• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Välkomna till Gävle

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har just varit ute med hunden och passerade som vanligt våra ställplatser, tycker det är trevligt att morsa på husbilsåkarna, framför allt när det är utrikes besökare. Hälsa dem välkomna till Gävle.

Både igår och ikväll, så var det 7 bilar på våra 2 husbilsplatser. Ikväll 6 utrikesbilar och en svensk. Har observerat när det är svenska bilar som står på de två utmärkta platserna, så står det två bilar, punkt! Men när det är utrikes besökare så förstår man inte riktigt de här diagonalt målade linjerna för att skapa 4 meters lucka, utan ser det mera som utmärkta platser att stå på. :)

IMG_1902.JPG

Övertygad om att våra besökare tycker att Gävle är en alldeles utmärkt och husbilsvänlig stad, med centrala ställplatser, med gratis el!

Skall skriva till kommunen och visa det intresse som finns, att det är turister utifrån som kommer på besök och att det behövs flera centrala platser.

Tommy

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Välkomna till Gävle

Nu är det skrivit, klockan 12.03 skickade jag in brevet till VisitGavle, med förslag och tips på hur man på ett enkelt sätt kan skapa 10 nya ställplatser nere vid Skeppsbron.

Spännande att se om det blir någon reaktion från kommunen.

Tommy

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Hej Tommy ! Träffade en man från kommunen här i Gävle för några veckor sedan , kommer tyvärr inte ihåg namnet . Han hörde när jag stod och pratade om husbilsresor med en bekant och började ställa frågor om just husbilsåkare och hur vi ville ha det . Han berättade att dom höll på med ett antal nya platser mitt emot nuvarande på Alderholmen men han tyckte kvarnarna malde alldeles för långsamt . Jag tipsade honom om att kontakta husbilsklubben för råd hur man anlägger ställplatser , han antecknade . Så det kommer flera bara dom får fart på kvarnarna , Sevallbo

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Fick ett trevligt svar efter en timma. Fick veta att mina förslag hade skickats vidare till Samhällsbyggnad på kommunen och svar skulle jag få från dem.

Mina förslag var bl.a. att man kunde ta bort de stora mellanrummen, eftersom vi pratade om ställplatser och inte camping och vad som är skillnaden.'

Vidare presenterades HBK, Sveriges största intresseklubb för husbilsintresserade och om det årliga priset, "Sveriges husbilsvänligaste kommun" som utdelas av klubben. Lovade att rekommendera kommunen till priset om man fixade 10 nya centrala ställplatser i sommar.

Mitt förslag borde rimligen vara ganska enkelt att genomföra redan i sommar.

Tommy

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Uppdatering.

Igår kväll på vår kvällspromenad med hunden ser vi plötsligt en hel del bilar på området vid ställplatsen, som är markerat som "förhyrda p-platser".

I mitt brev till kommunen förslog jag att man kunde ta bort skylten, åtminstone när engelska skolan har skollov, då det är efterfrågan på husbilsplatser. Det stod i alla fall aldrig några bilar på dessa platser under natten.

Men nu stod det bilar där!

Vi gick in och kollade....... Vi blev mycket förvånade, skyltarna med "Förhyrda P-platser", var bortskruvade!

Ingen aning om det var gjort innan mitt brev, eller om mitt brev initierade att det blev gjort. I sådant fall all heder till Gävle kommun för extremt snabb action!

Nu vet jag inte riktigt vad som gäller, men så här ser det ut just nu.

P6156528.JPG

P6156529.JPG

Här satt tidigare skyltar som sa förhyrda platser.

Fortsatt finns skylten på svenska som säger "husbilar" och 48 timmar.

P6156531.JPG

Det är bara markerade platser, på de två platserna avsedda för husbilar. Resten är omarkerat och visst får en husbil plats, om än lite trångt längst in när man skall in och ut.

Får vi stå där med husbilarna i 24 timmar? Här på forumet finns de som kan reglerna och lagarna bättre än jag.

När jag springer omkring där och fotar för det här inlägget, så ser jag en husbil med stans största HBK märke på bilen...... "Eva&Hasse9", är i stan!

P6156530.JPG

Det fortsatte sedan hemma hos oss med hög spänningsfaktor, som återges i en annan tråd. :)

Tommy

Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Vi kör sällan in i några städer men det verkar ju lovande i Gävle, det kanske blir ett besök när vi passerar senare i sommar.

Toppen