• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vägtull i Portugal

Steinar

HBK Medlem
Kommun
trollhättan
HBK-Nr
27376
Medlemskap
2025
Hösten -23 körde jag i Portugal, Portimao närmare bestämt . På ett ställe jag skulle tydligen betala vägtull, tullen var på 1€, EN €, något jag inte fick med mig. Det är inte alltid så enkelt, först fatta att man ska betala och sedan HUR?
NU kommer Svea Inkasso med ett krav på 52,21 € !! Dom kallar detta "administrativa kostnader" , betalar jag inte blir det 71,21 €
Och det enda dom kommer med är en bild på min bil bakifrån! Alla "weblänkar" dom hänvisar till är inte öppningsbara.
Vialivre S.A i Portugal svarar snällt på mina mail men svarar bara att dom äger inte problemet längre.
Har självklart skickat in ett anspråk till Svea där jag ber om ytterligare info va gäller passeringen samt en original faktura.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det väl bara betala o se glad ut.
råkade ut för samma i italien, alla bommar stod öpnna när vi skulle köra på motorvägen.
så jag körde bara igenom, värre var det när jag skulle av motorvägen.
då var bommen nere o ville ha min biljett, då hade jag ju ingen, så jag tryckte på... hjälp...
sätt in ditt kredit kort svarade dom... o puffff var 150 euro borta
o bommen öppnade..
som det kan bli när det inte blir rätt

casa diva

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2026
det väl bara betala o se glad ut.
råkade ut för samma i italien, alla bommar stod öpnna när vi skulle köra på motorvägen.
så jag körde bara igenom, värre var det när jag skulle av motorvägen.
då var bommen nere o ville ha min biljett, då hade jag ju ingen, så jag tryckte på... hjälp...
sätt in ditt kredit kort svarade dom... o puffff var 150 euro borta
o bommen öppnade..
som det kan bli när det inte blir rätt
Hej Toker!
Råkade ut för samma sak i Frankrike. Kontaktade vägbolaget i fråga och beskrev situationen, med reg nr, när och var jag hade kört på motorvägen och när och var jag hade kört av och betalat, faktiskt också 150€!. Kontaktuppgifterna fanns på kvittot jag fick när jag betalade. Efter ett par dagar kom man tillbaka och meddelade att jag hade gjort precis som man skulle! och fick tillbaka de 150€ minus vad sträckan kostade som jag hade kört och strax var pengar tillbaka på kontot. Uppenbarligen hade man filmer som bekräftade min beskrivning. Man anmärkte tom på att jag inte hade sagt att jag körde en buss! (Concorde Charisma)
Hoppas det lyckas för dig att göra motsvarande
Mvh Claes

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Hej Toker!
Råkade ut för samma sak i Frankrike. Kontaktade vägbolaget i fråga och beskrev situationen, med reg nr, när och var jag hade kört på motorvägen och när och var jag hade kört av och betalat, faktiskt också 150€!. Kontaktuppgifterna fanns på kvittot jag fick när jag betalade. Efter ett par dagar kom man tillbaka och meddelade att jag hade gjort precis som man skulle! och fick tillbaka de 150€ minus vad sträckan kostade som jag hade kört och strax var pengar tillbaka på kontot. Uppenbarligen hade man filmer som bekräftade min beskrivning. Man anmärkte tom på att jag inte hade sagt att jag körde en buss! (Concorde Charisma)
Hoppas det lyckas för dig att göra motsvarande
Mvh Claes
det var många år sen det hände.
men det var ju mitt egen fel, jag kunde ju bara ha stannat o tat en biljett
det var inte min bil men en hyrbil.
jag hade tänkt, göra som du när jag kom hem, men orkade inte dra i det när vi väl var hemma.
jag vet inte men det var en tanke jag hade, för detta hände jätte tidigt på moronen.
det kanske gratis på natten. så därför stod bommen öppen. o sen när jag kom fram vart jag skulle av hade dagen börjat o då oxå
att det kostade igen
men det var ju fint du fick pengarna tillbaka

Steinar

HBK Medlem
Kommun
trollhättan
HBK-Nr
27376
Medlemskap
2025
jag vill i första hand rikta uppmärksamhet på detta med aut. betalstationer utomlands.
Men jag har rimligen krav på en faktura från bolaget i Portugal. Jag får en bild på min bil, omöjligt å se annan info!
Du kan inte bara "betala o se glad ut" , det är trots alt frågan om 52,21 €. Jag vill att dom visar mig en original faktura, och flera bildbevis.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag tvivlar på att det finns någon "orginalfaktura" I portugal gäller att man registrerar sitt fordon när man kör in i landet antigen via tullstation eller online. Alternativt om man inte vill köra betalväg men råkar komma upp på en så kan man köpa värdebevis som man aktiverar via sms Toll Card Eller så kan man besöka ett CTT kontor och betala i efterhand oftast är dock inte beloppet synligt förrän efter några dagar.
Sedan vad jag förstår så lämnas sedan obetalda avgifter till div inkassobolag och det är då avgiften stiger dramatiskt och det verkar vara där du är nu. Efter åtta vintrar där nere så har man träffat en del som drabbats på samma sätt som dig så lätt o missa vad som gäller, men de menar på att det är väl skyltat.

Bilagor

• A22-toll-road-Portugal.jpg
    A22-toll-road-Portugal.jpg
    67,9 KB · Visningar: 11

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det finns den här typen av motorvägar (freeflow) i bla. Frankrike Italien, man registrerar bilen på bolagets hemsida, sedan kan man läsa av hur mycket som skall betalas, oftast inom 48timmar, den här typen av motorvägar kommer bli vanligare ,så det gäller att vara påläst, det finns skyltar vid vägen som upplyser om detta.

Toppen