J
Jimbo
Guest
Efter jag köpte "nya" bilen, Frankia i 800 FD, har jag varit lite nyfiken på hur man ligger till viktmässigt.
Sagt och gjort, packade bilen full med alla julklappar och kläder och for norr ut inför julhelgen.
Svängde in på en av de fasta vågar som finns längs E4:an med lite pirr i magen.......
Förhållanden:
Fullutrustad bil med bla Domnetic AC, Dubbla solpaneler, markis, Inverters, Dubbla gasoltuber, Dragkrok, Dieselvärmare, extra bodelsbatterier, 3 x extraljus mm.mm
I bilen var vi 2 vuxna och 2 barn samt ett fullt lastutrymme bak (julklappar =P )
Inga vattentankar var fyllda samt sparsamt med mat i kylen.
3/4 tank diesel samt 20 liter diesel i tanken till värmaren.
Totalvikt 4500 kg
Maxlast: 800 kg
Garanterade axelbelastningar: Fram 1850 kg, boggie 3000 kg
UTFALL:
Framaxel: 1820 kg
Boggie : 2380 kg
Bruttovikt: 4200 kg
Dvs 300 kg tillgodo. Det är ju skönt att det ligger hyffsat rätt. Det enda som ligger i farozonen är axeltrycket fram. Men jag tror det kompenseras med "hävstångseffekten" när man lastar tyngre bak och fyller upp tankarna.
Men som sagt....kilona rullar iväg snabbt då man börjar lasta i......
Jag tyckte ändå att det var ett positivt utfall då det är en relativt stor bil.
MVH/
Jimbo
Sagt och gjort, packade bilen full med alla julklappar och kläder och for norr ut inför julhelgen.
Svängde in på en av de fasta vågar som finns längs E4:an med lite pirr i magen.......
Förhållanden:
Fullutrustad bil med bla Domnetic AC, Dubbla solpaneler, markis, Inverters, Dubbla gasoltuber, Dragkrok, Dieselvärmare, extra bodelsbatterier, 3 x extraljus mm.mm
I bilen var vi 2 vuxna och 2 barn samt ett fullt lastutrymme bak (julklappar =P )
Inga vattentankar var fyllda samt sparsamt med mat i kylen.
3/4 tank diesel samt 20 liter diesel i tanken till värmaren.
Totalvikt 4500 kg
Maxlast: 800 kg
Garanterade axelbelastningar: Fram 1850 kg, boggie 3000 kg
UTFALL:
Framaxel: 1820 kg
Boggie : 2380 kg
Bruttovikt: 4200 kg
Dvs 300 kg tillgodo. Det är ju skönt att det ligger hyffsat rätt. Det enda som ligger i farozonen är axeltrycket fram. Men jag tror det kompenseras med "hävstångseffekten" när man lastar tyngre bak och fyller upp tankarna.
Men som sagt....kilona rullar iväg snabbt då man börjar lasta i......
Jag tyckte ändå att det var ett positivt utfall då det är en relativt stor bil.
MVH/
Jimbo
Senast redigerad av en moderator: