• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägrånare gripen!!!!

M

mikkis

Guest
ÄNTLIGEN..
eller vad tycker ni ?

Vägrånare gripen på Hisingen

En husbil med turister fick påhälsning av en vägrånare natten mot tisdagen. Han lyckades komma över kontanter och försvann, men polisen fick tag i honom.

Turisterna från ett land i Europa hade stannat för att övernatta i sin husbil på en pendlarparkering på Hisingen. Vid tvåtiden vaknade de av att någon tagit sig in i bilen, en person som snabbt försvann från platsen.
De larmade polisen som ganska snart fick tag på tjuven.

Mannen, född 1968, är nu häktad och sitter i förvar hos Hisingspolisen.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Bra jobbat av polisen,men det avskräcker väl inte andra. Tur man inte får tag i en sådan för då blir det väl enannan som sitter i förvar.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Ett inslag om händelsen visades i Västnytt idag tisdag 19.20.
Kolla länken, runt 3,30 in i programmet startar inslaget.
SVT Play
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Visst är det bra och även skickligt utfört av Poliserna att gripa gärningsmännen. Men jag reagerar över tidningarnas rubriker. Det hela är ju inbrott och inbrottstjyvar. Vägrånare är sådana som stoppar fordon och under hot tilltvingar sig målsägarens tillhörigheter, kanske även hela fordonet. Tjyven kommer knappast att bli åtalad för rån utan för inbrott. Tidningarna målar upp det hela till något mycket större än vad det är och skrämmer folk helt enkelt.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Håller med.... visst är det märkliga rubriker...

Som sagt tidigare ....

bankrånare - rånar väl banker

vägrånare - rånar väl följaktligen vägar !!!!!! vad det nu skall vara bra för.


dom modiga männen är gripna. Jaha och sen ???

stackarna tvingas väl in i häktet nån dag eller så, och sen är det väl full rulle igen...

ds
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Jag håller helt med Kölis om att benämningen vägrånare alternativt vägpirat är och förblir fel; en helt oförtjänt uppgradering av en alldeles vanlig inbrottstjuv. Denne tjuv är sannolikt den i sammanhanget som märker allra minst av konsekvenserna för sitt agerande. De drabbade känner sig kränkta, utredande polis känner sig frustrerad under det att tjuven lugnt snubblar vidare i livet. Visst är det märkligt, eller? Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 29763

Guest
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Hej klubbmedlemmar!
Jag undrar om det finns någon statestik när det gäller inbrott i husbilar,
om det är mer inbrott i bilar med lastbilshytt, enligt Tysk polis och av egen erfarehet så är det väldikt enkelt att öppna dem, det är ju i regel full insyn i hytten, vilket det inte är i en integrerad.
Ha det Gott Kristina 344:p
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Jag tror inte det finns någon statistik över just inbrott i husbilar utan de utgör en försvinnande liten del av de drygt 109.000 fallen av inbrott i och stöld ur motorfordon som anmäldes till polisen under år 2006. Den som i så fall kan svara på frågan är Per-Arne Nilsson hos polisen i Mölndal som har nån sorts samordningsansvar för det här med vägpirater, vägrånare och allt vad de kallas men som - och det är bra märkligt - egentligen inte finns eftersom benämningen är felaktig. Hälsn/AndersW
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Vägrånare gripen!!!!

Hejsan! Vi står oftast fritt men INTE utefter stora vägar. Jag har läst i tyska tidningar att det är nästan bara där som detta händer samt att de som drabbats har lämnat värdesaker synligt. Vid stora rastplatser utefter autobahn i Tyskland rekommenderas heller inte att sova. Mycket bättre att uppsöka en liten by där man ofta hittar en trevlig Stellplatz.
Majsan
 
Toppen