• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägning vid reg besiktning

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Har en fråga, någon som har kunna väga om sin import bil & fått mer last vikt?
Vi vägde in våran ganska nyligen, meddelade då att jag glömt att tömma toatanken ca: 170 lite & att våran fasta gasoltank enligt mätaren hade ca: 30% kvar, vad detta motsvarar mot en P 11 vet jag inte. Fasta tanken är ca:1000 mm X 340mm stor.
Blev det avräknat?
tänkte inte på att fråga,
Skoogis
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägning vid reg besiktning

Skoogis det ser ut til at du har en 110 liter tank, så helt full inneholder den 44 kg gasol.

Når jeg tok min Flair inn så brukte de importvekten fra Norge som var med i de norske registreringspapirene, så på papiret har jeg en lastvikt på 1200 kg.

Dine 2 AC og tanktoa spiser ganske mye lastvikt.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vägning vid reg besiktning

Ja men alla kilo som man kan ha som extra kan vara bra att ha.
På våran gamla hb står det att när bilen kördes så ska man ha max 20 l i tanken. Vid camping kan man ha full tank. Har inte kollat denna hb men misstänker att det är något liknad även med denna. Undra vad som händer vid en olycka om man har mer än vad tillverkaren tillåter att ha i vatten tanken? När man reg in så ska man räkna med fullt vatten tank + full gasol, mm.

Jag är besviken.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vägning vid reg besiktning

Ja men alla kilo som man kan ha som extra kan vara bra att ha.
På våran gamla hb står det att när bilen kördes så ska man ha max 20 l i tanken. Vid camping kan man ha full tank. Har inte kollat denna hb men misstänker att det är något liknad även med denna. Undra vad som händer vid en olycka om man har mer än vad tillverkaren tillåter att ha i vatten tanken? När man reg in så ska man räkna med fullt vatten tank + full gasol, mm.

Jag är besviken.

Kollade nu vad vikten var vid vägning. mot vad som skrevs i papperna 605 kg skiljer. Ok vatten tank var inte full, men det är 300 l vi pratar om, som jag ser är gasolen nästan lika med en p 11. tank halv full. då ca: 350 kg. som sagt all vikt har betydelse. Kan man få en om prövning? börja misstänkta även, att det står Automatlåda, men som alla vet är det möjligt att växla manuellt, ja vad är då skillnaden i skatt?
vi har en -10.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägning vid reg besiktning

Flair er fra fabrikk spesifisert med full ferskvatn-tank, men Arto er spesifisert med en kjørenivå på 30 liter. Etter reglene skal det finnes en avtapping ned til dette nivået for at et slikt nivå skal kunne brukes i vektangivelsene for bilen. Din toatank skulle vært tom ved veining, men gasoltanken er litt mer knepig - den skulle vært full.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vägning vid reg besiktning

Frågan kvarstår. kan man få en om vägning?
Någon som har fått det?
Med vänlig hälsning
Skoogis
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid reg besiktning

Frågan kvarstår. kan man få en om vägning?
Någon som har fått det?
Med vänlig hälsning
Skoogis

Vad är syftet med omvägning?
Om det gäller att få ned tjänstevikten för att öka lastvikten är det ju bara till nytta om du kör med övervikt och vill ha ett annat beräkningsunderlag för bötesbeloppet.

Annars är ju tjänstevikten helt ointressant på bilen. Lastvikten är ju den teoretiska skillnaden mellan tjänstevikt o totalvikt. Att sänka tjänstevikten med 300kg på pappret för att sedan plocka på utrustningen o fylla tankarna ger ju inte mer användbar lastvikt.


Angående automat är definitionen att kan den växla automatiskt är det en automat. Att det sedan går att röra om bland växlarna manuellt ändrar inte på det. Även en gammal BW30 gick att växla manuellt.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vägning vid reg besiktning

""Vad är syftet med omvägning?
Om det gäller att få ned tjänstevikten för att öka lastvikten är det ju bara till nytta om du kör med övervikt och vill ha ett annat beräkningsunderlag för bötesbeloppet."""

Ja det är bötesbeloppet som är intressant.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägning vid reg besiktning

Fikk du så dårlig lastvikt? Det er jo nesten samme bil som min, men med høyere totalvikt - jeg har endast 6000 kg. Min har tjenstevikt på 4800 kg :D og da satt allerede gasoltanken og de hydrauliske støttebeina på plass.
 
Toppen