkna inte med några större pengar där. Ibland kan affektionsvärdet vara högre än de kronor man kan få på sådana ställen. Dock, ibland blir man överraskad över hur andra värderar olika. Ganska spännande alltså!

Jappe
Det finns en auktionsfirma på närmare håll - i Heberg!

Har enbart goda erfarenheter efter att ha tömt två hushåll efter mina föräldrars frånfälle i Halland.

Toppen