• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Välkomstrecept för Sotenäs - HJÄLP!!!

F

F.d. 16191

Guest
Så här har jag skrivit till en ledande politiker i Sotenäs kommun:
"
Jag är medlem i Husbilsklubben.se och där var det nyligen en (upprörd) debatt om husbilars var vara i Sotenäs kommun, Du kan läsa här:
Campingägare i Sotenäs på krigsstigen
Min fru o jag har nu bytt till en så kallad plåtis som är sex meter lång, väger 3,300 kilo, har en hjulbas som en större personbil. Den får precis plats i carporten där vi hyrespermanentbor i Smögen. Vi är för flera dygn självförsörjande på energi, allt går på diesel (till o med spisen!) och 12 volt. Vi släpper inte okontrollerat ut en milliliter gråvatten eller annan skit. Vi kan parkera med hjulen innanför (eller på) linjerna för, i stort sett, vilken parkeringsplats som helst.
Gränserna mellan husbilar och stora personbilar verkar suddas ut mer o mer, att 'bestämma' att husbilar, tagna över en kam, måste stå på campingar är som ett goddag yxskaft.
Jag tycker detta är en politisk fråga som jag hoppas Du skulle kunna driva! Varför inte tillsätta en utredning? som ger vägledning om hur husbilsägare i framtiden skulle kunna utbrista: TILL SOTENÄS ÅKER VI GÄRNA!
"
Vore MYCKET GLAD om mina husbilsklubbvänner ville bidra med synpunkter o förslag till om hur TILL SOTENÄS ÅKER VI GÄRNA! skall kunna förverkligas! Jag åtar mig att vidarebeordra dessa till beslutsfattare i kommunen. Hjälp!
PS Vad göra de ungefär 45 veckor som 'nästan ingen obofast' kommer till Sotenäs?

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Välkomstrecept för Sotenäs - HJÄLP!!!

Bra initiativ!
Ett tips jag rent spontant kommer på till kommunens beslutsfattare vore att inte omedelbart endast kalla in ortens campingägare till arbetsgruppen. Verkar som att husbilismen snabbt sorteras in under camping (i gamla husvagns-Sverige) av dem som inte känner till fenomenet så bra.
Erfarna husbilister borde konsulteras av gruppen.
Samma grupp borde göra en kort studieresa någonstans i Europa för att titta på resultatinriktade ställplatssatsningar i exvis tyska småorter.

Att hitta ytor där husbilar kan nattparkera och ändå inte störa varken trafik eller utsikt för bofasta borde vara rätt enkelt på de flesta populära platser i Sverige. I alla fall med lite eftertanke och en gnutta konsulterad erfarenhet.

Vh,
SoT

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Välkomstrecept för Sotenäs - HJÄLP!!!

HBK har ett material där du kan visa vad vi anser är en ställplats. Tex. Ger mer förståelse för vad vi söker tror jag. Samtidigt trycka på att husbilens invånare spenderar pengar i kommunen. Ju längre man stannar ju mer pengar går ju åt. Gynnar företagarna.

Toppen