Sv: Vägpirater i Barcelona
Jag konstaterar att jag börjar bli gammal. Det jag växte upp med var att de som sålde saker var ganska ärliga och inte försökte luras med bindningstider, dolda avgifter och urdålig kvalitet. Det fanns heder till och med gällande saker som försäkringar och telefoner. När man gick ut var man rätt säker på att inte råka ut för gangsters och rövare.
Visst man hade slagsmål i folkets park då också men det var fegt att använda tillhyggen, knivar mm. Man fick inte sparkas, Idag gäller skjutvapen och kniv som regel.
När någon stod och vinkade efter vägkanten stannade man och hjälpte till.
Idag är det ett riskbeteende som man nog bör undvika om man inte vill bli rånad eller lurad.
När någon såg ett brott ringde man polisen som kom och tog tag i utredningen och vittnen var hedervärda personer som inte riskerade liv och hälsa.
Idag gäller det att vända sig om så att man inte blir indragen i något för annars riskerar man livet då de gäng av rövare som härjar fritt satt hämnd och hot i system.
Att lyckas få polisen att intressera sig i ett tillgreppsbrott mot en privatperson tillhör undantagen. Man fixar kopia av anmälan till försäkringsbolaget sedan avskrivs resten direkt.
Försäkringsbolag, telebolag, elbolag, taxibolag var alla hedervärda näringsidkare som hade begripliga prislistor och tydliga avtal utan smarta upplägg och lurendrejeri.
Idag är det som att göra affärer med Maffian när man har med dessa skojare att göra.
Det gäller att se upp för de har alltid smarta upplägg för att lura sina kunder.
Det är kanske inte så konstigt att alla vägpirater, asfaltläggare och mera organiserade rövare härjar fritt men hur hamnade vi i detta?
Finns det någon frizon kvar? Vad kommer förfallet ifrån?
Vi säger att allt har utvecklats och att vi fått många nya friheter och möjligheter genom fri rörlighet av människor, varor och tjänster och visst fick vi allt detta men tyvärr också allt det andra och katten vet om friheten var värd alla avigsidorna. Är man gammal så kan man ju i vart fall säga att det var bättre förr.