• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välkommen nyhet, VaruDeklareradHusbil

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det skall vara trevligt och spännande att köpa husbil, även en begagnad. Men jag tror det är flera än vi som köpt en begagnad husbil och känt oron över att det varken erbjudits en varudeklaration, som vi är vana från personbilsbranschen, eller riktiga garantier.

Nu lanserar HRF, en efterlängtad nyhet, varudeklarerade begagnade husbilar, med garanti.

Genom att köpa en varudeklarerad begagnad husbil kommer vi som köpare få en bättre bild av skicket på husbilen. En deklarerad begagnad husbil kommer att kännas tryggare och bjuda på färre otrevliga överraskningar.

En ifylld deklaration får troligen oss köpare, att stilla vår entusiasm när vi står framför den blänkande husbilen just levererad tillbaka efter en rekondbehandling, få en mera realistisk bild av husbilen som jag tänker köpa. I det ögonblicket i handlarens hall har vi nog lite till mans, lite för höga förväntningar, som senare kan övergå till besvikelser.

Det negativa skulle kunna bli att när vi skall byta in vår husbil hos handlaren, blir det en noggrannare genomgång av inbytet och redan här kommer det att framgå vilka åtgärder handlaren måste göra för att leva upp till garantierna, som han skall lämna till nästa köpare. Kanske vi därför får acceptera ett lägre inbytespris?

Men visst stärker de HRF-anslutna företagen sin image i marknaden, med säkrare och tryggare köp för oss konsumenter.

409FB65B-FFEE-49FF-94C5-7146A828EB8C.jpeg

F9A301CA-CDA6-4853-9AA0-5395D31914D9.jpeg
C61B6595-8255-407A-9051-DE3ADFEBAE88.jpeg

Så här ser den nya lägsta nivån ut på garantin, på de varudeklarerade
begagnade husbilarna som säljs av husbilshandlarna anslutna till HRF
42ABD789-5396-4630-A759-F81AD8F23C06.jpeg
 

Bilagor

  • 1B154AA0-F64E-4C6A-8D8E-B62083F9DA13.jpeg
    1B154AA0-F64E-4C6A-8D8E-B62083F9DA13.jpeg
    238,4 KB · Visningar: 242
  • 024F62DD-23CC-48AE-A237-944C7F13095E.png
    024F62DD-23CC-48AE-A237-944C7F13095E.png
    1.003,3 KB · Visningar: 234
  • 50A80DB8-F7CF-4C47-9682-2DC687B50B4B.jpeg
    50A80DB8-F7CF-4C47-9682-2DC687B50B4B.jpeg
    368,1 KB · Visningar: 215
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hela dokumentet är ju helt upp till säljarens subjektiva bedömning av skick och kondition på alla punkter. Jag skulle fråga direkt hur respektive punkt har kontrollerats.
Fast om säljaren markerat en punkt med Normal och den pajar efter ett par månader var den sannolikt inte Normal och då ska det gå på garantin som är 3 eller 6 månader ber. på bilens ålder och körsträcka
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Fast om säljaren markerat en punkt med Normal och den pajar efter ett par månader var den sannolikt inte Normal och då ska det gå på garantin som är 3 eller 6 månader ber. på bilens ålder och körsträcka
Jag skulle fråga vad som menas med "Normal". Vad innebär t.ex. skicket Normal på bodelsbatteri eller solceller? Hur har säljaren testat detta, finns det ett testprotokoll?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Men vikt och hur mycket den får lasta har man inte med. Eller har jag missat det?

Hittar inte jag heller.
Alla dom andra punkterna är ganska så ovidkommande jämfört med vad en köpare som går in i viktfällan för första gången kommer känna sig.
Sen kanske det inte spelar någon roll om det är nedskrivet, förstagångsköpare har som regel ingen koll på totalvikt, tjänstevikt och lastvikt.

Det är väll vi som har koll på vikten som kan ställa till problem för husbilsförsäljarna, vi kommer ju väga bilen i alla fall och sen kommer dom få en massa tjafs om det inte stämmer enligt deras protokoll, så skyller någon på att den vågen visar fel osv.. Ganska upplagt för framtida tjafs, jag tror det är helt medvetet val att inte ta med viktuppgifterna utan bara enkelt hänvisa till registreringsbeviset.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Varför inte ”sno” ett koncept som funkar alldeles utmärkt hos fastighetsförmedlare vid försäljning av hus/villor?
1. En neutral besiktningsman går igenom bilen efter bransch anpassat protokoll för husbil.

2. Fel som inte noterats i protokollet (dolda fel) återförs i en försäkring som löper 1-2 år till köparens förmån och betalas av säljaren.

3. Köparen anmäler via skadeanmälan ev. dolda fel direkt till försäkringsbolaget som har avgörandet dvs. säljaren är ansvarsfri.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag skulle fråga vad som menas med "Normal". Vad innebär t.ex. skicket Normal på bodelsbatteri eller solceller? Hur har säljaren testat detta, finns det ett testprotokoll?
Det står troligen på blanketten vad de olika bedömningarna betyder, men jag killgissar att N betyder ungefär "normalt skick med hänsyn till bilens ålder och körsträcka"
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hittar inte jag heller.
Alla dom andra punkterna är ganska så ovidkommande jämfört med vad en köpare som går in i viktfällan för första gången kommer känna sig.
Sen kanske det inte spelar någon roll om det är nedskrivet, förstagångsköpare har som regel ingen koll på totalvikt, tjänstevikt och lastvikt.

Det är väll vi som har koll på vikten som kan ställa till problem för husbilsförsäljarna, vi kommer ju väga bilen i alla fall och sen kommer dom få en massa tjafs om det inte stämmer enligt deras protokoll, så skyller någon på att den vågen visar fel osv.. Ganska upplagt för framtida tjafs, jag tror det är helt medvetet val att inte ta med viktuppgifterna utan bara enkelt hänvisa till registreringsbeviset.
Delar din slutsats till 100%!
Har ännu aldrig träffat på ett auktoriserat husbilsföretag i Sverige som har våg eller som lämnat viktkvitton i samband m köp!
I Tyskland däremot förekommer det hos de stora seriösa handlarna typ RSF i Ochtrup.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, i viss mån så verkar listan och föreslagna bedömningar snarare få säljaren att gå fri från nästan alla fel i stället för att tala om vilket skick bilen egentligen är i. I vanlig ordning så brukar ändringar inte bara vara helt till kundens fördel.

Den bästa bedömningen som finns med är, N- Normalskick efter husbilens ålder.... Alltså normal kanske nedsatt funktion, och det kan man inte klaga på senare, om det inte pajar fullständigt.

Nästa är också underlig. O- Osäker funktion / viss försämring mot normalt, garanti lämnas ej.... Med andra ord, kanske nästan trasig men kan funka ibland om man har tur, samt ingen garanti alls lämnas.

Sist i bedömningen är, F- Felaktig funktion (eller trasig med andra ord), ingen garanti och vill man få felet fixat så får man betala för reparationen, för priset på bilen är redan nedsatt med tanke på problemet.

Sista raden är lite diffust kanske. EJ- Funktion/Del finns inte på bil.... Innefattar det bara att delen inte alls finns på bilen som vore en helt ok. bedömning, eller innefattar det också att funktionen är helt borta men kanske har funnits.

Var är bocken för att allt är ok. och full garanti lämnas på funktionen ?

Oberoende av vilka rutor som har kryss i övre stycket på mil eller tid som garantin gäller så verkar den undre bedömningen kunna ta bort garantier på det mesta av vad de rutorna lovar.

Sedan är det ju upp till köparen att bedöma om man vill köpa en bil med x antal riktigt negativa bedömningar och då förmodligen inte ha en chans till garantireparation på vissa saker.

Ja, jag är pessimistisk ;), men att slippa vissa garantireparationer eller ha ett papper på vad som inte ingår är nog ett mål som de flesta säljfirmor har oavsett produkt, och garantier på begagnade husbilar har säker varit en sak som ofta har bråkats om utan något papper med klara besked.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har jag läst igenom kommentarerna och det verkar som flera av oss anser att det var bättre förr, för oss konsumenter. Undrar om inte den granskande blicken gjorts med Argus ögon inställda på att hitta fel, finna formuleringar i blanketten för att lura oss konsumenter.

Men är det verkligen så?

Kollade deklarationen för personbilar som är utarbetad i samråd mellan Konsumentverket och MRF och jag tycker att i stort är deklarationerna i sak likvärdiga.........

8E777710-2E0B-4E81-BAB3-2B1CEE7C142E.png

96F38C34-71FC-4EC6-83D7-BAF75DED3CF8.png

............ eller har jag missat något väsentligt?

Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tycker det är ett enormt steg framåt. Det är ju rena vilda västern idag där godtycklighet och personlig tolkning härskar. Står det något på ett köpekontrakt idag så är det väl mest handlarens reservationer.

En bra checklista som handlaren måste gå igenom och fylla i seriöst annars finns det en stor risk att den biter tillbaka.
"N" betyder ju givetvis att grejerna fungerar och är i fullgott skick. Minsta fel eller osäkerhet så måste handlaren fylla i ett O eller F.
Går något som är märkt med "N" sönder under garantitiden så borde det inte bli så mycket snack.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jovisst det är ett steg framåt men fortfarande inga uppgifter om vikter. Det är ju så illa att vissa tillverkare anger lastvikt med endast 25 liter i färskvatten tanken. Vikter och lastvikt er är fortfarande viktiga även om de orimliga regler som gällt tidigare nu ändrats. Axel vikter är väl fortfarande problematiska?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har fått kompletterande information från HRF, vad gäller varudeklarationen och Garantin.

Det finstilta för Varudeklarationen, som vi inte hade igår och skapade diskussioner. Hoppas dessa rader hjälper till att räta ut vissa frågetecken.
C61B6595-8255-407A-9051-DE3ADFEBAE88.jpeg

När det gäller Garantierna på begagnat som i framtiden säljs hos HRF-anslutna handlare, gäller följande:

F60FA539-0BC8-435E-8244-80E3AC814F79.jpeg
N.B. Detta är en lägsta nivå, sedan står det handlarna fritt att konkurrera med varandra med ännu bättre garantier till sina kunder!

Visst är väl detta en absolut förbättring ur ett konsumentperspektiv?


Tommy
 

Bilagor

  • 50A80DB8-F7CF-4C47-9682-2DC687B50B4B.jpeg
    50A80DB8-F7CF-4C47-9682-2DC687B50B4B.jpeg
    368,1 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Toppen