• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägning i Tyskland.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Satt på TT-lines färja till trawemunde och såg på tyska tv-nyheter den 29 september. På autobahn runt Köln hade polisen byggt fasta stationer för automatisk vägning av fordon.
Vägde man över 3.5 ton, visades man in till en fil där polisen vägde alla fordon. Detta var nog i huvudsak avsett för långtradare då många kör med överlast, men det drabbar även oss med husbilar.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Vägning i Tyskland.

Hej,
Det finns helt säkert automatiska vågar i vägbanen i Nederländerna. De är till och med skyltade.
Däremot är det oklart om vågen efter Kufstein är kvar i Österike där vikten är kopplad till transpondern för husbilar.
Jag får tvetydliga och undvikande svar sedan skylten togs bort.
//Conny

MiRe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025

Hej detta finns i Sverige också. E6 söder om Helsingborg. O på E4 Södra Stockholm. Kanske på fler ställen.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Inte i Helsingborg. De vägs inte automatisk ute på motorvägen. I Tyskland minskas hastigheten på autobahn till krypkörning för att väga alla fordon som passerar. Därefter visas man av om man väger mer än 3.5 ton för att vägas av polisen.

Toppen