• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägmärkesförvirring

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det visar sig att HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) har tagit initiativet att försöka skapa en mera logisk och enklare skyltning för fritidsfordon, än den vi idag möter och ofta diskuteras här på Forumet.

Här är en kopia på brevet till Infrastrukturdepartementet, vi husbilsåkare håller tummarna att en förenkling av skyltningen blir verklighet inom en snar framtid.



IMG_1232.PNG

IMG_1233.PNG

IMG_1234.PNG

IMG_1235.PNG


TommyD
 

Bilagor

  • IMG_1235.PNG
    IMG_1235.PNG
    84 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det kan väl vara bra att HRF tar upp frågan om skyltningen av platser för husbilar, husvagnar etc. Men som jag ser det missar man minst hälften av problemet och det är hur dessa skyltar istället för att användas för erbjudande av uppställning av dessa fordonsslag används i syften att förbjuda uppställningar av de aktuella fordonsslagen. Parkeringsplatser är ofta skyltade med "P-märket" kombinerat med "endast PB I", överkorsat "husbilsmärke"(H28), ibland kombinerat med klockslag, överkorsade campingskyltar föreställande tält, husbilar och husvagnar och texter "camping förbjuden". Det sistnämnda är ett särskilt problem i sig då ingen definition av vad camping är för något finns i svensk lagstiftning.

Personligen tror jag inte att det finns någon större vilja att rensa upp i detta regelträsk. Att husbilsfrågor inte är prioriterat hos statsmakterna märker man ju ideligen då vi hela tiden hamnar i strykklassen, i t ex skattefrågor och i regelverk för beräkning av böter för överskridande av maxlast. Vad beträffande regelträsket om parkering/övernattning/camping med husbil kan man ju tro att det inte finns en vilja om att införa ett rättssäkert regelsystem, där den personliga friheten och integriteten kan få sitt rätta värde, så att aktörer så som kommuner, länsstyrelser och campingägare kan husera fritt med egna tolkningar, regelverk och skyltningar.
 
Toppen