• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägpass i Schweiz

F

F.d. 7702

Guest
Hej, var köper man vägpass. och vad kostar det? är det tidsbestämt?, skall enbart passera landet påväg till Italien, åker över Brennerpasset på tillbakavägen
Sune

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vägpass i Schweiz

När du passerar tullen så blir du tvungen att betala. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var runt 200:- vill jag minnas.

F

F.d. 7502

Guest

290 skr kostade det, använd kort eller jämna euro om du inte tänker stanna i
landet för du får tillbaka i deras valuta CHF

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Passet - eller Vignette som det kallas på lokalspråket - kostar 40 CHF. Det går bra att köp vid gränspassagen. Det finns som regel även att köpa på tyska bensinmackar nära gränsen mot Schweiz.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

När du passerar tullen så blir du tvungen att betala. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var runt 200:- vill jag minnas.
Hej!
Det där med att köpa när du passerar tullen kan du glömma. 2007 körde vi på motorväg (på och av) utan att hitta någonstans att köpa en vinjett så till slut bytte till vanliga vägar då vi visste att det skulle bli dryga böter om vi blev ertappade.
2010 köpte vi en vinjett på en bensinstation innan motorvägen.
En vinjett för bil gäller ett kallenderår. Trots det är billigare att bara köra rakt genom Schweiz på motorväg än om man kör samma sträcka på motorväg i Italien. Alltså ren vinst T&R.
Genom Österrike och över Brenner kör vi aldrig på betald motorväg eller på Europabron då den vanliga vägen är helt OK.
//Conny

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Två gånger har jag sträckkört genom Schweiz på natten utan att hitta något ställe att köpa vignetten på. Hade jag upptäckt ett öppet försäljningsställe så hade jag köpt en vignette! Det tar inte så lång tid att köra mellan Basel och Genève så rätt vad det är så är man ute ur landet och då är det för sent!

Var finns dessa vignetter?

Förtvivlad Jappe

F

F.d. 53012

Guest

På motormännens servicestationer har vi köpt men bäst på mack innan tullen i Tyskland 40 CHF. Normalt kollar dom i tullen om det finns och ibland säljs det där har varit med om att få vända och införskaffa på mack i lämnande land.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Vi köpte vår vignette på poststationen.Då var vi redan 20 mil inne i landet när det började snöa,valet att fortsätta på landsväg över passet var inte aktuellt.
Anders.B

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Vignetten betalas vid tullen när man passerar gränsen till Schweiz.
Husbilar över 3,5 ton behöver ingen vignett för motorvägen utan måste ha ett tillstånd för tung trafik.
Priset för tillståndet varierar på hur länge man vill köra i Schweiz.
Man kan lösa tillståndet för en eller flera dagar, veckor, månader eller ett år. Tillståndet krävs på alla vägar och gäller även för motorvägar.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det normale i Europa er vektgrense ikke hva som står av biltype i papierene.
Utenom spesialreglene i Sverige finnes det i Tyskland unntak fra hovedreglen når det gjelder fartsgrense på motorveg og kjøreforforbudet for i helger, her er husbiler nevnt spesiellt på samme måte som busser.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Utan att veta vad personbil klass II är så står följande i EUROPA GUIDE 2009/2010 (dansk):
Autocamper över 3,5 t:För autocamper over 3,5 ton skal der betales en afgift på 650 CHF for et år. Afgiften betales ved inrejse. Ved kortere ophold reduceras prisen forholdsmaessigt, og folgende avgiftsvarianter er mulige:
1-30 på hinanden följende dage:
3,25 CHF per dag (dog minst 25,00 CHF)
10 valfrie dager per året:
32,50 CHF
1-11 på hinanden följende måneder:
58,50 CHF per måned

EUROPA GUIDE är den bästa regelboken jag hittat. Finns att köpa på adlibris där den till och med är billigare än i Danmark. Se bara upp så att ni köper 2010/2011 som troligen har ISBN: 9788770602488.
Adlibris har nämligen gamla utgåvor på sin hemsida och även skrivit ut fel titel.
//Conny

Toppen