• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägpirater i Sverige!

F

F.d. 52909

Guest
Sv: Vägpirater i Sverige!

...tur man har jycke som "gallskriker" om någon kommer närmare än 7,5 m. :twitcy:

F

F.d. 1074

Guest

Hej alla glada husbilsåkare när vi är ute i Europa och kör om vi är på väg söderut så vänder bilen på motsatta vägbanan m.a.o så nosen på bilen är riktad mot Sverige, då tror rånarna att vi är på väg hem och pengarna slut efter semestern. ett gott tips för övernattning i utlandet.
Mvh Birgitta

F

F.d. 3753

Guest

Det blir snart som i vilda västern.
Vi får samlas i grupper och ställa oss i ring med vaktposter ute.
:mad:

F

F.d. 1074

Guest

Inte alls fel

Birgitta & Rune

F

F.d. 12360

Guest

Nä nu j-----lar tur att man har licens för pistolen.

Kommer även att använda fogsvansen.

Vår lille morrison (cairn) blir väl också sövd.

Installerar gaslarm imorgon plus yttre lås på bodörren.

Sverige är fantastiskt ! Vad gör polisen ? Ah glömde, leker med laserpistolen:twitcy:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Halloj!
Stå på camping så slipper ni dessa problem. Varför utsätta sig för risker? En som sover tryggt!!!
mvh Stiffe

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Självklart skall man vidta vissa åtgärder för att förhindra inbrott och rån. Detta kan man göra med larm för dörrar och fönster samt med bra låsanordning av dörrarna under natten. Detta gäller oavsett om man fricampar eller bor på camping.

Inbrott sker också på campingplatser även om känslan av trygghet kanske är något större där. Men tänker man sig för och använder sunt förnuft när man väljer plats för fricamping så kan man känna sig trygg även där.

Glöm inte att inbrott även sker i villor och lägenheter när folk ligger hemma och sover, så jag tror inte man skall avskräcka någon för att fricampa om de känner för det.

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Jag håller med dig i detta ämne. det handlar om att välja platser som kanske inte är så utsatta som rastplatser o dylikt. Att lägga sig avskilt någon stans är kanske någorlunda säkert. Jag har själv både inbrottslarm och gaslarm, man försöker ju att stoppa tjuven så långt det är möjligt!! Här på våran camping i Blanes har vi en vakt som har koll på allt som sker efter kl 22.00 det känns lite tryggt
ha de gott mvh Stiffe

F

F.d. 4879

Guest

Ja inbrott, rån, stölder är för djävligt. Oftast kan man inte freda sig mot dom brotten pga att man inte är närvarande, tjyvar och rånare är oftast fega djävlar eller påtända pundare. Hur ska man freda sig mot dom då? Det kan man inte på ett lagligt sätt tyvärr! Man ska nog inte vara "byxis" och inte heller överdådig om man inte har belägg för det, en djävla svår dilemma det här att freda sitt rullande hem! Jag vet vad jag gör och det är väl inget att rekommendera kanske.. Men idag fick jag ett brev från Polismyndigheten i Västra Götaland med Safe Car skyltar, fyra stycken dessutom! Polisen på västkusten har tydligen tagit det här problemet på riktigt allvar och har gått betydligt längre i problemet än något annat distrikt har gjort. Jag skickade ett mail till Myndigheten och en viss person som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på! Den killen (Polisen) har lagt ner mycket jobb på vårat problem! Om vi ger honom ett stort tack från klubben så får han antagligen mer resurser från sina chefer att vidareutveckla projektet.
Jag tror att det skulle uppskattas om klubbens styrelse skrev ett tackbrev till myndigheten i Västra Götaland för dess agerande i problemlösningen! Tror knappast att någon annan klubb har gjort det ännu...

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Namnet på polisen som jobbar för säkrare övernattningar heter Per-Arne Nilsson. Förra året vid denna tiden körde vi en extra runda förbi Mölndals Polisstation och hämtade 500 st Safe Car dekaler som Per-Arne hade lagt undan till oss efter ett telefonsamtal från oss. Dessa delade vi ut förra året till husbilar som vi mötte på våra resor. Det var mycket uppskattat.

Väldigt bra initiativ av Per-Arne Nilsson att jobba för vår säkerhet.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Varje vår kommer detta upp och då med en uppmaning att ta in på campingplats istället för att fricampa. Skrämsel, eller??????

F

F.d. 4879

Guest

Jag tror inte att han, polisen, är ute efter skrämsel, utan snarare att dom gör vad dom har resurser till. Vi har tyvärr ett totalt olika felt lagstiftande i vårt land! En Polis ska du bara var tacksam över att få se inom sex timmar efter att du har ringt. En bil från räddningstjänsten ska du ha inom 10 minuter i storstad och 20 (tror jag) på landet. Dom flesta inom Polisen gör så j-a gott dom kan men är inte amöbor som kan klyva sig, även om dom skulle vilja. Sen finns det ju andra också men dom är oftast rätt tunnsådda..

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Jag vill då inte ligga på camping, svindyrt för ingenting, jag har ju allt i bilen.
Man kanske skulle sätta lite björnsaxar runt bilen, men då åker man väl dit för misshandel, det är ju så synd om tjyvar o banditer.
Blylobotomi kanske?
Ha det fint i värmen.
MVH KEJO 20

F

F.d. 1074

Guest

Hej Eva & Hasse
Skulle man kunna tigga till sig några Safe Car Dekaler, om det finns någon som har.

Birgitta Andersson
Box 123
362 22 Tingsryd;)

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Verkligheten i dagens samhälle är ju att man hela tiden måste skydda sig och sin egendom. Det är ju inte bara husbilen som kan drabbas. Om jag skulle bli drabbad på något sätt så hellre inbrott i husbilen där man trots allt har begränsat med prylar än inbrott i hemmet som tusentals svenskar drabbas av varje år. Jag känner personligen så att det är större risk att det blir inbrott i kåken när vi är iväg än att det blir i husbilen. Min mardröm har alltid varit att man kommer hem efter 3-4 veckor och möts av ett hem där allt är genomsökt, omkullvält och saknad egendom. Därför har vi larm installerat och jag tror att detta verkar lite avskräckande för det klientel som smyger runt. Samma tänk måste också gälla för husbil, personbil etc. Larm, extralås o.dyl är ju trots allt en ganska låg kostnad med tanke på vad husbilen betingar.
Angående artikeln med holländarna så undrar man, hur tänker man då man förvarar en så pass dyr kamera i bilen men inte kan installera ett värdeskåp. Det är lite upp till var och en att bedöma risker och åtgärd. Vanligt sunt bonnförnuft brukar ju trots allt räcka ganska långt.
Med tanke på risken för inbrott vid resa så undrar jag om det finns någon i klubben som blivit utsatt?

Hälsningar
Janne

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023

Hej Janne
Vi har för några år (ca5) sedan blivit rånade på parkeringen vid Tjörnbro dom tog sej in genom höger dörr. Jag vaknade av en duns det var när don dunkade in något i låset sedan var det tyst någon minut sedan hörde jag att dörren öppnades så jag smög upp o kollade vid draperiet vi förarhytten och då var det en man på väg in så jag skrek att det är någon djä... har så att frugan vaknade, och då sprang han iväg o sin kompis som stog vid vänster dörr sprang till en väntande bil som sedan körde iväg i hög fart.
Detta hände vid 4 tiden mitt i sommaren. Det kostade oss en mobiltelefon som låg i handskfacket. Vi var den enda svenska husbil som blev rånad detta år.
Vi hoppas att vi har fått vår del av rån så vi frikampar fortfarande.
Ha en trevlig sommar på er ALLA HBK:are.
Hälsn Jå

F

F.d. 418

Guest

Med risk för att bli hånad eller åtminstone skrattad åt, tar jag mig friheten att vara lite konspiratorisk och i samma andetag provokativ. Jan-Åkes berättelse om inbrottet och stölden ur hans husbil är trovärdig och sådana händelser förekommer då och då. De ofta diskuterade vägrånen med nedsövning av människor i en rumsvolym som är mellan tio och femton kubikmeter stor framstår däremot i mina ögon och öron som mindre sannolika. Efter samtal med en narkosläkare och en kriminaltekniker har jag dessutom fått klart för mig att det å ena sidan krävs en himla mängd gas och ett synnerligen proffsigt handlag för framgång och å andra sidan att inget fall av nedsövning hittills har kunnat beläggas i Sverige. Med den kunskapen har jag (på grund av kvarstående polisiär yrkesskada) lätt för att bli misstänksam. Kanske är det mera en försäkringsfråga? Jag tror därför att vi i allmänhet kan vara tämligen lugna. Risken för attacker är relativt liten. Med normal försiktighet och en aktiv tänka-efter-före-känsla tycker jag att vi istället ska njuta fullt ut av vår sköna husbilstillvaro. Nu ska det bli spännande att se om det är någon som med fog tycker annorlunda. Hälsn/AndersW som har inbrotts- men inte gaslarm.

Toppen