• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänd vid nästa möjlighet!

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

På höglandet i Småland får ambulansförarna bara ta hjälp av gps:n som extra hjälpmedel för att hitta på skogsvägarna. I första hand är det kartboken som ska gälla, slår chefen för ambulanserna fast. GP.se

//Bosse

Inta helt sådan i Danmark, och problem har också förekommit där vägar var avspärrat inom ett halvt år - som GPS kan bli bättre med nya uppdateringar.
Kart böcker är bara uppdateras 1 gång per år.

Sedan ungefär 2000 har jag GPS'et och med bara lite geografisk förnuft, är det inga problem om vägarna ändras.
Koordinater har samma plats oavsett vägarna.

Alla vägar leder till Rom - se Rom innan GPS räknar den ut.

Därför föredrar jag stora kartor där du kan se var du är.
Finns det en muntlig vägbeskrivning efter du har tittat, så att du kan hålla ögonen på vägen / gatan - det är bra.

Folk har ögon och förståelse - GPS har bara snabba siffror.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Inta helt sådan i Danmark, och problem har också förekommit där vägar var avspärrat inom ett halvt år - som GPS kan bli bättre med nya uppdateringar.
Kart böcker är bara uppdateras 1 gång per år.

Sedan ungefär 2000 har jag GPS'et och med bara lite geografisk förnuft, är det inga problem om vägarna ändras.
Koordinater har samma plats oavsett vägarna.

Alla vägar leder till Rom - se Rom innan GPS räknar den ut.

Därför föredrar jag stora kartor där du kan se var du är.
Finns det en muntlig vägbeskrivning efter du har tittat, så att du kan hålla ögonen på vägen / gatan - det är bra.

Folk har ögon och förståelse - GPS har bara snabba siffror.

Alla vägar leder inte till Rom...
Det fick den här föraren erfara.
Det var en väg där fram till förra året då det lokala vattenbolaget lät översvämma dalen för att bygga en ny vattenreservoar, säger polistalesmannen.Tydligen hade GPS:en inte blivit uppdaterad och föraren ignorerade alla skyltar som talade om att vägen var stängd.

Litade blint på sin GPS - körde ner i sjö

//Bosse
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

:D
Mot dumhet gudarna själva kämpar förgäves

Några andra " idioter " körde till Frankfurt - mer än 500 km från den andra Frankfurt som de skulle besöka.

Men jag tror nu att GPS har sparat mer än gjort skada.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Har kanske nämnt följande tidigare:
När vi hade vår lilla mack, kom det vid två tillfällen utländska lastbilar som skulle till Trensum Foods.
Det är möjligt att adressen var rätt men problemet var att de var i fel samhälle. 25 km fel för att vara exakt.

Just det problemet har jag själv märkt mellan dessa båda samhällen. GPS:en visar till fel samhälle (Ryd-Tinsgryd). Vet inte varför det är så?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Då är det alltså karttillverkaren som vi får skylla på, inte navigatorn.

Idag finns det två stora karttillverkare som de flesta navigatorer använder, Navteq (Nokia) och Teleatlas (TomTom).
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Visst är det så!
GPS:en visar ju alltid rätt, självklart. Sen hur man som "kartritare" kan göra såna missar är obegripligt.

Jag vet att jag är tjatig vad det gäller min GPS till hunden men jag kan inte nog säga hur fantastisk den är! Jag vet på metern nästan, var jycken håller till och med god kännedom om marken och viltet, kan man i grova drag även säga vad hon håller på med. Intressant att se att hon tar exakt samma spår tillbaka till mig, vilket är viktigt i sammanhanget.

Den som har gjort de kartorna (friluftskartan), har gjort ett oändligt mycket bättre arbete! De bygger väl på flygfoto om jag inte missminner mig?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Vi har kört med vår Garmin 1490 hela sommaren, bland annat i Norge och Tyskland. Använder Carnivals filer för ställplatssökning. Har funkat klockrent för oss. Kartmaterialet är klart bättre än det var i vår gamla TomTom som, trots abonnemang på kartor, verkade vara sämre uppdaterad. Vet inte om det är samma kartleverantör?

Det som irriterade oss var trafikvarningsfunktionen, som i Tyskland ideligen ville räkna om rutten och leda oss av motorvägarna. Kändes som att tyskarna var snabba på att varna för trafikstockningar och olyckor, men inte lika snabba på att ta bort varningarna när hindret var borta. Vi slutade lyda och stängde till slut av den funktionen - då flöt det bättre. Kostade sällan mer än 10 minuter i kö trots att Garmin ibland angav 30-60 minuters försening.

Kollar alltid på kartan när rutten planeras, så att vägvalet känns rimligt.

Inser att framtiden nog talar emot gammaldax GPSer men så länge den gamla Nokialuren och laptopen funkar så kör vi vidare i gammal stil.:D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv:

Vi använder Mapsource-kartan vid planering - där brukar vi kunna se allt vi behöver (förstår inte riktigt frågan?). Överför sedan rutten till Garmin.
:confused:

Ger dig rätt :yes:.

Frågan är om man kann se allt på 3½ - 5½ tumms skjerm.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/366355


Men också sir att det på sträckan behöver en stor skärm (> 8 tumm) - särskilt när rutten får förändring på egen hand eller GPS omdirigerar.

Det är mitt argument genom hela inlägget för att undvika: Vänd vid nästa möjlighet!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Titta på ungefärliga bildförhållande

skermforhold.jpg
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Visst är det roligt att planera resan/turen med en vanlig kartbok.
Lämna navigatorn, paddan eller datorn hemma nästa gång och åk på måfå.
En konst som är värd att pröva....
/Bosse

Jag avslutar här med att citera mig själv. Jag använder en GPS Navigon 8410 med
Med Real City 3D , FreshMaps som uppdateras var tredje månad så helt vilse är vi inte
när vi är ute och åker. En HTC HD som hotspot för datorn så att vi kan lägga upp rutten i ViaMichelin.

Vad jag ville komma till är att man någon gång kan släppa tekniken och kanske ta en liten tur utan all navigeringshjälp. "The old school"
Och kartläsare behövs inte heller, titta bara ut genom framrutan så ser man vad som händer....

//Lets Go
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Här håller jag med dig, Bredomobil, fullt ut.
Det är bl a av den anledningen jag gärna skulle vilja ha Kartex att fungera ihop med GPS-puck, vilket jag inte lyckas med. :mad:
Tanken var att vi skulle köra den på vår 10" PC.

Tycker det är en mycket stor fördel om man kan se vad som finns längre ifrån just den punkten där man är. Detta gör ju att man lättare själv kan välja väg och låta GPS:en leva sitt eget liv.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Googla karta norra frankrike och tryck på kartor så får du se vart du hamnar.
Så fungerar tekniken i googel maps :D

//Bosse
- och få en rutt där Google fastställer att du bör köra i vattnet eller helt galen. :twitcy:.
Jag skulle kunna visa dig tusentals exempel.
Om du kann titta på bra storleken av kartan att det är en omväg, så är det dålig hjälpt till att se vad du behöver på vägen.
MedGoogler du får i Frankrike att betala € € €.
Google är acceptabla sätt - men hemskt bleka färger och nödvändigt dowloads udervejs - om det finns användbar mobilt bredband.
Vad sägs om sevärdheter på kartan - från HBK - och andra POI - från husbil till husbil ?

Med Garmin m.m. och AutoRoute ( Route 66 ) på ~10 tumms skjerm, du kan se allt på resen med en laptop - inte extra $.
Det är som at ha kartan med sevärdigheterne og din position med på resen.
Kanske ochå en användbar förslag till ruten och vil du annan rutte - da få en nya strax.

PS. Der finns AutoRoute 2011 och troligen kommer 2012.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Här håller jag med dig, Bredomobil, fullt ut.
Det är bl a av den anledningen jag gärna skulle vilja ha Kartex att fungera ihop med GPS-puck, vilket jag inte lyckas med. :mad:
Tanken var att vi skulle köra den på vår 10" PC.

Tycker det är en mycket stor fördel om man kan se vad som finns längre ifrån just den punkten där man är. Detta gör ju att man lättare själv kan välja väg och låta GPS:en leva sitt eget liv.

Kjenner inte Kartex användan eller kommunikation till GPS-puck.
Kanske en särskild driver ?

Men bestemt, jag tyckes att bra kart och skjerm är ett must.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vänd vid nästa möjlighet!

Vi hade en puck från Clas Ohlsson till att börja med. Då blev skärmen blå hur ofta som helst.
Vi bytte puck från en annan leverantör (samma drivrutiner, tyvärr) och då låser datorn sig nästan omgående. Vi har försökt få fram de nyaste drivrutinerna vi har kunnat hitta, utan resultat.
Datorn och Kartex fungerar utan puck, utan några problem men så fort vi kör med den så lägger den av.
 
Toppen