• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägning med positivt utfall

J

Jimbo

Guest
Efter jag köpte "nya" bilen, Frankia i 800 FD, har jag varit lite nyfiken på hur man ligger till viktmässigt.

Sagt och gjort, packade bilen full med alla julklappar och kläder och for norr ut inför julhelgen.

Svängde in på en av de fasta vågar som finns längs E4:an med lite pirr i magen.......

Förhållanden:
Fullutrustad bil med bla Domnetic AC, Dubbla solpaneler, markis, Inverters, Dubbla gasoltuber, Dragkrok, Dieselvärmare, extra bodelsbatterier, 3 x extraljus mm.mm

I bilen var vi 2 vuxna och 2 barn samt ett fullt lastutrymme bak (julklappar =P )
Inga vattentankar var fyllda samt sparsamt med mat i kylen.
3/4 tank diesel samt 20 liter diesel i tanken till värmaren.

Totalvikt 4500 kg
Maxlast: 800 kg
Garanterade axelbelastningar: Fram 1850 kg, boggie 3000 kg

UTFALL:
Framaxel: 1820 kg
Boggie : 2380 kg

Bruttovikt: 4200 kg

Dvs 300 kg tillgodo. Det är ju skönt att det ligger hyffsat rätt. Det enda som ligger i farozonen är axeltrycket fram. Men jag tror det kompenseras med "hävstångseffekten" när man lastar tyngre bak och fyller upp tankarna.

Men som sagt....kilona rullar iväg snabbt då man börjar lasta i......

Jag tyckte ändå att det var ett positivt utfall då det är en relativt stor bil.

MVH/
Jimbo

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vägning med positivt utfall

Skönt för dej, det är ju alltid med lite fjärilar i magen man beger sej söderut under sommaren med som du sa full vattentank och packning av diverse grejor som man bara "måste" ha med sej!

Min bil har en totalvikt på 3500 kg, vid kontrollvägning utan packning och vatten men med 3/4 tank så vägde bilen 3230 kg så det är att börja räkna när man skall iväg, oftast om det bara är frugan och jag så går det bra men om några andra skall med så får man vara observant.

//Pilot

J

Jimbo

Guest
Sv: Vägning med positivt utfall

Japp, detta med vikter är intressant.

Även tänkvärt att ta med max axeltryck i beräkningarna om man tex ska köpa aluminium fälgar.
Klarar fälgens belastningsindex inte bilens garanterade axeltryck/2 (1800 kg axeltryck så måste fälgen klara minst 900 per sida) blir det problem.

Mindre roligt att bli stående i tex. Tyskland för att inte hjulen klarar kraven =(

Toppen