• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väjningsplikt ?

F

F.d. 25270

Guest
Föreställ er att ni är förare av den vita husbilen på bilden. Vem ska lämna företräde åt vem. (Barnbarnet skapade trafiksituationen)
Mvh
PeterDSC_7626.jpg

(Klicka på bilden för förstoring)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Väjningsplikt ?

Lego är kul! Vi ska få vårt första barnbarn inom nån vecka. Kan man börja leka med Lego med dom de första veckorna eller bör man vänta till 3 månaders åldern? :)

Krister N

Lego är OK direkt. Det finns ingen åldersgräns ...;)

Dock bör man vänta 1 månad eller 2 innan man sätter upp tåg och bilbanan. Föräldrarna kan vara lite sura och griniga den första perioden:D

F

F.d. 13449

Guest

Vilken av de 3 vita bilarna syftar du på? ;)
Då det bara finns en vit "husbil" måste det nog vara den. De andra 2 vita bilarna är en liten smart och en ambulans eller brandbil!

Angående trafiksituationen måste det vara högerregeln då det inte finns några trafikskyltar som berättar om det är huvudled eller liknande. Det hade jag kört på i alla fall!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om alla svänger höger så löser det sig lätt har man ändå bensin/diesel i tanken så kostar det ju inget extra och köra en extra sväng :) ;) .

I

Ice-Man

Guest

Om alla svänger höger så löser det sig lätt har man ändå bensin/diesel i tanken så kostar det ju inget extra och köra en extra sväng :) ;) .

Bilarna ovan går varken på bensin eller diesel, de framförs ju mha barnarbete :)

Krinil: Då gör vi så att vi parkerar Vidhem inne i vår så kör vi tillsammans, det hade varit "fräckast" - allt frid och fröjd :)

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Bilarna ovan går varken på bensin eller diesel, de framförs ju mha barnarbete :)

Krinil: Då gör vi så att vi parkerar Vidhem inne i vår så kör vi tillsammans, det hade varit "fräckast" - allt frid och fröjd :)

Ahaaa , men då var det ju löst för barnarbete är ju förbjudet och då måste ju alla bilar stå still :) ;) .
Nä men detta med att bygga Legolandskap var kul kommer jag ihåg trots det var förra årtusendet.

Harry Hymer : Du får ta med barnbarnet till Legoland i sommar en upplevelse som han sent kommer glömma .

F

F.d. 3297

Guest

OM tvåvåningshuset rör sig borde det ha absolut företräde,

För då är det jordbävning! :p:

F

F.d. 25270

Guest

Ahaaa , men då var det ju löst för barnarbete är ju förbjudet och då måste ju alla bilar stå still :) ;) .
Nä men detta med att bygga Legolandskap var kul kommer jag ihåg trots det var förra årtusendet.

Harry Hymer : Du får ta med barnbarnet till Legoland i sommar en upplevelse som han sent kommer glömma .

Bengt-Åke :Båda mina sonsöner ska dit i sommar, 10 resp 6 år gamla. Deras far, min son 39 år, minns fortfarande när han var där för 33 år sedan. Jag också. När vi kom fram vid öppningsdags på morgonen och klev ur bilen så
började det regna. Det regnade sedan hela dagen ända till dess vi klev in i bilen igen vid stängningsdags då det plötsligt slutade regna.
Harry Hymer

F

F.d. 25142

Guest

Wao, det här var kul!!! Visst det finns känslomässiga regler: störst först. Och de slarviga reglerna som ofta uppträder här i Sverige: den väg som tycks störst har företräde även om det inte finns huvudledsskyltar och så det som de flesta söder om Malmö tillämpar mycket strikt: högerregeln. Den kommer man inte undan om det händer något.
Idag kanske det är plogat går först.

F

F.d. 55328

Guest

Låt alla andra bilar köra och ta en kopp kaffe medans man väntar.
I akuta lägen då annat än kaffe väntas vid slutmålet ska man givetvis försöka tränga sig före samtliga andra bilar.

F

F.d. 29824

Guest

Det här scenariot kan upplevas i verkligheten, om än långt bort. Fyll korset med 3 eller 4 gånger så mycket bilar så får man en realistisk situation från en storstad. Jag var i Peru och körde en resa för Rosa Busssarna i oktober/november i huvudstadeen Lima existerar inte en enda regel om företräde eller ens tanken om det samma, här gäller det att ta vara på varenda centimeter som bjuds för att ta sig fram, helt sanslöst men skitroligt då man sitter i en gammal buss från Sverige som, även om den känns stor är förvånansvärt lätt att bana sig fram med. Inga manövrar är otänkbara, jag blev rundad vid ett till fälle i en korsning av bilar som kom från höger på en sidogata 3 bilar i bredd och de skulle till vänster om mig. Man fäller in backspegeln och sitter o slår i buss-sidan med handen för att påkalla min uppmärksamhet på att dom minsann skall före o runt mig. Fruktansvärt roligt faktiskt men man får inte bli stressad av situationen.
Ulf

Toppen