• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägtull i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Maut.JPG
Lagförslaget för vägtull på de tyska vägarna kommer nästa månad. Detta meddelades i fredags i det tyska parlamentet av transportministern Alexander Dobrindt (CSU). Den planerade vägtullen är kontroversiell, särskilt i gränsregionerna. Oppositionen hade återigen inget bra att säga om planerna.
Särskilt i Nederländerna och Österrike, finns det en hel del kritik. Tyska bilister skall kompenseras av en minskning av vägskatt, utländska bilägare får betala fullt pris. Att det finns kritik i Nederländerna är förståelig! De har endast en billig avgift för tunneln under WesterSchelde mellan Vlaanderen och Zeeland. Men Österrike? De borde ifrågasätta sitt eget tullsystem först! I Holland finns det röster att göra det osedvanlig dyrt, endast för tyska fordon, att köra i Nederländerna. Vart tog EU-idéerna och -tankarna vägen? Tull för enstaka vägar är en sak men Tyskland vill ha tull för alla vägar! Särbehandling av EU-medborgarna! Vart är Tyskland på väg?
Julian

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägtull i Tyskland

Tyskland är nog på väg dit de brukar. Litet "uber alles" är nog dit det lutar. De är ju störst och bäst i europa så då gör man som man vill. Det blir att betala när man skall till mosel :(

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Egentlig en smart ide! Men teknisk utfordrende, spesiellt med difrensiert tull avhengig av hva slags bil og hvilke veier en kjører på. Får de det til så varer det sikkert ikke mange år før andre land kopierer denne måte å finansiere vedlikehold og utbygging av veiene på.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Jag förstår inte det smarta i dylika ideer. Alla möjligheter att tjäna mera pengar kan tyckas smarta men nu gäller det den fria rörligheten i Europa där särbehandling kommer att tillämpas och där man får tjäna pengar på det!
Mig veterligen betalar redan alla EU-medborgarna vägskatt i sina resp. länder.
Skall invånarna i en del länder få betala avgifter så att medborgarna i ett annat land skall kunna få mindre vägskatt? Tyskar kör gratis i Sverige, Danmark, Holland, m.fl. men dessa länders medborgare får betala för att köra i Tyskland. Om alla länder i Europa skulle resonera så "smart" kan vi snart skrota EU! Mera tullar! Vägtullar! Handelstullar! Alla medborgare stannar innanför sina egna gränser som vi sätter upp igen, förstärker och befäster!:(
Tyskland spelar ett farligt spel!
Anm! det börjar redan bli för politisk, beklagar! Mitt fel, jag slutar här! Inga fler kommentarer från min sida!:mad:
Julian

Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Vart tog EU-idéerna och -tankarna vägen?

Nu är ju inte Tyskland först med de här idéerna utan jag är nog snarast förvånad att Tyskland hållit sitt vägnät gratis så länge, allt medan de flesta angränsande länder runt omkring som Frankrike, Schweiz, Österrike och Tjeckien tagit betalt av tyskarna som använt deras motorvägsnät.

EU borde sätta ner foten och se till att där blir ett enhetligt Europa-vägnät, gärna med några överstatliga transkontinentala EU-transportvägar som knyter ihop unionen.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Många länder har avgift eller vignette för färd på motorvägar, men här skall det visst krävas vignette för färd även på vanliga vägar. Tysklandsregistrerade bilar får fordonsskatten minskad med vignettbeloppet, så det drabbar bara utlandsregistrerade bilar.
Undrar vad grannländerna kommer att svara med.

F

F.d. 25023

Guest

Jag förstår inte klagolåten och gnällandet över detta. Varför skall tyska vägskattbetalarna bekosta den jättestora internationella trafiken genom deras land?

Svenskarna tillhör ju mestadels till de som åker bara genom! Men att betala för de fina vägarna vill man inte...

Att man inte tar betalt för vägarna för internationell trafik i Sverige är ju bara dumt. Men om jag gissar rätt så har vi vi vägtullarna snart även här.

Jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att man inte tar betalt för vägarna för internationell trafik i Sverige är ju bara dumt. Men om jag gissar rätt så har vi vi vägtullarna snart även här.
Jyrki

Tanken med EU var att undanröja alla handelshinder, då förstår jag inte meningen med avgifter längs de stora vägarna. De flesta betalar vägtrafikskatt i sitt hemland med undantag för de som kör miljö- eller veteranfordon.

Man kan hoppas att Tyskland lämnar alternativa vägar avgiftsfria som i Frankrike. De lämpar sig också bäst för turistande husbilsekipage.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Skatteverket.se finns det en sida om Svenska vägavgifter "Vägavgift för utländska tunga fordon"

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tja, vad ska man säga? Vi kanske ändå ska boka in oss på ett trevligt äldreboende istället för för att satsa på ett HB-luffarliv som börjar kosta en slant, eller...?

F

F.d. 29925

Guest

Man talar gärna om mångfald och fri rörlighet, men förmodligen måste beslutsfattarna i EU börja ta en helhetssyn på just den fria rörligheten om man menar allvar.:confused:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Förstår i princip tanken...allt skall självfinanseras...klokt.
Sen brukar vi svänga av E45 efter Flensburg mot Husum och vidare över Elbe.
Undviker i stort sätt motorvägar både i Tyskland och Sverige ...så jag ser jag inget problem.:rolleyes:

F

F.d. 29925

Guest

Det är väl inga problem att betala, men den frihet som man är van vid beskärs mer och mer.
Tycker även illa om Norges vägavgifter men där är man i alla fall ärlig och tar bort avgifter när vägen är betald. :rolleyes:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

He he kan inte låta bli...men det är det värt en bompeng ...för att få åka förbi. ;)

Senast ändrad:
F

F.d. 53227

Guest

Tanken med EU var att undanröja alla handelshinder, då förstår jag inte meningen med avgifter längs de stora vägarna. De flesta betalar vägtrafikskatt i sitt hemland med undantag för de som kör miljö- eller veteranfordon.

Man kan hoppas att Tyskland lämnar alternativa vägar avgiftsfria som i Frankrike. De lämpar sig också bäst för turistande husbilsekipage.

Alternativa avgiftsfria vägar i Frankrike brukar vara för bilar max 3,5 ton.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Värst tycker jag ändå att Göteborg är som tar betalt av alla förbipasserande som bara vill förbi... ;)
Det er prinsippet flere steder i Norge også: Oslo, Bergen, Tronhjem og Stavanger/Sandnes pluss Bærum har bompenger for gjennomfart på veier som er ferdig nedbetalt. Noen steder er pengene avsatt for planlagt veiutbygging andre steder for bedring av kollektivtrafikken og muligvis noe nye vei.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen