• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägsniglar??

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Vägsniglar??

Jag tycker bestämt att det är upp till var och en att bestämma hur fort man vill köra. Jag jobbar inom räddningstjänsten och har sett alldeles för många tragiska olyckor som kunde ha undvikits om hastighetsbestämmelserna följts.

Det är inte de trafikanter som kör något långsammare än hastighetsbegränsningarna som är problemet, det är alla idioter (förlåt uttrycket) som chansar när de gör en omkörning som är problemet!

Det är ju fakta det du beskriver. Men nu är det ju så att det finns en orsak till att idiotomkörningen uppstår.

Jag pendlar 14 mil varje dag till jobbet och upplever en hel del på vägen.

Jag undrar varför man måste hålla 80 på en 90 väg om det inte finns något som föranleder att man måste hålla sänkt hastighet. Alla vet ju hur stressade en del är på morgonen. Att göra avkall på 10 km i en stresssituation låter ju inte mycket. Men människan fungerar inte så. Detta är också ett faktum.

En annan olustig företeelse är alla som håller 80 på 2+1 vägarna när det är ett körfält. För att sedan axa till 100 när det blir två fält. Varför ?

Är det för att jävlas? Eller är det för att man är osäker på var man har sitt fordon?

Ärligt talat vet jag inte men kan konstatera att detta sker dagligen.

Vad jag däremot med säkerhet vet är att lagtexten klart och tydligt deklarerar att man skall hålla hastighet så att trafikrytmen inte störs. Med undantaget att hastigheten skall anpassas efter rådande förhållanden och förmåga att framföra fordonet.

Om jag förutsätter att alla känner till lagtexten, så kan jag kallt konstatera att folk inte har förmågan att köra bättre än dom gör. Tyvärr. :wideeyed:

Nu var det ju faktiskt husbilar tråden gällde så för att återknyta till ämnet vill jag bara säga följande.
Ta det lugnt, bara för att det står personbil i registreringsbeviset så betyder det inte att det går att hantera den på samma sätt som en sossekontainer.

Vikten och dess placering gör sig påmind när man helst inte vill det.

Jag tycker inte att husbilarna stoppar upp på vägarna mer än någon annan grupp på våra vägar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vägsniglar??

Det tar några år av ens liv innan man har fått förståelse för att vi tycker, tänker och känner olika i livets olika skiften och uppkomna situationer. Naturligtvis gäller detta även hur vi beter oss i trafiken. Det kan finnas, och finns, en mängd olika motiv till varför en förare kör som den gör. Jag tycker mig inte behöva beskriva de 100-tal anledningar som jag kommer på så där i all hast. Men låt mig ta ett exempel på varför vissa kör saktare/försiktigare när 2+1-vägarna endast har ett körfält än när de har två.
Att åka med som passagerare känns oftast mera osäkert än när man själv sitter bakom ratten, därför bör man ta hänsyn som förare till den passagerare som känner olust eller rent av skräck inför att fara fram i 90 km/tim på den ovan nämnda vägen med ett körfält. En bilfärd, och framförallt en husbilsfärd, bör vara en lustfylld resa för alla i bilen. Ofta är det en omöjlighet att tillfredsställa sin egen, passagerarnas och omgivningens önskemål när det gäller att framföra en bil i tät trafik. Den som känner att det är rätt och riktigt att framföra bilen på ett visst sätt, den måste också inse att omgivningens förare inte har samma inställning. För en tid sedan, i mörker och på en 90-väg, var jag ytterst nära att köra på en älg. Tror ni att jag körde 90 km/tim direkt efter incidenten?
Låt var och en köra som den tycker är rätt och riktigt. Blir du irriterad på andras körsätt, då blir du en sämre bilförare och därmed kan du i din tur irritera andra.
Men jag förstår de som anser att vissa inte borde ha körkort, precis som att vissa inte borde ha hund och andra inte borde skaffa barn – jag förstår till och med de som anser att vissa inte borde bli mer än en liten fläck på lakanet.
Förlåt mitt citerade språkbruk.
Hälsningar från farbror Claes
PS/ Nu får jag väl stå med hatten i hand och be om förlåtelse. OK. /DS
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vägsniglar??

Tack, farbror Clas för Dina Visdomsord.

Om alla vore så klok som Du är så skulle världen se helt annorlunda ut. Nej, jag skulle önska att jag vore så klok som Du är men det blir jag väl bara när jag blir så gammal " KLOK" som Du är. Farbror Clas Du har mycket att tillföra vår kära Klubb.
;) ;) ;) ;)
Tack för att Du finns, hälsar kurt.b
:D :D :D :D
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Vägsniglar??

Låt var och en köra som den tycker är rätt och riktigt.
:confused:

Om detta vore möjligt hade vi inte behövt några trafikregler att rätta oss efter.

Det är ju faktiskt så att reglerna finns till för att trafikanter skall veta vad som förväntas i vår trafikmiljö. Annars blir det kaos.

Det finns en anledning till att det sitter en skylt annars hade den inte suttit där.

Jag vidhåller att hade alla följt gällande regler så hade trafikmiljön varit till det bättre.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vägsniglar??

Låt var och en köra som den tycker är rätt och riktigt.

Tänk så klumpigt av mig att skriva något som min lilla hjärna inte hade för avsikt att meddela. Naturligtvis skulle det vara:
”Låt var och en köra som den tycker är rätt och riktigt inom de ramar som är fastställda av lagstiftaren. Om man väljer en försiktigare körstil så har det en orsak, vilket omgivningen får vara så vänlig att leva med.”
Men naturligtvis har Husbilsteknikern alldeles rätt i att: Jag vidhåller att hade alla följt gällande regler så hade trafikmiljön varit till det bättre. Detta ditt uttalande motsätter jag mig inte på något vis, och jag har heller inte ifrågasatt lagstiftarens regelverk.
Vi är säkert helt överens såväl när det gäller vad som är ett lämpligt beteende i trafiken, som att det alltid (nästan) finns grunder för feltolkningar i en skrift – såväl i alster av oss enkla skriftställare som i de vilka utgives av de ”stora” författarna.

Farbror Claes kommer även i fortsättningen att göra sina små grodor, eftersom hans tidsschema även innehåller livsuppehållande sysselsättningar.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vägsniglar??

Farbror Claes,
Vad avundsjuk jag blir på dig, skulle vilja kunna förklara mig i text som du gör.
Ett sant nöje att läsa dina inlägg. Fortsätt skriv.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Vägsniglar??

Låt var och en köra som den tycker är rätt och riktigt.

Tänk så klumpigt av mig att skriva något som min lilla hjärna inte hade för avsikt att meddela. Naturligtvis skulle det vara:
”Låt var och en köra som den tycker är rätt och riktigt inom de ramar som är fastställda av lagstiftaren. Om man väljer en försiktigare körstil så har det en orsak, vilket omgivningen får vara så vänlig att leva med.”
Men naturligtvis har Husbilsteknikern alldeles rätt i att: Jag vidhåller att hade alla följt gällande regler så hade trafikmiljön varit till det bättre. Detta ditt uttalande motsätter jag mig inte på något vis, och jag har heller inte ifrågasatt lagstiftarens regelverk.
Vi är säkert helt överens såväl när det gäller vad som är ett lämpligt beteende i trafiken, som att det alltid (nästan) finns grunder för feltolkningar i en skrift – såväl i alster av oss enkla skriftställare som i de vilka utgives av de ”stora” författarna.

Farbror Claes kommer även i fortsättningen att göra sina små grodor, eftersom hans tidsschema även innehåller livsuppehållande sysselsättningar.

;) Så härligt det känns att det är fler än jag som gör misstag och kan erkänna dom.

Jag tycker att det verkar som om vi är på samma våglängd nu. Synd att inte fler har samma uppfattning vad gäller trafikmoral.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Vägsniglar??

Jovisst är det så, det vet ju de flesta. Men det är också så att man aldrig får framföra sitt fordon på så sätt att man stör andra trafikanter eller utsätter dom för fara. Detta står att läsa i trafikkungörelsen. Det finns exempel på de som blivit bötfällda för att ha haft för låg hastighet och stört sina medtrafikanter utan skälig anledning.

Det är således inte bara som en del av oss är gnälliga utan helt enligt lagboken.
Att man blir kuggad på uppkörningar för att man hållit för låg hastighet är inte alls ovanligt.

Sedan finns det ju alltid undantag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Då kommer den naturliga frågan om den kuggade vid uppkörningen höll 80 på 90-vägen eller om farten var ännu lägre.

Sedan kommer vi till exemplet med 14 mil till jobbet och att köra 80 eller 90. Det skiljer 12 minuter på den körningen under förutsättning att hela sträckan går i respektive hastighet. Men vid 80 lär nog bilen dra mindre bränsle och här kan man spekulera i om man verkligen tjänar 12 minuter på 90-körningen. Det går ju åt en viss arbetstid att tjäna ihop till den ökade bränsleförbrukningen inklusive skatter. Det borde kanske inte vara så svårt för den intresserade att göra en beräkning på detta.

Sedan har vi miljöaspekten ej att förglömma, både nedsmutsning och oljud samt slitage.

Många variabler men det kan kanske vara ett uppslag för lite forskning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Förstår egentligen inte varför det här med "sniglar" i trafiken är ett problem. Låt alla köra som dom vill och lös dina egna problem själv. T.ex. att köra om eller att ligga kvar bakom. Varför bryr sig så många om hur "andra" kör. Kör med sunt förnuft och lös själv dom problem som uppstår för "dig".
Risk finns annars att man råkar in i en ond cirkel att se negativt mot andra.

Ett bra exempel på det är många taxichafförer i Stockholm. Jag är anställd där (men inte som taxichafför) och bor som sagt i Uppsala. När man åker mot Stockholm på morgonen och passerar Arlanda så ser man så många taxichafförer som inte trivs med sitt jobb. :wub: Eller gör dom det?? :wub:
Många irriterar sig på allt och alla. Måste vara jobbigt att jobba hela dan och vara så irriterad.

:wink: Om alla körde efter sin förmåga och andra anpassade sig antingen med trimboxar eller valium eller ställde sig i kön så skulle allt bli lugnt och skönt.:wink:
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Vägsniglar??

Kör tyvärr oftast alldeles för fort, men får för mig då och då att köra 90 på 90 väg... o.s.v. (Speciellt efter att min son blev av med körkortet efter fortkörning.)
Har insett att jag har ingen anledning att slicka dikeskanten för att nån irriterad blådåre hänger i bagaget. (Trevliga bilister kör jag gärna åt sidan för.):music-icon:
Vill han/hon om så får väl han/hon ta risken ... inte jag!
Numera har det blivit självklart att det är den som blir omkörd som ska väja undan ... så lärde inte jag mig, men minnet kan ju svikta!
Sen är det en annan sak att på krokiga smala vägar är det nästan omöjligt att hålla högsta tillåtna hastighet! Speciellt när grejerna skramlar i skåpen. Tyvärr blir det kö bakom, men man kan ju inte stanna och släppa förbi alla! Då skulle man få stanna vid varenda parkeringsplats!:wub:
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Vägsniglar??

Att hålla 40 på 50 sträcka räcker för att bli kuggad.

På mina 14 mil är det omväxlande 90 och 110 på snabba vägen jämfört med 70 och 90 på den långsamma sträckan. Så jag har defenitivt inte något emot att lunka på.

Kärnfrågan var ju om det är befogat att hålla 80 på 90 väg eller ännu värre 110 väg om det inte finns godtagbara skäl för det. Jag kan acceptera att jag behöver köra om 6 traktorer på morgonen för dom går ju inte fortare.

Min acceptans är betydligt lägre när jag hamnar bakom en Volvo med 250hk under huven som pendlar mellan 75 och 85 på 90 sträcka och där det är totalt omöjligt att göra en omkörning. Detta strider mot trafikförordningen och sedan må så vara att vederbörande sparar en deciliter milen. Har föraren sådana ambitioner skulle denna tänkt på det innan bilköpet. Det finns många bensinsnåla bilar att välja på idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen