• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägpirater på en camping i Liared?

B

Bergåsen

Guest
Sv: Vägpirater på en camping i Liared?

Vägpirater på en camping?? Olåsta dörrar,dottern har huvudvärk.
Shit Happen

Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vägpirater?? Rånade??

Man upphör aldrig att förvånas över blaskornas rubriksättningar.

Här i området har vi haft "gräspirater" som har gått in i folks hus nattetid...:confused:

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Var han de stått någonstans?
Enligt JP, har man stått i anslutning till Liared.
Jag har varken hittat ställplats eller camping där.

Enligt AB har man stått på en camping.

Vad är korrekt?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Precis! Det är mycket som är underligt.
De skriver dessutom "rånade" i JP?
Om man rånas sätter man sig till motvärn eller hotas.
Det kan väl knappats ha skett här efter som familjen inget vet...

Tror faktiskt detta har en helt annan lösning...

F

F.d. 53197

Guest

Jo, man tycker ju att journalister borde ha lite bättre svenskkunskaper!

Att använda ordet "rånade" när man menar "bestulna" eller "ha fått inbrott" är väldigt vanligt, till exempel på denna sida... Men man börjar vänja sig, och tror inte på vad de skriver.

F

F.d. 53197

Guest

När jag skrev in "rånade" i sökrutan ovanför handlade alla inläggen om stölder, och inte en enda om rån. (vad jag såg vid en snabbgenomgång) Om någon blir rånad på riktigt får den väl skriva "OBS - på riktigt" i rubriken så man förstår. Det måste vara jättehemskt att bli rånad! (Menar absolut inte att förminska de känslor som de som blivit bestulna har, särskilt de som legat och sovit, men det är ändå en viss skillnad)

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Trist när människor som blivit av med pengar och id-handlingar blir misstrodda. Det är väl polisens sak att utreda ev. konstigheter. Det här är ju människor som behöver hjälp. Hoppas någon ställer upp!
/Åke

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Självklart är mycket tråkigt för de som drabbats.
Jag hoppas också att de verkligen får den hjälp de behöver.

Jag håller med flera av de som kommenterat händelsen, att journalisternas sätt att skriva om detta är mer än underligt.

För mig blir det bara ?-tecken om vad som egentligen har hänt, och framför allt var!

Eftersom det inte verkar finnas någon camping i Liared, så kan man fundera på de har ställt sig efter vägen på en P-plats, eller på någon annan olämplig plats.

Har detta hänt på en campingplats, är detta ett rejält underbetyg åt de campingägare som framhäver hur bra och säkert det är att ta in på en camping.
(För en dyr penning).

Personligen väljer jag helst en ställplats där det finns fler uppställda.
Det avskräcker tyvärr inte alla skumma individer som finns efter våra vägar, men tillsammans är man i alla fall starkare. Upptäcker någon annan att det är något skumt på gång, kan man varna de andra genom att t.ex. använda bilens signalhorn.

F

F.d. 29925

Guest

Spelar knappast någon roll för de drabbade om det kallas stöld eller rån. De är utan kontanter och ID-handlingar med allt vad det innebär.:rolleyes:

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Stämmer det är det givetvis mycket synd om dom. Men jag undrar iallafall varför folk inte skyddar sig bättre. Vi har ALLTID extra id, extra kort, extra pengar gömt på ställen i husbilens konstruktion som skulle ta timmar att hitta för vem som helst. Vid utlandsresa måste man gardera sig. Givetvis kan bilen bli stulen och då är det bara att spärra det som gömts i bilen. Och vi sover alltid med skalskyddet tillkopplat.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Märkligt att tjuven alltid har tur och lyckas få med rubb och stubb.
Jag är nästan helt säker på att de flesta i klubben hade placerat sina värdeföremål mer undangömt och kanske även inlåst.

F

F.d. 53078

Guest

Jo det verkar vara mycket intelligenta tjuvar förlát ránare som har uppfunnit ett sövmedel.
Man kan tydligen skriva som man vill utan sanning.

Själv fick jag mitt pass stulet i Afrika det tog 30 minuter för konsulatet att fixa en kopia som ID handling. Dom frágade om dom skulle maila till nágon bank eller western union om jag behövde skicka pengar. Att skicka pengar behövs endast internet och nágon med ID handlingar. Camping eller vem som helst.

Naturligtvis synd att nágra har blivit bestulna, men det láter väldigt uppförstorat av en reporter.
Vi lär oss varje dag att ta nyheter med mycket salt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Men om man nu blir rånad på en campingplats borde det inte vara ett ypperligt tillfälle att vända det mot campingverksamheten.
Vill campingägarna så gärna ha in oss på sina ägor så vore det ju bra om det va säkert där. Det är väl det man betalar en del för?

Vore intressant om någon tidning ville vända på det hela och ifrågasätta säkerheten.

F

F.d. 29763

Guest

Jag blir faktisk trött på alla "experter" och "språk vetare", inbrått ?, stöld ? rån ? vad spela de för roll, för den som är drabbad är det mycket obehaglig upplevelse när man vaknar och upptäcker att någon annan var i husbilen och tagit ens värdesaker medan man sovit skönt. Har själv upplevt det innan vi instalerade larmet. Det spelar väll ingen roll om jag står på Ställpl eller Camping det är min privata zon och ingen annan borde ha tillgång till det. Hoppas att ni som inte upplevt detta slipper det i fortsättning, skydda inte tjuvarna med onödig ordbajseri.
Ha en fortsatt trevlig och säker HB sommar
Stig & Kristina:twitcy:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hade det varit en HBK-are som varit drabbad hade det varit annat ljud i skällan, som man säger. Hjälpen hade varit på väg. Stackars holländska turister och rumänska bärplockare,vem bryr sig.
/Åke

F

F.d. 29979

Guest

Jag bryr mig i alla fall!
Ingen ska utsättas för övergrepp eller kränkningar!

Om dom nu bodde inne på campingen är hela historien en katastrof!
Det är ju just detta du betalar för i din campingavgift!

Troligen gjorde dom inte det. Någon, (en kriminell), bröt upp låset på en av sidodörrarna och stal det som låg synligt innanför...
En klassisk stöld som händer hundratals av bilägare varje dag i Sverige!

Plocka undan allt stöldbegärligt och lås dörren även från insidan?
Själv har jag en stålvajer med två öglor och ett hänglås i dörrarnas handtag.

Vad gäller huvudvärk och sövningsgas låter detta lite scfi.

F

F.d. 29882

Guest

Stämmer det är det givetvis mycket synd om dom. Men jag undrar iallafall varför folk inte skyddar sig bättre. Vi har ALLTID extra id, extra kort, extra pengar gömt på ställen i husbilens konstruktion som skulle ta timmar att hitta för vem som helst. Vid utlandsresa måste man gardera sig. Givetvis kan bilen bli stulen och då är det bara att spärra det som gömts i bilen. Och vi sover alltid med skalskyddet tillkopplat.

Alla är inte så duktiga och felfria,vi måste även ge dessa inkompetenta
lite stöd även om det tar i mot:msn_embarrassed:

MVH//Jocko:mcride:

B

Bergåsen

Guest

Vi bryr oss !!
Alla kan bli drabbade av stölder och inbrott.
De flesta inser nog också sitt egna ansvar i att förebygga så gott det går,
samt att det är en föga tröst att folk tycker synd om dig.

Toppen